• چهارشنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403092115343
  • خبرنگار : 51012

پیشرفت صنعت چاشنی با تکیه بر فناوری‌های دانش‌بنیان

پیشرفت صنعت چاشنی با تکیه بر فناوری‌های دانش‌بنیان

ایسنا/اصفهان شرکت‌های دانش‌بنیان با بهره‌گیری از تحقیقات علمی و فناوری‌های نوین، به تولید محصولات مبتنی بر نوآوری می‌پردازند و نقش مهمی در رشد اقتصادی و حل چالش‌های صنعتی ایفا می‌کنند.

ظهراب سلحشوری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: محصولات شرکت شامل ادویه‌جات، چاشنی‌های غذایی و مکمل‌های غذایی هستند. در خصوص تکنولوژی‌هایی که در تولید مواد اولیه به‌کار گرفته شده، باید عرض کنم که اولاً آسیاب محصولات شرکت به‌صورت روزانه انجام می‌شود، همچنین رسپی‌سازی برای هر محصول و هر مشتری به‌طور جداگانه امکان‌پذیر است.

وی افزود: منظور از رسپی‌سازی این است که در صورتی‌که بخواهیم چاشنی غذایی خاصی برای یک محصول، یک غذا یا یک نیاز ویژه از مشتریان خود تعریف کنیم، فرآیند فرموله‌سازی آن به دقت انجام شده و برای آن‌ها آماده می‌شود. فرمولاسیون محصولات چاشنی‌های غذایی این شرکت دانش بنیان بر اساس علم روز در زمینه ادویه‌جات و گیاهان دارویی طراحی می‌شود. این بدان معناست که تداخل‌های ممکن بین گیاهان دارویی و ادویه‌جات، که می‌تواند بر میزان اثربخشی تاثیر بگذارد یا اثر معکوس ایجاد کند، در تولید محصولات مدنظر قرار می‌گیرد تا نتیجه نهایی به بهترین شکل ممکن باشد.

مدیر این شرکت دانش بنیان ادامه داد: کلیه محصولاتی که در شرکت تولید می‌شوند، دارای سیب سلامت از سازمان غذا و دارو هستند. فرآیند تولید به این شکل است که تمامی مواد اولیه واردشده به سیستم شرکت، پیش از ورود به انبار، در بخش قرنطینه نگهداری می‌شوند و توسط مسئول فنی و کنترل کیفی مورد آنالیز دقیق قرار می‌گیرند. پس از تایید، مواد اولیه وارد انبار می‌شوند. پس از آن که محصولات در فرآیند تولید آماده شدند، پیش از خروج از خط تولید، به‌صورت رندوم مجدداً مورد آنالیز قرار گرفته و صحت و سلامت آن‌ها بررسی می‌شود تا به بازار عرضه گردند. علاوه بر این، سازمان غذا و دارو نیز به‌طور دوره‌ای از واحدهای تولیدی نظیر ما بازدید کرده و به‌صورت رندوم نمونه‌هایی از محصولات را برداشت کرده و در داخل سازمان غذا و دارو مورد بررسی قرار می‌دهند.

سلحشوری اضافه کرد: در صورتی‌که مشکلی در محصولات مشاهده شود، پیگیری‌های لازم انجام شده و از ورود آن‌ها به بازار جلوگیری می‌شود. از آن‌جا که واحد تولیدی ما در داخل دانشگاه آزاد قرار دارد و همکاری نزدیکی با دانشگاه داریم، خود دانشگاه نیز به‌صورت رندوم محصولات ما را مورد آنالیز قرار می‌دهد. آزمایشگاه‌های موجود در دانشگاه این فرآیند بررسی صحت، سلامت و کیفیت محصولات را انجام می‌دهند.

وی گفت: استراتژی بازاریابی و فروش شرکت در داخل ایران به‌صورت B2B (بیزینس تو بیزینس) پیاده‌سازی می‌شود. مشتریان اصلی شرکت شامل دو دسته هستند: نخست، کارخانه‌جات صنایع غذایی که برای تامین مواد اولیه، همچنین فرمولاسیون محصولات خود به خدمات ما نیاز دارند. این خدمات شامل تهیه چاشنی‌ها برای ارتقاء کیفیت محصولات و حفظ این کیفیت در طول زمان است. شرکت ما در این زمینه به‌صورت اختصاصی فرمولاسیون‌ها را تهیه و ارائه می‌دهد. دسته دوم مشتریان شرکت در ایران، بخش هورکا (هورکا به معنای هتل‌ها، رستوران‌ها، کترینگ‌ها، آشپزخانه‌های صنعتی، بیمارستان‌ها و دیگر مراکز مشابه) هستند. در این زمینه نیز خدمات مشابهی ارائه می‌شود، شامل تامین مواد اولیه و فرمولاسیون‌های مخصوص به‌صورت اختصاصی یا جنرال که به نیازهای خاص هر مجموعه پاسخ می‌دهد.

پیشرفت صنعت چاشنی با تکیه بر فناوری‌های دانش‌بنیان

مدیر شرکت دانش بنیان ادامه داد: در حوزه صادرات، استراتژی شرکت به‌طور خاص به کشورهای کانادا، کویت و عراق متمرکز است. محصولات ما هم به‌صورت بسته‌بندی‌های قوطی چاشنی‌ها و رسپی‌های مختص کشورهای مختلف و هم به‌صورت بسته‌بندی‌های کیلویی برای سازمان‌ها و ارگان‌های خارجی عرضه می‌شود.

سلحشوری افزود: در خصوص استراتژی تولید محصولات جدید، شرکت به‌طور دوره‌ای محصولات جدیدی را به بازار معرفی می‌کند تا تنوع و کیفیت مورد نظر مصرف‌کنندگان را حفظ کند. محصولات جدیدی که در حال حاضر شرکت بر روی آن‌ها کار می‌کند، شامل چاشنی‌های غذایی و مکمل‌های غذایی بر پایه گیاهان دارویی و قارچ‌های خوراکی است. این محصولات به‌ویژه شامل مرینگا، جلبک‌های سبز مانند اسپیرولینا و قارچ‌های دارویی خوراکی هستند. نمونه‌های اولیه این محصولات آماده شده و در حال حاضر در فرایند اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو قرار دارند. ویژگی و مزایای این محصولات جدید به‌ویژه در آن است که می‌توانند جایگزین مناسبی برای افرادی که رژیم گیاه‌خواری دارند و به دنبال افزودن طعم و ارزش غذایی به وعده‌های خود هستند، باشند. به‌عنوان مثال، چاشنی‌های مخصوص سالاد که طعمی خاص به غذا می‌دهند، همچنین مکمل‌های غذایی ارگانیک و غنی‌شده‌ای که می‌توانند به‌عنوان جایگزین وعده غذایی برای افراد رژیمی و ورزشکاران جهت تامین پروتئین و ویتامین‌های مورد نیاز بدن استفاده شوند.

وی بیان کرد: بخشی از محصولات شرکت ما که از قارچ‌های دارویی و جلبک‌های سبز تهیه شده‌اند، به‌طور خاص برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ فرموله شده است. این محصولات قادرند نوسانات ناشی از انسولین را در افراد دیابت نوع ۲ مدیریت کنند. این محصولات می‌توانند به‌صورت مکمل‌های غذایی یا چاشنی‌های غذایی عرضه شوند و به افراد کمک می‌کنند تا سطح قند خون خود را کنترل کرده و به‌سلامت عمومی خود توجه بیشتری داشته باشند.

مدیر شرکت دانش بنیان ادامه داد: یکی از نکات جالب در خصوص بسته‌بندی محصولات شرکت، طراحی و نوع بسته‌بندی قوطی‌های آن است. این قوطی‌ها از مقوای سه‌لایه با یک لایه داخلی متالایز ساخته شده‌اند که به‌طور کامل قابل بازیابی هستند. اگرچه این نوع بسته‌بندی ممکن است برای شرکت هزینه‌های اولیه بیشتری داشته باشد، اما اصول اخلاقی ما، که پایبندی به سلامت جامعه و محیط‌زیست را شامل می‌شود، ما را بر آن داشت تا در این مسیر گام برداریم و سهم خود را در حفظ محیط‌زیست ایفا کنیم.

سلحشوری گفت: در مسیر تولید، خواه مربوط به محصولات غذایی باشد یا غیرغذایی، همواره چالش‌های زیادی وجود دارد، اما حقیقت این است که بدون چالش‌ها، قطعاً رشدی هم نخواهیم داشت. اگر به چالش‌ها به‌عنوان فرصتی برای رشد نگاه کنیم، می‌توانیم خروجی بسیار مثبتی از آن‌ها بگیریم. همان‌طور که گفته می‌شود، صدای زیبای رودخانه از برخورد سنگ‌هایی که در آن قرار دارند ایجاد می‌شود، چالش‌ها نیز در فرآیند تولید و ورود به بازار برای تولیدکنندگان نقش مشابهی دارند. اگر این چالش‌ها را با دید مثبت، برنامه‌ریزی دقیق و استراتژی درست مورد بررسی قرار دهیم، مطمئناً موجب رشد و پیشرفت خواهند شد. درست است که این چالش‌ها سخت و دشوار هستند، اما همان‌طور که در قرآن آمده است: «إِنَّ مَعَ العُسْرِ یسْرًا» (با هر سختی آسانی نیز همراه است)، بنابراین با این دیدگاه می‌توانیم بپذیریم که چالش‌ها نه تنها مانع نیستند، بلکه عامل اصلی رشد و پیشرفت ما هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha