• چهارشنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۰
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403092115721
  • خبرنگار : 50560

برگزاری کارگاه آموزشی طرح «داناب» در قزوین

برگزاری کارگاه آموزشی طرح «داناب» در قزوین

ایسنا/قزوین کارگاه آموزشی ویژه معلمان و رابطین آموزشی طرح دانش‌آموزی نجات آب «داناب» سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۳ در استان قزوین توسط عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد.

حامد مازندرانی در کارگاه آموزشی ویژه معلمان رابط ذیل طرح داناب به اهمیت آب به‌عنوان گنجینه حیات، چالش‌های منابع آبی و نقش معلمان در آموزش صحیح به دانش‌آموزان پرداخت و اظهار کرد: آب سرچشمه حیات است و در مواردی همچون شرب، بهداشت، کشاورزی، صنعت و محیط‌زیست مصرف می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام خمینی (ره) بیان کرد: بر اساس آخرین آمار میزان متوسط بارش در کشور عزیزمان ایران ۲۳۰ میلی‌متر است درصورتی‌که این میزان در کشورهایی چون افغانستان ۳۰۰ میلی‌متر، پاکستان و ترکیه ۶۰۰ میلی‌متر است. موضوعی که باید به‌خوبی مورد تأمل قرار گیرد چراکه ما یکی از صادرکنندگان آب مجازی از طریق محصولات کشاورزی مانند هندوانه به کشور ترکیه هستیم.

بنا بر اعلام روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان قزوین، وی خاطرنشان کرد: از میزان آب موجود در کشور، سه درصد از آن سهم شرب و هفت درصد آب سهم صنعت و خدمات و ۹۰ درصد آن سهم بخش کشاورزی است که به نظر می‌رسد در این خصوص نیز افراد بالادستی باید تدابیر لازم بیاندیشند؛ هرچند که منکر بهبود اقتصاد کشور در حوزه کشاورزی نیستیم اما چنانچه آب مصرفی در این حوزه مدیریت شود، دغدغه کمتری خواهیم داشت.

مازندرانی‌زاده گفت: با توجه به کمبود آب، ایران با چالش‌های زیادی در زمینه مدیریت منابع آبی مواجه است؛ رشد جمعیت، مصرف زیاد آب در بخش کشاورزی، تغییر اقلیم و عدم مدیریت صحیح از عوامل اصلی این چالش‌ها هستند. برای غلبه بر چالش‌های منابع آبی، باید به دنبال راهکارهایی برای افزایش بهره‌وری در مصرف آب باشیم. تکنیک‌های و شیوه های نوین آبیاری، بهینه‌سازی مصرف آب در بخش کشاورزی و استفاده از تکنولوژی‌های جدید بویژه استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند راه‌حل باشند.

این دکترای مدیریت و برنامه‌ریزی منابع آب به نقش آموزش در حفاظت از منابع آبی در بین دانش‌آموزان پرداخت و اظهار کرد: آموزش صحیح به دانش‌آموزان در مورد اهمیت آب و راه‌های حفاظت از آن می‌تواند در تغییر رفتار و ایجاد نگرش مثبت نسبت به صرفه جویی در مصرف آب تأثیرگذار باشد، با این آموزش‌ها می‌توان در وهله اول می توان سطح سواد آبی دانش آموزان را افزایش داد و سپس تغییر رفتار و نقش‌آفرینی دانش‌آموزان را ملاحظه کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha