• دوشنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403091913442
  • منبع : نمایندگی اردبیل

پژوهشگر مطالعات شهری:

ترافیک شهری یک پدیده چندبعدی است

ترافیک شهری یک پدیده چندبعدی است

ایسنا/اردبیل پژوهشگر مطالعات شهری گفت: ترافیک شهری یکی از چالش‌های بزرگ در بسیاری از شهرهای جهان، به‌ ویژه در کلان‌شهرها، به‌ شمار می‌رود. اما باید تأکید کرد که ترافیک تنها یک مشکل فنی و مهندسی نیست. این معضل ابعاد مختلفی از جمله فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و کالبدی و فنی را دربر می‌گیرد. شهر اردبیل هم مستثنی از این قضیه نیست.

رضا کانونی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در بعد فرهنگی، نوع رفتار مردم در جاده‌ها و خیابان‌ها نقش اساسی ایفا می‌کند. به‌طور مثال، فرهنگ رانندگی در بسیاری از مناطق شهری هنوز به سطح مطلوب نرسیده است. نادیده گرفتن قوانین راهنمایی و رانندگی، عدم رعایت فاصله ایمنی، سبقت غیرمجاز و بی‌توجهی به علائم ترافیکی می‌تواند به بروز ترافیک سنگین و حتی تصادفات منجر شود. این موضوع نه تنها باعث کندی حرکت خودروها می‌شود، بلکه فرهنگ نامناسب اجتماعی در ترافیک نیز به افزایش استرس و احساس خشم رانندگان و سرنشینان خودروها دامن می‌زند.

وی افزود: در بعد اجتماعی، ترافیک به نوعی با ساختار اجتماعی و وضعیت زندگی مردم مرتبط است. به‌عنوان مثال، استفاده از خودروهای شخصی به‌دلیل عدم توسعه کافی حمل‌ونقل عمومی و همچنین نیاز به انجام کارهای روزمره از جمله رفت و آمد به محل کار، مدارس و دیگر مراکز عمومی انجام می‌شود.

دانشجوی دکتری برنامه ریزی شهری ادامه داد: در این بین باید به ارتباط عدالت اجتماعی-فضایی با مقوله ترافیک اشاره کرد. زمانی که برنامه ریزی کاربری اراضی و عدالت فضایی به درستی رعایت نشود باعث افزایش ترافیک و جابجایی‌های طولانی شهروندان خواهد شد. به عنوان مثال عدم پراکندگی صحیح مدارس مناسب و خوب که باعث می‌شود بسیاری از شهروندان از شرقی‌ترین به غربی‌ترین نقطه شهر تردد کنند یا عدم پراکندگی سایر کاربری‌ها از جمله کاربری‌های تفریحی، تجاری، درمانی و... خود از عوامل اصلی ایجاد ترافیک‌های سنگین می‌باشد.

پژوهشگر مطالعات شهری گفت: عامل امنیت و به طور کلی کاهش سرمایه اجتماعی نیز به ایجاد ترافیک دامن می‌زند. زمانی که امنیت و اعتماد کافی در جامعه کمرنگ شود، بسیاری از خانواده‌ها به جای استفاده از سرویس‌های مدارس و یا ماشین‌های دربستی خود شخصاً اقدام به همراهی فرزندان به مدرسه را انجام خواهند داد و همین عامل نیز منجر به ایجاد ترافیک سنگین در شهر می‌شود.

کانونی در ادامه اظهار کرد: بعد کالبدی و فنی ترافیک به طراحی و ساخت زیرساخت‌های شهری مربوط می‌شود. معابر باریک، عدم هم‌راستایی با تقاضای حمل‌ونقل، کمبود پارکینگ و...، از جمله عواملی هستند که باعث ایجاد ترافیک می‌شوند. در بسیاری از شهرها، به دلیل طراحی نادرست خیابان‌ها و گذرگاه‌ها، حجم زیادی از ترافیک در ساعات اوج بار ترافیکی ایجاد می‌شود. همچنین، نبود سیستم‌های هوشمند ترافیکی که بتوانند به‌طور پویا حجم ترافیک را مدیریت کنند، نیز به این مشکل دامن می‌زند.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: ترافیک یک پدیده پیچیده است که به عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و فنی بستگی دارد. برای حل این مشکل، نیازمند یک رویکرد چندجانبه هستیم که تمام این ابعاد را در نظر بگیرد. این امر می‌تواند شامل بهبود فرهنگ رانندگی، توسعه حمل‌ونقل عمومی، بهینه‌سازی زیرساخت‌ها و استفاده از تکنولوژی‌های نوین باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha