• یکشنبه / ۲۵ آذر ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1403092518294
  • خبرنگار : 71974

بومی‌سازی ۸۵ درصد قطعات صنعت مترو توسط جهاد دانشگاهی

بومی‌سازی ۸۵ درصد قطعات صنعت مترو توسط جهاد دانشگاهی

مدیر گروه پژوهشی مبدل‌های الکترونیکی و عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی علم و صنعت گفت: پروژه «رام»؛ قطار ملی ایران، به‌عنوان یکی از طرح‌های فناورانه جهاد دانشگاهی، با بومی‌سازی ۸۵ درصدی قطعات و مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان، گامی مهم در توسعه حمل‌ونقل شهری کشور برداشته است.

مهدی فاضلی، مدیر گروه پژوهشی مبدل‌های الکترونیکی و عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی علم و صنعت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پروژه رام قطار ملی ایران اظهار کرد: این پروژه یکی از طرح‌های فناورانه جهاد دانشگاهی است که از دهه ۸۰، به دلیل توانایی در حوزه الکترونیک قدرت و نزدیکی به حوزه‌های پیشرانه قطار شهری، آغاز شد. در اولین گام، این پروژه در مقیاس کوچک و در سال ۹۱، با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌عنوان یک طرح پژوهشی منعقد شد که طی آن تجهیزات پیشران مترویی نمونه‌ای ساخته شود.

وی افزود: کارایی و صحت عملکرد این قطعات زمانی به اثبات می‌رسد که در شرایط واقعی و در یک قطار بین‌شهری مورد استفاده قرار گیرند. طبیعتاً تأمین این شرایط، نیازمند هزینه‌های فراوان و حمایت مدیران عالی‌رتبه مترو بود.

فاضلی ادامه داد: به دلیل این مشکلات، طرح تا سال ۹۶ با وقفه مواجه شد؛ اما با ابلاغ سند برنامه توسعه ششم، به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهاد دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان مأموریت داده شد تا حدود ۸۵ درصد دانش فنی قطعات موردنیاز در صنعت مترو را بومی‌سازی کنند.

وی بیان کرد: با تلاش‌های جهاد دانشگاهی، طراحی و ساخت سیستم رانش واگن به واحد علم و صنعت جهاد دانشگاهی واگذار شد. بودجه این طرح نیز بر اساس برنامه توسعه ششم تصویب شد. در ادامه، شهرداری و معاونت علمی و فناوری در سال ۹۸ برای ساخت یک قطار هفت‌واگنه به توافق رسیدند.

فاضلی در ادامه گفت: بودجه این پروژه از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری و مترو تأمین شد و ساخت قطار آغاز گردید. نمونه اولیه آن در بهار ۱۴۰۰ تکمیل شد و پس از آن، تست‌های عملیاتی و جامع قطار شروع شد. ازآنجاکه شرایط تست در کشور چندان مساعد نیست، آزمایش‌ها در خطوط شهری انجام گرفت.

وی افزود: به دلیل حساسیت بالا در این بخش و اهمیت حفظ سلامت شهروندان و نظام حمل‌ونقل شهری، این آزمایش‌ها در شب‌ها و در زمان‌هایی که تعداد مسافران کم بود، با احتیاط فراوان انجام می‌شد.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی علم و صنعت بیان کرد: تست‌های اصلی و جامع تحت نظارت یک شرکت بین‌المللی انجام شد و در آبان سال گذشته، تأییدیه اولیه برای بارگیری مسافران دریافت شد. خط مترو تهران-پرند، به‌عنوان خطی با کمترین تردد، برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد.

وی عنوان کرد: از سال ۱۴۰۳، قطار در این مسیر قرار گرفت و در صورت بروز مشکل در هر بخش، پیمانکار مربوطه آن را برطرف می‌کند. تاکنون این قطار بدون مشکل جدی، ۶۰ هزار کیلومتر را طی کرده است.

فاضلی تصریح کرد: این گام مثبت زمینه‌ای شد تا فاز بعدی تولید انبوه آغاز شود. در سال ۱۴۰۰، قراردادی برای تولید انبوه بین مترو تهران و واگن‌سازی تهران منعقد شد. اما به دلیل مسائل مالی و ایمنی، این قرارداد نیازمند زمان بیشتری بود که با مشخص شدن نتایج آزمایش‌ها، موانع موجود برطرف شد.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی علم و صنعت خاطرنشان کرد: بخشی از بودجه این طرح تأمین شده و قرارداد ساخت ۱۰۵ واگن، در قالب ۱۵ رام قطار ۷ واگنه، منعقد شده است. اجرای این پروژه توسط واگن‌سازی تهران، سازندگان تجهیزات و جهاد دانشگاهی انجام خواهد شد تا بخشی از کمبود قطار در ناوگان عمومی برطرف شود.

وی ادامه داد: پروژه ساخت واگن مترو یک مگاپروژه است که توسط چندین واحد انجام می‌شود. جهاد دانشگاهی به‌تنهایی قادر به انجام این کار نیست و ساخت هر بخش از تجهیزات، توسط شرکت‌های بزرگ و کوچک انجام می‌شود. در جهاد دانشگاهی، امکان تولید پیشران برای ۳ تا ۴ رام قطار در ماه وجود دارد. اما اگر سایر بخش‌ها نتوانند واگن یا ترمز را تأمین کنند، محصول نهایی آماده نخواهد شد.

فاضلی افزود: این پروژه اولین پروژه بزرگ است که توسط واگن‌سازی تهران و سایر شرکت‌ها در حال انجام است. قرارداد ۲۰ماهه آن منعقد شده است و در صورت حل مشکلات تولید انبوه، می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های موجود، سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ واگن تولید کرد و بخشی از نیاز کشور در حوزه حمل‌ونقل ریلی را برطرف ساخت.

وی تأکید کرد: حمایت مسئولان و تأمین منابع مالی، امکان اجرای این پروژه در زمان مقرر را فراهم می‌کند. تیم تخصصی خوبی در این بخش تشکیل شده و امکان توسعه حمل‌ونقل بین‌شهری برای مسافران و حمل بار فراهم است.

فاضلی تصریح کرد: ناوگان قدیمی کشور نیازمند به‌روزرسانی است. در حال حاضر، موضوع قطارهای پرسرعت در قانون هفتم توسعه آمده است. در صورت تأمین منابع مالی، دانش موردنیاز در این بخش توسعه می‌یابد و در نهایت، منجر به بهبود حمل‌ونقل ریلی در کشور خواهد شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۹-۲۵ ۱۸:۴۲

. تیم تخصصی خوبی در این بخش تشکیل شده در همه زمینه ها تیم تخصصی خوب تشکیل شود سرعت رشد بشتری حاصل می شود چقدر خوب بود دبیرستان های مجزا مانند الکترونیک انرژی معادن انسانی محیط زیست نظامی المپیاد برق هوا فضا نجوم ادبیات مهارت زندگی اصول فقه و ادیان