محمدحسین رمضانی امروز چهارشنبه ۲۸ آذرماه در نشست شورای آموزش و پرورش که با حضور استاندار گیلان و مدیران دستگاههای اجرایی در سالن اجتماعات اداره کل آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: پیگیری امور دانشآموزان بازمانده از تحصیل همواره از اهمیت بالایی برخوردار است، با توجه به دلایل عمده بازماندگی از تحصیل، به تنهایی کنترل آن از دست آموزش و پرورش خارج است و مشارکت همه سازمانها و نهادها را میطلبد.
وی افزود: کودکان بازمانده از تحصیل به دو گروه عمده تقسیم میشوند، گروه اول کودکان مناطق عشایری، روستایی و حاشیهای که از همان ابتدا از ورود به چرخه آموزش محروم شده و از سواد بیبهره ماندهاند و این کودکان بی سواد مطلق بوده و بازمانده از تحصیل محسوب میشوند. گروه دوم کودکانی هستند که وارد مدرسه میشوند اما به دلایلی همچون فشار اقتصادی معیشتی و غیره از چرخه تحصیل خارج شدهاند و تارک تحصیل خوانده میشوند.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان دلایل بازماندگی از تحصیل دانشآموزان را فردی، جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی و موانع سازمانی عنوان و اظهار کرد: آموزش و پرورش در راستای بازگشت دانشآموزان بازمانده یا ترک تحصیل به چرخه تعلیم و تربیت اقدامات لازم را در راستای شناسایی، جذب، آموزش و نگهداشت انجام میدهد.
وی با بیان اینکه براساس آمار سامانه شهید محمودوند تعداد کل کودکان بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی استان گیلان ۲۴۲۲ نفر اعلام شده که برای ۲۴۱۹ نفر پیگیری کننده قرار دادیم، ادامه داد: از تعداد ۲۴۲۲ نفر بازمانده از تحصیل در استان گیلان، تعداد ۹۶۰ نفر به دلایل اشتباه بودن مشخصات سجلی، بیماری صعبالعلاج، مهاجرت، معلولیت شدید و همچنین تعداد ۱۶۷ نفر جذب شدهاند که در مجموع ۱۲۹۵ نفر بازمانده از تحصیل واقعی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ هستند.
رمضانی با بیان اینکه تعداد ۳۳۵۸ بازمانده از تحصیل در دوره اول متوسطه داریم که ۲۰۸۶ پسر و ۱۲۷۲ دختر هستند، گفت: مشکلات جسمی، مشکلات فرهنگی، والدین بدسرپرست، ازدواج، اشتغال کودکان، کوچ نشینی عشایر از جمله دلایل بازماندگی از تحصیل کودکان دوره متوسطه اول عنوان شده که بیشترین دلیل اشتغال کودکان است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با بیان اینکه ۱۰ هزار و ۵۳۷ دانشآموز بازمانده از تحصیل در دوره دوم متوسطه در استان داریم، گفت: از این تعداد ۴۵۹۸ دارای پیگیری کننده و ۵۹۳۹ نفر بدون پیگیری کننده هستند؛ اشتغال به کار، فقر مالی خانواده، ممانعت اولیا و ازدواج از مهمترین دلایل ترک تحصیل این دوره آموزشی است.
رمضانی با بیان اینکه در مجموع ۳۶۵ مدرسه دولتی با کمتر از ۱۰ دانشآموز در استان داریم که ۳۳۱ مدرسه ابتدایی، ۳۱ مدرسه متوسطه اول و دو دبیرستان و یک مدرسه کار و دانش هستند، تصریح کرد: در حوزه آموزش ابتدایی ۱۱ مدرسه یک دانشآموزی داریم.
وی ادامه داد: کسب رتبه اول آموزش و پرورش استان در پروژه مهر، انتخاب چهار دانشآموز گیلانی در مجلس دانشآموز کشوری، کسب دو مدال طلا و یک برنز توسط دانشآموزان گیلانی در کشتی آزاد و المپیک دانشآموزی، تولید ۳۰۰ کیلوگرم قارچ دکمهای توسط هنرآموزان، کسب عنوان پژوهشگر برتر توسط هشت دانشآموز و یک فرهنگی، تجلیل از ۹ برگزیده گیلانی در دهمین دوره جشنواره خوارزمی، کسب رتبه اول کشوری در تحقق درآمدهای اختصاصی سالجاری از جمله اقدامات خوب همکاران و دانشآموزان ما در طی سالجاری است.
رمضانی افزود: تصویرگری شمایل شهدای استان توسط ۵۰۰ دانشآموز، درخشش دانشآموزان استثنایی در مسابقات کشوری، کسب مقام نایب قهرمانی کشوری فوتسال دختران، کسب رتبههای برتر قرآنی در مسابقات بینالمللی توسط دانشآموزان، کسب چهار رتبه برتر در جشنواره کشوری الگوهای برتر تدریس، کسب ۱۵۷ رتبه زیر ۱۰۰۰ در کنکور سراسری از دیگر موفقیت کسب شده آموزش و پرورش گیلان است که به همت دانشآموزان کوشا و همکاران پرتلاش کسب شده است.
به گزارش ایسنا، در این جلسه معاونین آموزش ابتدایی و متوسطه، پشتیبانی آموزش و پرورش گیلان به ارائه گزارشهایی پرداختند.
انتهای پیام
نظرات