• چهارشنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۸
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403091410500
  • خبرنگار : 50023

دست‌های پر مهر، آینده‌ای روشن‌تر برای کودکان با نیازهای ویژه

دست‌های پر مهر، آینده‌ای روشن‌تر برای کودکان با نیازهای ویژه

ایسنا/البرز در دنیای پرهیاهو و چالش‌های روزمره، گاهی فراموش می‌کنیم که در گوشه‌وکنار این دنیای شلوغ، کودکانی هستند که دنیایشان با ما متفاوت است. آنان که به دلیل نیازهای ویژه، مجبورند هر روز با موانع جسمی و ذهنی بزرگتری مواجه شوند. اما در این دنیای گاه تاریک، انسان‌هایی هستند که با دلی پر از عشق و امید، دست در دست یکدیگر می‌گذارند تا روشنایی را به این دنیای خاص بیاورند. یکی از این انسان‌های فرهیخته، مسعود زمردیان است که با تأسیس آموزشگاه استثنائی زمردیان در کرج، باری سنگین از دوش خانواده‌های بسیاری برداشت و دنیایی از امید و فرصت را برای کودکانی با نیازهای ویژه ساخته است.

به گزارش ایسنا، آموزشگاه استثنائی زمردیان، جایی است که در آن دانش‌آموزان نه تنها آموزش می‌بینند، بلکه به این باور می‌رسند که هیچ‌گاه نباید از رویای خود دست بکشند. جایی که یاد می‌گیرند با وجود تمام محدودیت‌ها، حتی بال‌های شکسته‌شان را به پرواز درآورند. در اینجا، هر کودک با توانمندی‌های خاص خود به دنیایی از امید و پیشرفت قدم می‌گذارد و آموخته می‌شود که معلولیت هیچ‌گاه نمی‌تواند مانعی برای رسیدن به آرزوها باشد.

در گفت‌وگوی خبرنگار ایسنا با مسعود زمردیان -بنیان‌گذار این آموزشگاه استثنائی- درباره تاریخچه، مشکلات موجود و چالش‌هایی که این مجموعه در مسیر خدمت‌رسانی به کودکان با نیازهای ویژه با آن روبه‌رو است، صحبت شده که به شرح ذیل است:

آقای زمردیان، لطفاً درباره تاریخچه و موقعیت آموزشگاه استثنائی زمردیان توضیح دهید.

آموزشگاه استثنائی زمردیان در کرج، جاده ملارد، بعد از پل سرحدآباد و مسجد صاحب‌الزمان، خیابان گلستان ۲۲ واقع شده است. این مرکز، که در سال ۱۳۸۰ توسط بنده تأسیس شد، با هدف خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ایجاد شد. آموزشگاه ما با وسعت ۲۱۰۰ مترمربع و زیربنای ۱۰۰۰ مترمربع، دارای دو طبقه با ۲۲ کلاس آموزشی است. در کنار این فضاها، ما کارگاه‌های مختلفی داریم؛ از جمله کارگاه‌های خیاطی، کشاورزی، کامپیوتر و گفتار درمانی که به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد تا مهارت‌های زندگی و شغلی خود را پرورش دهند. همچنین، یک آشپزخانه نیز برای تأمین نیازهای غذایی دانش‌آموزان فراهم شده است.

چه تعداد دانش‌آموز در این مرکز حضور دارند و چه خدماتی به آن‌ها ارائه می‌دهید؟

در حال حاضر ۱۸۰ دانش‌آموز با نیازهای ویژه در این آموزشگاه حضور دارند. این دانش‌آموزان شامل گروه‌های مختلفی مانند کم‌توان ذهنی، نیمه‌بینا، نیمه‌شنوا، معلول جسمی و حرکتی، C.P، اتیسم و غیره هستند. ما در اینجا تلاش می‌کنیم تا در کنار آموزش‌های درسی، به دانش‌آموزان آموزش‌های توانبخشی، گفتار درمانی و مهارت‌های حرفه‌ای نیز بدهیم. در کارگاه‌های مختلف نیز مهارت‌های عملی به آن‌ها آموزش داده می‌شود تا در آینده بتوانند به استقلال بیشتری دست یابند.

دست‌های پر مهر، آینده‌ای روشن‌تر برای کودکان با نیازهای ویژه

آیا با چالش‌های خاصی در این مرکز مواجه هستید؟

بله، متأسفانه یکی از بزرگترین چالش‌های ما کمبود فضای آموزشی است. آموزشگاه ما به صورت مجتمع است و شامل مقاطع مختلف از ابتدایی تا پیش‌حرفه‌ای است، بنابراین دانش‌آموزان از سن ۶ تا ۲۳ سال در اینجا حضور دارند. همین پراکندگی و تنوع سنی موجب شده که نیاز به فضاهای آموزشی بیشتری باشد که متأسفانه در حال حاضر به اندازه کافی وجود ندارد. همچنین، بسیاری از دانش‌آموزان ما از مناطق مختلفی مانند سرآسیاب، مارلیک، فردیس و دیگر نقاط کرج به اینجا می‌آیند، که خود مشکلاتی در زمینه حمل‌ونقل و ایاب و ذهاب ایجاد کرده است. برخی از خانواده‌ها به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند هزینه‌های سرویس را تأمین کنند که این امر ممکن است باعث ترک تحصیل برخی از دانش‌آموزان شود.

وضعیت مالی خانواده‌های دانش‌آموزان چگونه است؟

بیش از ۱۰۰ نفر از دانش‌آموزان ما از خانواده‌های بسیار ضعیف و زیر خط فقر هستند. بسیاری از این خانواده‌ها یتیم یا تک‌سرپرست‌اند و برخی از این دانش‌آموزان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند. در بسیاری از موارد، هزینه‌های درمانی، سرویس‌های ایاب و ذهاب و حتی مواد غذایی این دانش‌آموزان از طریق خیرین تأمین می‌شود. این مسئله نشان‌دهنده وضعیت اقتصادی دشوار بسیاری از این خانواده‌هاست که گاهی اوقات حتی تأمین نیازهای اولیه غذایی یا درمانی فرزندانشان برایشان سخت است.

آیا تاکنون توانسته‌اید حمایت‌های لازم را از نهادهای دولتی یا دیگر سازمان‌ها جلب کنید؟

خوشبختانه در روز جهانی معلولان، توانستیم توجه بسیاری از نهادهای دولتی و شخصیت‌های برجسته را جلب کنیم. در مراسم بزرگداشت این روز که در تاریخ ۱۲ آذر ۱۴۰۱ برگزار شد، مسئولین مهمی از جمله آقای احمدی -رئیس صنف ساعت‌سازان تهران-، آقای حسینی -رئیس هیئت مدیره موسسه انصارالعباس-، مهندس کشاورزی -رئیس اداره آموزش و پرورش استان البرز- و نمایندگان معاون وزیر آموزش و پرورش به دیدار دانش‌آموزان ما آمدند و از آنان تجلیل کردند. این حضورها، باعث دلگرمی و افزایش انگیزه در دانش‌آموزان و کادر آموزشی شده و تأثیر مثبتی در جلب توجه و حمایت بیشتر از این مرکز داشته است.

آینده آموزشگاه چگونه خواهد بود؟

هدف ما این است که در آینده فضای آموزشی بهتری برای این عزیزان فراهم کنیم. ما در حال برنامه‌ریزی برای گسترش امکانات و ساخت فضاهای جدید هستیم تا بتوانیم از ظرفیت بیشتری بهره‌برداری کنیم و شرایط بهتری برای دانش‌آموزان ایجاد کنیم. همچنین تلاش می‌کنیم تا به کمک خیرین و نهادهای دولتی، حمایت‌های مالی لازم برای تأمین هزینه‌های مختلف از جمله ایاب و ذهاب، درمان و آموزش را تأمین کنیم.

کلام آخر شما چیست؟

در نهایت، از خداوند سپاسگزاریم که این فرصت را به ما داده تا بتوانیم به این فرشتگان روی زمین خدمت کنیم. همدلی و حمایت شما عزیزان بسیار مهم است و در این راه، همگان می‌توانند نقشی مؤثر ایفا کنند. ما به این باور داریم که معلولیت هیچ‌گاه نباید به معنای محرومیت باشد و هر فردی با توانمندی‌های خاص خود می‌تواند دنیای بهتری بسازد. در اینجا، به دانش‌آموزان می‌آموزیم که با وجود تمام محدودیت‌ها، می‌توانند به آسمان پرواز کنند. اینجا، جایی است که امید هیچ‌گاه تمام نمی‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha