فرید جواهرزاده در گفت وگو با ایسنا در خصوص مسئلهشناسی تور لیدرها اظهار کرد: موضوع ما بررسی مسائل مربوط به تور لیدرهاست. به نظر میرسد در تعریف و جایگاه این واژه، اختلاف نظرهایی وجود دارد که مانع از رسیدن به یک نتیجه مشترک میشود.
وی اضافه کرد: به اعتقاد من لیدر تور عربزبان، یک واژه تقریباً غیرعلمی است که بیشتر بر مبنای شواهد حرفهای و آموزههای بازاری شکل گرفته و مستندات علمی در این زمینه ندارد. در صنعت گردشگری ما لیدر یا راهنما داریم که جزء ارکان اصلی این صنعت است؛ به طوری که بدون وجود راهنما، مفهوم گردشگری و زنجیره خدمات آن معنایی ندارد.
جواهرزاده ادامه داد: برخی از دوستان اشاره میکنند که این جایگاه اصلاً تعریف نشده است، اما به نظر من هم در زبان فارسی و هم در ضوابط و دورههای آموزشی، تعریفهای مشخصی برای لیدر و لیدر تور وجود دارد. همه مراحل اخذ کارت راهنمای تور یا کارت رسمی لیدر توری، تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مشخص و تعریف شدهاند.
این مدرس دانشگاه اضافه کرد: در حال حاضر صدها نفر در مشهد دارای کارت رسمی راهنمای تور هستند و این افراد از نظر شغلی و بیمه، جایگاه رسمی دارند. راهنمایان گردشگری برای هدایت تورهای داخلی و بینالمللی تعرفههای مشخصی دارند که سالانه توسط وزارت میراث فرهنگی ابلاغ میشود. بنابراین این مولفهها نشاندهنده وجود ساختار مشخص در این حوزه است.
جواهرزاده بیان کرد: موضوع دیگر که باید به آن بپردازیم وجود دلالان و واسطهها در صنعت گردشگری است. در فضای بینالمللی گردشگری واژههای مشابه مانند «بروکر» وجود دارند که نقش دلال را ایفا میکنند. متاسفانه ما به اشتباه واژه لیدر تور عربزبان را با بروکری و راهنمایی ترکیب کردهایم، در حالی که باید این دو را از هم تفکیک کنیم. وقتی در مورد شخصی صحبت میکنیم، باید او را در جایگاه دقیق و شایستهاش قرار دهیم و سپس به بررسی مسائل آن بپردازیم.
رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران عنوان کرد: ضروری است که در مورد لیدرها به مشکلات و چالشهایی که مواجهاند توجه کنیم و از دیدگاه کارشناسان خبرهای که این دورهها را گذراندهاند و تحصیلات مرتبط دارند، بهره ببریم.
جواهرزاده افزود: یکی از بخشهایی که نادیده گرفته شده بروکری و واسطهها است. در بازار گردشگری ایران خصوصاً در مشهد با مشکلات متعددی در این حوزه روبهرو هستیم. مسئله این است که برخی واسطهها تحت عنوان لیدر تور عرب، حقالزحمههای بسیار بالایی مطالبه میکنند که موجب اختلال در بازار میشود که برای حل این مسائل باید قوانین موجود را بررسی کنیم.
بازنگری در قوانین مرتبط با بروکری حوزه گردشگری ضروری است
رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه قوانین در رابطه با واسطهها بهطور کامل شفاف نیست و کمتر به آن پرداخته شده است. اگر ما جایگاه واسطهها را به رسمیت بشناسیم، میتوانیم الگوها، حقالزحمهها و درصدها را تعیین کنیم.
جواهرزاده ادامه داد: مسئله دیگر نقش آژانسهای عربی خارج از ایران است که تلاش میکنند بهطور مستقیم وارد بازار گردشگری شوند. قوانین ما باید بهقدری قوی باشند که این آژانسها را ملزم به همکاری با آژانسهای داخلی کنند.
وی بیان کرد: در نهایت باید این دو مقوله را از هم تفکیک کنیم و بررسی کنیم که آیا ساختارهای قانونی ما میتوانند به بهبود وضعیت موجود کمک کنند. من نگران این موضوع هستم که مشکلاتی که از بیرون به بازار ما تحمیل میشود، بر روی تور لیدرهای عربزبان که زحمات زیادی میکشند نیز تأثیر بگذارد.
همکاری انجمنهای تخصصی برای کاهش مشکلات گردشگری سلامت
عضو شورای علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی اظهار کرد: اخیراً انجمن حرفهای گردشگری سلامت استان با همکاری وزارت میراث فرهنگی وگردشگری و دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ساماندهی مواردی پرداختهاند که میتواند برخی از این مشکلات را در حوزه گردشگری و سلامت کاهش دهد.
جواهرزاده تصریح کرد: ما همچنین در حوزههای غیر عربزبان نیز با چالشهای مشابهی روبهرو هستیم. اگرچه بیشتر گردشگران ورودی به استان زائران عرب زبان هستند، اما لیدرهای ترکمن نیز با مسائلی مشابه مواجهاند و نیاز به ساماندهی دارند. بنابراین تمرکز بر روی عربزبانها به دلیل تعداد بالای آنهاست، اما در سایر حوزهها نیز با شرایط مشابهی روبهرو هستیم.
رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران گفت: با این تفاسیر ضروری است که نگاهی جامعتر به این مسائل داشته باشیم و تلاش کنیم تا تمامی جوانب را در نظر بگیریم.
انتهای پیام
نظرات