محمدرضا نظریان، صبح امروز (یکشنبه ۲۵ آذر) در آئین تکریم و معارفه مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان اظهار کرد: در استان اصفهان ۴۱ منطقه و ناحیه داریم که مسائل و مشکلاتی دارد و نیاز است که راهحلهای مناسب با توجه به این اقتضائات محیطی ارائه و پیگیری شود.
وی ادامه داد: سند تحول بنیادین بهعنوان نقشه راه آموزشوپرورش است و چشماندازی برای نظام تعلیم و تربیت ترسیم کرده که تمامی برنامههای ما باید مبتنی بر آن باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: باور به توسعه از دیگر ارکان این رویکرد است، اگر ما به دنبال ایران قوی هستیم، باید به دنبال مدرسه قوی باشیم که با همت تمام کادر آموزشوپرورش ساخته میشود.
نظریان با بیان اینکه تربیتی که در قلب سند تحول بنیادین قرار دارد شامل رشد همهجانبه دانشآموزان است، تصریح کرد: برای تحقق این هدف، تصمیمات مدیریتی باید متوازن و ناظر بر اجرای این نوع تربیت باشد. در فرایند تعلیم و تربیت، نیاز به آرامش بیشتر داریم و معلمان باید شرایط جوی و آرامش روانی در کلاس را جدی بگیرند، زیرا تنها در چنین شرایطی است که یادگیری مؤثر خواهد بود.
وی با بیان اینکه ارتقاء اخلاقمداری یکی دیگر از ارکان مهم است که باید در رأس کار قرار دهیم و بهعنوان مروجین فرهنگ تعلیم و تربیت، همواره به این اصل پایبند باشیم، اضافه کرد: برای پیگیری مسائل آموزشی و تربیتی استان، باید بر اساس تخصص، توانمندی و تعامل افراد، تیمهای مقتدر و کارآمد شکل گیرد و شرایطی فراهم کنیم که مدیرانی در تراز نظام جمهوری اسلامی از نسل جوان پرورش پیدا کنند.
نظریان با تاکید بر اینکه تقویت شایستگیهای معلمان نیز باید توجه ویژهای داشته باشیم، یادآور شد: معلمان نیازمند توسعه مهارتها و توانمندیهای جدید به ویژه در زمینه فناوریهای نوین آموزشی و هوش مصنوعی هستند که باید در آموزشوپرورش مورد استفاده قرار گیرد. نسل جدید (نسل آلفا) شرایط و روشهای آموزشی گذشته را نمیپذیرد، بنابراین نیاز به تحول در روشها و ابزارهای آموزشی داریم.
وی با اشاره به کاهش فاصله میان واقعیتها و حقیقتها و اولویت قرار دادن عدالت آموزشی خاطرنشان کرد: باید از ظرفیتهای مردمی و خیران استفاده کنیم و طرحهای مناسبی برای ارتقای فضاهای آموزشی، پرورشی و رفاهی مدارس اجرا کنیم.
انتهای پیام
نظرات