به گزارش ایسنا، ۱۶ آذر سالگرد تاسیس ایسنا است، این خبرگزاری از ابتدا به عنوان خبرگزاری دانشجویان فعالیت خود را آغاز کرده است و از تأسیس تا کنون که ۲۵ سال میگذرد، ایسنا همواره سعی کرده توجه بیشتری به جامعه دانشگاهی داشته باشد و در این زمینه مؤثر عمل کند.
اکنون به مناسبت بیستوپنجمین سالگرد تأسیس خبرگزاری ایسنا در این گزارش به مصاحبه با رؤسای دانشگاهها پرداختهایم تا چگونگی ارتباط بیشتر رسانه و دانشگاه تبیین شود.
خبرگزاری ایسنا به تبیین مسائل واقعی جامعه کمک میکند
حمیدرضا مشهدی، رئیس دانشگاه فرهنگیان قزوین در گفتوگو با ایسنا به مناسبت سالروز تاسیس خبرگزاری ایسنا، اظهار میکند: در مجموع فلسفه تشکیل جهاددانشگاهی ایجاد پلی بین دانشگاهها فضای واقعی جامعه است و ایسنا نیز به عنوان رسانه تخصصی جهاددانشگاهی تا کنون توانسته مؤثر عمل کند.
وی ادامه میدهد: رسانه باید نیازهای واقعی جامعه را احصا و به مراکز عملی منتقل کند و همچنین دانشگاه را از فضاهای مسموم سیاسی دور نگه دارد تا فعالیتهای فرهنگی و سیاسی دانشجویان به حاشیه کشانده نشود.
مشهدی میگوید: در موضوع رسانه متأسفانه جزو کشورهای پیشرو نبودهایم و امروز که در جنگ روایتها قرار داریم هر کسی که بتواند سریعتر روایت کند برنده است و در این شرایط باید دستاوردهای علمی بازگو شود تا جوانان و نوجوانان به این دستاوردها افتخار کنند.
وی بیان میکند: همچنین رسانه با قابلیتهای فراوانی که دارد، میتواند ابزاری برای ارتباط بین جامعه و فضای دانشگاه باشد و نقش آفرینی مثبتی در جهت تحولات جامعه انجام دهد چراکه دانشگاه هرگز نمیتواند بدون ارتباط با فضای واقعی، نقش آفرینی مثبت و اثربخش داشته باشد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان قزوین تصریح میکند: ما خبرگزاریهای بسیاری در کشور و استان داریم اما ایسنا یک خبرگزاری تخصصی است و ارتباط بسیار خوبی تا کنون با فضای دانشگاهی داشته و کار حرفهای انجام میدهد.
وی خاطرنشان میکند: تبیین درست ویژگیهای نسل جدید یکی از انتظارات ما از رسانه است چراکه رسانه با تبیین ویژگیهای نسل جدید شامل انتظارات، نیازها، علایق و تواناییها رابط بین این نسل با الزامات و ضروریات دانشگاه خواهد بود.
مشهدی عنوان میکند: خبرگزاری ایسنا از خبرگزاریهای دیگر متفاوت است چراکه زبان گویای جامعه دانشگاهی است و رسالتهای بیشتری دارد.
وی تصریح میکند: ارتباط خبرگزاری ایسنا با مجموعه دانشگاهی و دانشجویان و شناخت درست این خبرگزاری از فضای واقعی دانشگاه قطعاً به تبیین مسائل واقعی جامعه در دانشگاه کمک خواهد کرد که تا کنون نیز همانطور بوده است.
رسانهها پیشگام در امیدآفرینی باشند
در ادامه سید علی قاسم زاده رئیس دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) در گفتوگو با ایسنا اظهار میکند: رسانهها میتوانند در تحقق اهداف علمی و فرهنگی دانشگاهها اثرگذار باشند و ایسنا ظرفیت بسیار بزرگ و مهمی در حوزه دانشگاه است که عنوان دانشجویی را نیز با خود به همراه دارد که از این طریق میتواند موجب تحولات بسیاری در فضای دانشجویی و دانشگاهی شود.
وی ادامه میدهد: بخش چشمگیری از جهاد تبیین توسط رسانه اتفاق خواهد افتاد که در این راستا نیز میتوان گفت نقش رسانه در انعکاس اخبار مثبت، روشنگری و تشریح واقعیتها دوچندان است.
رئیس دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) تصریح میکند: ایسنا باید باتوجه به اقدامات دانشگاه، در امیدآفرینی در جامعه پیشگام باشد و جامعه نخبگانی را جایگزین سلبریتیهای غیرحقیقی کند.
قاسمزاده خاطرنشان میکند: رسانهها باید زبان گویای ملت و پیشگام در امیدآفرینی باشند، همواره اغلب اتفاقات مبارک و پیشرفتها در حوزه نخبگانی شکل میگیرد اما دانشگاه اولویت رسانهها نیست زیرا ممکن است مخاطبپسند نباشد و همین امر سبب میشود که اولویتها جابهجا شود.
نسبت دانشگاه با حاکمیت بایستی تعریف شود
در ادامه نیز حامد قربانی رئیس مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین زهرا در گفتوگو با ایسنا اظهار میکند: از دو منظر در دانشگاهها نیاز به کمک داریم، اولین منظر این است که نسبت دانشگاه با حاکمیت بایستی تعریف شود و این نسبت نیز با ملزومات و مختصات تناسب داشته باشد.
وی ادامه میدهد: به دانشگاهها همواره مسئولیتهای بزرگی سپرده میشود اما در مقایسه این مسئولیتهای بزرگ ظرفیتها و امکانات قانونی موجود برای نقش آفرینی دانشگاهها کافی نیست و به همین دلیل رسالتهای دانشگاهها به خوبی محقق نشده است.
قربانی تصریح میکند: بهبود ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه به کمک رسانهها احتیاج دارد تا در این حوزه بتوانیم شاهد پیشرفت باشیم.
وی بیان میکند: وزارت علوم وظیفه آموزش، پژوهش، توسعه فناوری، کارآفرینی، ارتباط با صنعت، برنامهریزی کشور، برنامهریزی فرهنگی و علوم انسانی را بر عهده دارد اما بودجه وزارت علوم و برنامهریزی کشور زیر پنج درصد است که این موضوعات باهم تناسب ندارد و همین کاستیهایی است که رسانه باید به آن ورود پیدا کند.
رئیس مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین زهرا میگوید: دغدغه نسل دهه هشتادیها دغدغه حال و آینده است و این نسل بیشتر به عینیات توجه دارد و مهمترین موضوع فعلی امیدآفرینی نسبت به آینده در این نسل است.
وی درخصوص ارزیابی خبرگزاری ایسنا تصریح میکند: ایسنا رسانه تخصصی در حوزه دانشگاهی و دانشجویی است و باعث دلگرمی، اعتبار و اعتماد دانشگاهها است؛ تیم خبرگزاری ایسنا در قزوین تیم فعال و پویایی است و ما به عنوان یک دانشگاه دولتی که بیرون از مراکز استان قرار داریم، از ایسنا توقع داریم که به توسعه مجموعههای دانشگاهی خارج از مرکز استان هم توجه داشته باشد.
و در پایان، ایسنا همواره در راستای تولید اخبار خوب، مفید و امیدبخش گام برداشته است تا بتواند به عنوان یک رسانه در حوزه دانشگاه بر رسالت خود پایبند باشد؛ امید است با توجه بیش از پیش رسانهها به دانشگاه شاهد امید آفرینی بیشتر در نسل جوان امروز باشیم.
انتهای پیام
نظرات