آیتالله محامی در خصوص روایاتی که در وجه تسمیه حضرت زهرا(س) آمده عنوان کرد : حضرت فاطمه(س) به این دلیل نامش فاطمه است که از آتش جهنم جدا شده و در آتش نمیرود و نه تنها حضرت فاطمه(س) بلکه شیعیان واقعی هم در آتش جهنم بریده شدهاند و در آتش نمی سوزند.
امام جمعه زاهدان به طرح یک سوال پرداخت که چرا به حضرت فاطمه (س) زهرا و کوثر میگویند و در پاسخ مطرح کرد: زهرا به معنی نورانی و پرتو افکن است و وقتی زهرا(س) به عبادت درگاه خداوند می ایستاد این امر برای اهل آسمان نورانی بود مثل ماه و ستارگان که برای اهل زمین پرتو افشانی میکنند و از این جهت به حضرت کوثر میگویند که کوثر به معنای خیر کثیر است و چون حضرت زهرا(س) منشا خیرات و برکات فراوان بوده و نسل پیامبر اکرم (ص) از حضرت زهرا (س) ادامه پیدا میکند به ایشان کوثر میگویند.
امام جمعه زاهدان گفت: بر همین اساس جایگاه حضرت زهرا (س) یک جایگاه ممتاز و ویژه در میان جامعه اسلامی است و همه مسلمانان برای حضرت احترام قائل هستند و در همین فضای فعلی جامعه اسلامی نیز همین اهل سنتی اوج عظمت و احترام را برای این بزرگواران قائل هستند.
آیتالله محامی گفت: حضرت زهرا (س) با این جایگاه رفیع از همان دوران کودکی نقش های مهمی را ایفا کرد و جدای از همه این نقشها در واپسین لحظات عمر پیامبر(ص) و پس رحلت ایشان، زندگی خود را وقف جهاد تبیین نموده و جانش را نیز در دفاع از امامش تقدیم کرد و این حضرت از هر فرصتی برای احقاق حق و حقیقت استفاده نمود و درب خانه بزرگان رفت و نکات پیامبر را یادآوری کرد و در مسجد به سخنرانی و احتجاج پرداخت و حتی از فرصتی که زنان مدینه برای عیادت او آمده بودند، هم برای دفاع از امامت و ولایت استفاده کرد.
نماینده ولی در سیستانوبلوچستان تصریح کرد: نتیجه این جهاد تبیین و این تلاش و از خودگذشتگی این است که حضرت زهرا(س) مصداق بارز حجتالله بالغه و بیشک حجت روشن و آشکار است.
امام جمعه زاهدان ادامه داد: امیرالمومنین علی(ع) نیز در طول زندگی خود به جهاد تبیین میپرداخت، اما برخی از کسانی که به امامت این حضرت معتقد نیستند میگویند که اگر اینحضرت خلیفه پیامبر (ص) بود، چرا بر احقاق حق خود پا فشاری نکرد؟ حال این که باید تاریخ و خطبههای حضرت را مطالعه کنیم و احتجاجهای حضرت به غدیر و سایر وقایع را مشاهده کنیم و این گونه نیست که حق پنهان مانده باشد و البته حضرت دست به شمشیر نبرد و قصد ایجاد جنگ داخلی در جامعه اسلامی را نداشت، آن هم در موقعیتی که ابر قدرت های شرق و غرب با مسلمانان درگیر بودند.
وی ادامه داد :جهاد تبیین و تلاش برای بیان واقعیتهای تاریخی برای این است که فرزندان ما با این حقایق آشنا شوند، اما در کنار این موضوع باید از ایجاد درگیری داخلی و دو قطبی سازی در جامعه اسلامی جلوگیری شود، مانند کاری که حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) انجام دادند و ما باید از این موضوع درس بگیریم و البته باید به عنوان شیعه عقیده خود را ابزار کرده و از عقیده خود دفاع کنیم و برای آن استدلال داشته باشیم تا نسل جوان این موضوع را یاد بگیرند و باید این را بدانیم که دعوا و درگیری داخلی مصلحت اسلام و جامعه اسلامی نیست و این موضوع بازی کردن در زمین دشمن برای ایجاد درگیری در جامعه اسلامی است.
انتهای پیام
نظرات