به گزارش ایسنا، فناوری اطلاعات طی سالیان گذشته در دنیا و به تبع آن در کشور ما، نقشی بیبدیل و انکارناپذیری در پیشرفت همه برنامههای کشور داشته است.
در دنیایی که دسترسی به هوش مصنوعی و بهرهگیری و تعمیق حداکثری از آن به امری مهم و رقابتی برای کشورها تبدیل شده است، سازمانی حاکمیتی مانند سازمان فناوری اطلاعات ایران در مهیاسازی بسترها برای رشد و پیشرفت حداکثری در این حوزه و سایر حوزهها نقشی کلیدی دارد.
به باور کارشناسان فناوری اطلاعات ابزار مناسبی برای سنجش رضایت مردم از خدمات حضوری و برخط و امکان مشارکت و اخذ نظر از ایشان در مورد موضوعات مختلف تبدیل شده به واسطه این شرایط، امروزه میتوان گفت خدمات هوشمند به یکی از ارکان مهم تحقق عدالت اجتماعی تبدیل شده است. اینک در دسترسی به انواع خدمات دولت شاهدیم تفاوتی بین اقشار مختلف جامعه با یکدیگر وجود ندارد و همگان میتوانند از شرایطی مشابه و یکسان در تمامی نقط کشور بهرهمند شوند بیانگر آن است که فناوری اطلاعات ابزاری مهم در راستای توسعه عدالت اجتماعی محسوب میشود.
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از اقداماتی است که برای تسهیل فعالیت مردم و بی نیازی از تبادلات کاغذی مورد توجه قرار گرفته است. این پنجره ارایهدهنده خدمات دولتی بهصورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که در مسیر آمادهسازی و بهرهبرداری قرار دارد.
دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاههای اجرایی به "پنجره واحد خدمات هوشمند دولت" شامل اولویتها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور طی سالهای گذشته تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارایه شد.
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چند میلیون کاربر دارد؟
براساس آمار رسمی از سوی مسئولان در مدت ۱۰۰ روز نخست فعالیت دولت چهاردهم، بیش از ۴۲ میلیون مراجعه از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به سامانههای دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی صورت گرفته است و مردم توانسته اند به صورت الکترونیکی خدمات دریافت کنند و بیشترین مراجعه کاربران به سامانههای وزارت آموزش و پرورش با بیش از ۱۶ میلیون مراجعه و بعد از آن وزارت راه و شهرسازی با بیش از ۴ میلیون و سازمان تامین اجتماعی با بیش از ۳ میلیون مراجعه بوده است.
محمد محسن صدر - معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران- درباره آخرین تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند توضیح داد: بیش از ۲ میلیون نفر به کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اضافه شده است که در مجموع بیش از ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ایرانیان تاکنون از خدمات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده کرده اند.
پیش از این و مهرماه سال جاری اعلام شده بود مجموع کل فراخوانیهای سرویسهای مستقیم و سامانههای ملی و استانی در این بخش ۵.۷ میلیارد بوده و این سامانه بالغ بر ۵۳ میلیون کاربر دارد که بدین ترتیب امکان دسترسی به ۷۷ درصد خدمات دولتی از طریق این پنجره مهیا شده و در گام بعدی و تا کنون، ۱۴ درصد از مجموع خدمات به سمت هوشمند شدن گام برداشته اند، بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه می بایست سالانه تعداد خدمات هوشمند دستگاهها ۲۰ درصد افزایش داشته باشد.
گفتنی است پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به عنوان یک درگاه واحد، امکان دسترسی سریع و آسان به خدمات مختلف دولتی را برای کاربران فراهم میکند. این سامانه با تجمیع خدمات مختلف، موجب تسریع در ارائه خدمات و افزایش شفافیت در انجام امور اداری شده است. همچنین، امکان پیگیری آنلاین و جلوگیری از ترددهای غیرضروری، از دیگر مزایای این سامانه به شمار میرود.
انتهای پیام
نظرات