رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این آیین با اشاره به اهمیت پروژه زیرگذر قصردشت، این طرح را عاملی برای ارتقای رضایتمندی عمومی و بهبود سیما و منظر شهری دانست.
سید ابراهیم حسینی تأکید کرد: این پروژه میتواند علاوه بر حل مشکلات ترافیکی، هویت واقعی شهر شیراز را به نمایش بگذارد.
وی در خصوص پروژه زیرگذر قصردشت گفت: این پروژه از آن دسته طرحهایی است که معتقدیم به شدت میزان رضایتمندی مردم را افزایش میدهد. حوزه ترافیک یکی از مسائل این پروژه است، اما با اجرای آن علاوه بر حل مسئله ترافیکی میتوانیم شاهد اتفاقات مثبت دیگری نیز باشیم.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز افزود: این طرح ظرفیت بالایی دارد که فضای مناسبی از سیما و منظر شهری را به نمایش بگذارد و بخشی از چهره واقعی شیراز را نشان دهد.
حسینی گفت: چندین ورودی و خروجی مهم در این میدان وجود دارد که محل عبور و مرور بسیاری از شهروندان است. برای همین باید پیوست فرهنگی این پروژه با دقت طراحی و اجرا شود.
وی تأکید کرد: این پروژه میتواند علاوه بر حل مشکلات ترافیکی، سیما و منظری مناسب برای شهر مقدس شیراز ایجاد کند و با تعریف یک پیوست فرهنگی و اجتماعی مناسب، زیبایی و هویت واقعی شهر را به نمایش بگذارد.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با ابراز امیدواری از اینکه این پروژه طی ۸ ماه آینده به بهرهبرداری برسد، افزود: امیدوارم زمانی که این پروژه به نتیجه برسد، بتوانیم نمونههای عینی از این اهدافی که امروز مطرح میکنیم را به شما نشان دهیم.
حسینی گفت: ما روی این پروژه بهعنوان فرصتی برای معرفی شخصیت واقعی شیراز حساب ویژهای باز کردهایم و امیدواریم این اتفاق به بهترین شکل رخ دهد.
شهردار شیراز نیز در این آیین خدمت به شهروندان شهر شیراز را افتخاری بس بزرگ برای خود و مجموعه مدیریت شهری دانست و اظهار کرد: کلنگزنی زیرگذر قصردشت اتفاقی خوب برای شهر شیراز است که با اجرا و اتمام عملیات عمرانی آن میتواند جریان ترافیک مسیر شرق به غرب خیابان قصردشت را تسهیل کند.
محمدحسن اسدی با بیان اینکه تلاش شبانهروزی مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر توانستیم در یک ماه گذشته پروژههای مهم و بزرگی را در کلانشهر شیراز افتتاح و به بهرهبرداری برسانیم، گفت: محور شمالی بزرگراه شهید سلیمانی، آیتالله حائری شیرازی، پل شماره یک تقاطع غیر همسطح شهدای حرم احمدبن موسی(ع) و بازار هنر ازجمله این پروژهها بودهاند.
وی با بیان اینکه به مناسبت هفته حملونقل نیز چندین طرح بهرهبرداری و یا کلنگزنی خواهد شد، افزود: در تلاش هستیم ابر پروژههایی چون زیرگذر گویم، پل دوم تقاطع غیر همسطح شهید نواب صفوی، احمدبن موسی (ع)، کمربندی، تقاطع غیر همسطح قائم احمدی و تعداد دیگری از پروژههای عمرانی را تا پایان سال افتتاح و تقدیم شهروندان شیراز کنیم.
اسدی در ادامه به گره ترافیکی خیابان قصردشت اشاره کرد و گفت: طرح احداث زیرگذر در این محور سالها پیش مدنظر قرار گرفته بود و حتی تجهیز کارگاه و تعدادی از شمعها هم اجرا شده بود اما پروژه در ادامه اجرایی نشد که در این رابطه مدیریت شهری برای رفع معضل ترافیک این محور و در راستای فراهم کردن رفاه و آسایش شهروندان دهها جلسه برگزار کرد که در نهایت طرح زیرگذر غرب به شرق محور قصردشت در دستور کار قرار گرفت و عملیات عمرانی آن از طریق سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز انجام خواهد شد.
شهردار شیراز با بیان اینکه بخش زیادی از اجرای تقاطع قصردشت بهصورت اصلاح هندسی خواهد بود، ادامه داد: این پروژه در ۱ و ۶ شهرداری شیراز واقع شده که برای اجرای آن تملکات قابل توجهی انجام شده است.
هزینهکرد ۱۷۰۰ میلیارد تومانی برای تملک اراضی مورد نیاز پروژه
اسدی هزینه تملک و اجرای این پروژه را بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: امیدواریم طبق برنامه زمانبندی که تعیین کردهایم این پروژه به بهرهبرداری برسد.
وی تصریح کرد: اگرچه اجرای این پروژه زحماتی را برای شهروندان ایجاد خواهد کرد، اما شهد و شیرینی آن پس از اجرا نصیب شهروندان خواهد شد، کما اینکه این موضوع در دیگر پروژههای عمرانی نیز وجود داشت و بهطور مثال تقاطع غیر همسطح شهید مدافع امنیت محمد مؤیدی در بولوار شهید چمران که با صبر و تحمل و همراهی و مشارکت مردم به بهرهبرداری رسید و امروز اثرات این پروژه در رفاه و آسایش شهروندان مشهود است.
رئیس کمیسیون حملونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز ضمن انتقاد از تأخیر چندین ساله در اجرای پروژه زیرگذر قصردشت، از تلاشهای شهرداری برای تکمیل این طرح تقدیر کرد و خواستار اقدام فوری برای رفع مشکلات ترافیکی منطقه شد.
رضا محمدیان اظهار کرد: پروژه زیرگذر قصردشت باید حداکثر تا سال ۱۳۹۸ با طرحی کاملتر به اتمام میرسید؛ اما امروز، پس از چندین سال، شهرداری ناچار است این طرح را با تغییراتی و به شکلی ناقص اجرا کند که شاید زیبنده شهر شیراز نباشد.
وی نیز ضمن قدردانی از تلاشهای شهرداری و کارکنان سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری تأکید کرد: در کشور ما با این همه ظرفیت، برخی افراد تنها اهل حرف زدن هستند، اما مردم به عمل و اقدام نیاز دارند.
محمدیان ادامه داد: این پروژه چالشهای زیادی دارد، از جمله تملک اراضی و جلب رضایت مردم منطقه، اما با اقدام جدی این مسائل قابل حل هستند.
گلایه از وضعیت ترافیکی شیراز
وی همچنین با اشاره به وضعیت ترافیکی خیابان وکلا گفت: ترافیک این خیابان اکنون مردم را به شدت آزار میدهد و عبور از آن گاهی بیش از ۴۰ دقیقه زمان میبرد. از شهرداری و شهرداران مناطق مرتبط درخواست دارم که برای تعیین تکلیف تملکهای این محور زمانی ویژه اختصاص دهند.
محمدیان از شهردار کلانشهر شیراز، معاون حملونقل و ترافیک و مجموعه سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری برای تلاشهایشان در پیشبرد این پروژه تشکر و ابراز امیدواری کرد که با تسریع در تکمیل طرح، مشکلات ترافیکی منطقه هرچه زودتر برطرف شود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز در این آیین بابیان اینکه میدان قصردشت بهعنوان یکی از معضلات ترافیکی این کلانشهر شناخته میشود، به عملیات متعدد صورت گرفته در سالهای گذشته اشاره و اظهار کرد: این عملیات به دلیل نظیر حجم تملک و سختی کار یا متوقف و یا ناقص رهاشده است؛ اما مدیریت شهری فعلی با راهبری شهردار شیراز هر هفته جلسات متعددی برای بررسی طرحهای ترافیکی بدین منظور برگزار کرده است تا معضل این نقطه ترافیکی حل شود.
محمد امین با بیان اینکه نتیجه این جلسات با بررسی زوایای دستیابی به یک طرح تلفیقی بوده است که تنها به یک طرح عمرانی زیرگذر محدود نمیشود، گفت: با اصلاح هندسی معابر و خود میدان یکی از طرحهای اصلی و محدودسازی در میدان و برخی از معابر اقدامی است که باید صورت بگیرد که مشکل را به حداقل برسانیم یا حذف کنیم.
وی با تصریح اینکه هزینه تملک و اجرای پروژه زیرگذر قصردشت با هدف تسهیل جریان ترافیک از مسیر شرق به غرب خیابان قصردشت، به ارزش روز ۱۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده و اجرای آنکه از آذرماه ۱۴۰۳ آغازشده به مدت ۸ ماه برآورده شده است.
به گفته معاون شهردار شیراز، کارفرما و پیمانکار این پروژه که در محل تقاطع خیابان قصردشت و خیابان وکلا واقع شده، معاونت فنی و عمرانی و سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز و مشاوران مهندسین مشاور هگزا است.
امین طول کل زیرگذر را با احتساب رمپها ۵۰۰ متر و عرض داخلی آن ۹ متر ذکر کرد و افزود: طول کل عرشه باقیمانده زیرگذر ۱۶۰ متر، رمپ شرقی (خیابان قصردشت) ۱۲۰ متر و رمپ غربی (خیابان میرزای شیرازی) ۱۵۵ متر است.
وی اضافه کرد: تعداد کل شمعهای این پروژه ۴۵۶ عدد است که از این مقدار ۱۵۰ عدد معادل ۳۲.۸ درصد اجرا شده است. همچنین طول عرشه نیز ۲۱۰ متر است که ۷۰ متر آن به میزان ۳۳.۳ درصد انجام شده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز به مقادیری از احجام پروژه که در ادامه انجام میشود، اشاره و بیان کرد: این مقادیر شامل خاکبرداری به میزان ۴۰ هزار مترمکعب تأسیسات به هزینه ۵۰ میلیارد تومان، آسفالت ۶ هزار تُن و دیوار حائل ۱۱ هزار مترمربع است.
انتهای پیام
نظرات