حجتالاسلام والمسلمین علی احمدیان در گفتوگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه زندگی کوتاه فاطمه زهرا(س) زندگیای است که در همه آن کار، تلاش و تکامل روحی و معنوی یک انسان به چشم میخورد، اظهارکرد: زمانی که به این زندگی از کودکی تا جوانی نگاه میکنیم، میبینیم که جهاد و تأثیرگذاری در جامعه و زندگی اطرافیان از ویژگیهای اوست، در حدود ۶ یا ۷سالگی حضرت، دوران سخت مسلمانان و شعب ابیطالب آغاز میشود و در همان سالها پیامبر(ص) دو یار و حامی اصلی خود یعنی حضرت خدیجه و ابوطالب را از دست میدهند و در آن فشار و سختی تنهای تنها میشوند.
او ادامه داد: در این زمان حضرت زهرا(س) مانند یک مادر، مشاور و پرستار برای پیامبر(ص) بوده، پیامبری که در حدود ۵۰ سال سن دارد و میشود گفت مسن است، اما یک دختر ۶، ۷ ساله اینطور رفتار میکند تا جایی که "ام ابیها" و مادرِ پدر لقب میگیرد، این احساس مسئولیت عجیب برای جوان امروز الگو است که نسبت به مسائل پیرامون خود حساس بوده و نشاط درونی خود را در مسیری صحیح استفاده کند، اینکه در تاریخ گفته شده پیامبر(ص) بوسه بر دستان حضرت زهرا میزد حرف کمی نیست، این موضوع را باید در متن جامعه عربِ ۱۴۰۰ سال پیش دید جامعهای که در آن دختران زندهبهگور میشدند و زنان ارزشمند نبودند در این جامعه دختری تربیت میشود که شایستگی دارد تا پیامبر خدا دستان او را ببوسد، این بوسه و ذکر این توجه فراوان را نباید تنها حمل بر علاقه و عاطفه کرد که معنای کم و حقیری است شخصیتی به آن عظمت، عدل و حکمت که به وحی الهی تکیه دارد صرفا به علت علاقه به دخترش دست او را نمیبوسد؛ این معنای دیگری داشته و آن اینکه این دختر در اوج ملکوتی انسان قرار داشته است و این نگاه اسلام به زن است.
این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه مقامات معنوی حضرت زهرا(س) در مقایسه با رتبه انقلابی و اجتماعی بالاتر است، گفت: حضرت زهرا(س) بهعنوان یک زن، حقیقت عظیم و بندهای ممتاز و صالح بود آنقدر که پیامبر(ص) فرمودند " در قیامت امیرالمؤمنین مردان مومن و فاطمه زهرا(س) زنان مومن را به بهشت راهنمایی میکنند، کسی که در محراب عبادت فرشتگان مقرب الهی به او تهنیت میگفتند و با سخنی که حضرت مریم را خطاب کردند به او میگویند که "یا فاطمه! ان الله اصطفاک وطهرک و اصطفاک علی النساء العالمین" در واقع حضرت محدثه بودند یعنی بنابر روایات بسیار، فرشتگان با او سخن گفته حقایق را به ایشان ارائه میدهند و این مقام معنوی حضرت است.
او اضافه کرد: حضرت زهرا(س) به عنوان زنی جوان که در پایان عمر بین ۱۸ تا ۲۵ سال سن داشتهاند، در قله مقامات انسانی و معنوی ایستاده و همه زنان عالم را به این مسیر دعوت میکند، ایشان زنان را از جاهلیت عرب تا جاهلیت مدرن قرن بیستمی که زن را حقیر، بیارزش و محدود به ظواهر دنیا معرفی میکنند به افقهایی بالاتر فرامیخواند، در واقع اسلام، حضرت فاطمه(س) را به عنوان نمونه یک زن معرفی میکند، زنی که زندگی ظاهری او از کودکی عرصه فعالیت و مبارزه است، دانش، سخنوری، هجرت، همسری، فداکاریها در خانواده، مادری، حضور در همه میدانهای سیاسی، انقلابی و مقام معنوی او مردان را وادار به خضوع میکند و این زنی است که اسلام میسازد.
این کارشناس مسائل دینی با تاکید بر اینکه واقعیت مقام معنوی و ملکوتی حضرت زهرا(س) بر ما آشکار نیست، بیان کرد: نکته مهم و قابل توجه در زندگی حضرت فاطمه(س) جمع زندگی یک زن با همه وظایف زنانه یعنی مادری، همسری، خانهداری آن هم در بهترین سطح با زندگی یک مجاهدت فعال اجتماعی و یک عابد و بنده تمام عیار است، مواجهه ایشان با حوادث سیاسی بعد از رحلت پیامبر، حضور در مسجد و آن سخنرانی و موضعگیریِ عظیم، اعتراض و صحبت مستقیم با مردم و بزرگان آن روز جامعه از حضرت یک مجاهد خستگیناپذیر میسازد که برای هدف والا و برای بقای اسلام و دفاع از ولایت چنین تلاش کرده سختیها را تحمل میکند.
احمدیان اضافه کرد: از سوی دیگر در عرصه عبادت مانند اولیای بزرگ و کهن الهی هستند و با این همه عظمت در خانه یک همسر و مادر به تمام معنا است که دستاس در دست گرفته و آرد را خود تهیه میکند، به فرزندان آموزش داده و نکات تربیتی را به زیبایی انجام میدهد که روایات آن را در برخورد ایشان با امام حسن و امام حسین(ع) در کودکی دیدهایم همچنین یک همسر تمام عیار است که حضرت علی(ع) فرمودند" یک بار فاطمه مرا به خشم نیاورد" همه اینها را حضرت به کاملترین صورت در خود جمع کردهاند و این نقطه درخشان زندگی حضرت زهرا(س) است که در هر بعد که نگاه میکنیم آن را کامل و جامع مییابیم.
او به شخصیت علمی حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: علامه مجلسی درباره خطبهای که حضرت زهرا (س) بعد از رحلت پیامبر در مسجد مدینه ایراد کردند میگویند: این کلامی است که بزرگان کلام و فصحا باید عبارات و کلام آن را بررسی کرده و معنا کنند، حضرت بعد از پیامبر به مسجد رفته و بدون قصد و برنامه در حدود نیم ساعت سخنرانی میکنند و این کلام از لحاظ زیبایی و معنا مانند نهجالبلاغه نغز و عمیق است و اصلا به همین دلیل در تاریخ ماندگار شده است، لذا در هر بخش از وجود حضرت زهرا(س) نقاط درخشانی است و البته از این شخصیت عظیم ناگفتههای بسیاری وجود دارد و هنوز عمق وجود ایشان رازآلود مانده است با این همه همین مقدار که از سیره فاطمی به ما رسیده حضرت فاطمه (س) را در قله کمال انسانی مینشاند که زن مسلمان میتواند به سمت آن حرکت کند.
انتهای پیام
نظرات