• دوشنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403091913794
  • خبرنگار : 50081

کارگردان نمایش «ایستگاه مترو»:

مشهد تئاتر پویایی ندارد

مشهد تئاتر پویایی ندارد

ایسنا/خراسان رضوی کارگردان نمایش «ایستگاه مترو» گفت: مشهد به واسطه زیرساخت ضعیف تئاتر پویایی ندارد.

محمدامین سجادی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی اظهار کرد: من در سال‌های گذشته به عنوان مخاطب در جشنواره تئاتر استانی حاضر می‌شدم، اما امسال به عنوان کارگردان حضور پیدا کردم. جشنواره تئاتر استانی امسال نسبت به سال‌های گذشته با نظم بهتری برگزار شد. آقای عرفانی به عنوان دبیر جشنواره و حتی تمام افرادی که مسئول فنی سالن‌ها بودند، حمایت می‌کردند.

وی اضافه کرد: به نظر من یکی از خوبی‌های این جشنواره این بود که داوری‌ها به خوبی انجام گرفت و داوران حاضر در جشنواره که از تهران برای داوری دعوت شده بودند و در مشهد کمتر شناخته شده هستند، داوری درستی انجام دادند و سخت‌گیرانه نمایش‌ها را انتخاب کردند؛ به عنوان مثال ما در برخی از بخش‌ها نفرات اول و دوم نداشتیم و داوری به عدالت نزدیک‌تر بود و به نظر من نکته مثبت این جشنواره به شمار می‌رود.

کارگردان نمایش «ایستگاه مترو» بیان کرد: جشنواره تئاتر مشهد در حال پوست اندازی است و باید افراد جوان و تازه کار به این عرصه وارد شوند، زیرا افراد زیادی هستند که سطح بالاتری دارند و منطقی است که در جشنواره فجر شرکت کنند و شاید دیگر لازم نباشد خود را در جشنواره‌های استانی نشان دهند. بنابراین باید نسل جوان پای در این میدان بگذارد و توانایی‌های خود را در این خصوص نشان دهد.  

وی ادامه داد: من احساس می‌کنم که این نوع پذیرش جوانان در جشنواره‌ها بسیار کم اتفاق می‌افتد و پذیرش در مشهد سخت است و متاسفانه بخشی از این اتفاق از سوی شورای نظارت و بخشی دیگر هم از سمت هنرمندان رخ می‌دهد که قابل پذیرش نیست. جشنواره نباید به گونه‌ای باشد که چنین صحبت‌هایی پیش آید که اگر این کارگردان یا نمایش نباشد، جشنواره خوبی نخواهد بود و باید حتما افراد معروف در جشنواره حضور داشته باشند و اگر چنین اسمی نباشد یا تئاتر معمولی است و یا بد است و قطعا این انگیزه و علاقه از جوانان گرفته می‌شود.

سجادی تصریح کرد: تنها یک ضعف در جشنواره تئاتر استانی وجود داشت و آن هم برگزاری کارگاه‌هایی بود که داوران مسئولیت این کار را بر عهده گرفتند. اما اگر بتوان در این خصوص بودجه‌ای را در نظر گرفت و کارگاه‌هایی جدای از داوران برگزار شود، بسیار بهتر خواهد بود تا کیفیت آموزش بهتر شود، حتی می‌توان این کارگاه‌ها را با حضور داوران برگزار کرد و چند ساعت در مورد موارد مهم آموزش‌هایی را ارئه داد اما باید سطح کیفی این کارگاه‌ها افزایش پیدا کند و قطعا اتفاقات خوبی رخ می‌دهد. این کار باعث می‌شود تعداد کارگاه‌ها بیشتر و مفید باشد، چراکه کارگاه‌هایی که برگزار شد زمان مناسبی نداشت و من به سختی خود را به کارگاه‌ها می‌رساندم.

وی در خصوص وضعیت تئاتر استان، بیان کرد: مشهد به واسطه زیرساخت ضعیفی که دارد باعث شده تا نتوانیم تئاتر خوب و موثری داشته باشیم و اگر بخواهیم الگوی متعالی را در کشورهای دیگر مشاهده کنیم متوجه می‌شویم که آن‌ها مشکل اقتصاد در تئاتر ندارند و بخش زیادی از این مسائل به حمایت‌های دولتی برمی‌گردد.

کارگردان نمایش «ایستگاه مترو» خاطرنشان کرد: در یکی از کشورها تعداد زیادی از بیلبوردهای شهری را به فعالیت‌های فرهنگی مانند تئاتر و سینما اختصاص داده و به صورت رایگان هم انجام می‌شود، زیرا عقیده دارند؛ زمانی می‌توانند رشد کنند که فرهنگ پویایی داشته باشند و معتقدند که تئاتر بیشتر از سینما این پویایی را دارد و به همین دلیل به آن اهمیت می‌دهند. در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی سالنی وجود دارد که فوق العاده خوب است اما متاسفانه در اختیار دانشجویان خود قرار نمی‌دهند و با وجود منابع مالی یک سالن تئاتر برای دانشجویان خود نمی‌سازند.

وی عنوان کرد: دانشکده معماری دانشگاه فردوسی مشهد قرار بود هنر و معماری باشد، اما به طور کلی هنر را کنار گذاشتند و هیچ رشته هنری ایجاد نشد. دانشگاه فردسی مشهد ظرفیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند حداقل تئاتر دانشگاهی را راه بیاندازد.

کارگردان نمایش «ایستگاه مترو» گفت: مشهد به واسطه زیرساخت ضعیفی که دارد تئاتر خوب و موثر نسبت به تهران کمتر دارد و به لحاظ اقتصادی و فرهنگی در این حوزه پویا نیست و می‌توان گفت که تئاتر در این شهر پویا نیست.

سجادی خاطرنشان کرد: زمانی که دیدگاه بعضی از افراد پایین است و هیچ آگاهی از تئاتر ندارند نتیجه این می‌شود که سنگ‌اندازی‌های بسیار نامناسبی را به وجود آورند و تنها تئاتر را جُنگ و شادی می‌بینند. با توجه به اینکه مجتمع امام رضا(ع) فضای زیادی دارد و کلاس‌های آن خالی است اما در اختیار هنرمندان قرار نمی‌گیرد. مشهد در زمینه تئاتر پتانسیل بسیار بالایی دارد و استعدادهای زیادی در این شهر هستند که مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند و این امر باعث می‌شود که هنرمندان به تهران مهاجرت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha