به گزارش ایسنا، ساکنان خانهها این آسیبها را از همان سالها مطرح و شکایتهای زیادی کردند اما تا امروز با وجود قول و قرارهای زیاد، هنوز مسئولان استان البرز نتوانستهاند مشکل این گود را حل کرده و با وجود شانه خالی کردن مالک از تعهدات خود، هیچ اقدام عملی برای حل این معضل نمیکنند.
اخیراً جواد چپردار رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر کرج با بازخوانی پرونده گودبرداری حصارک کرج معروف به گودال «ناصر بخت» و مشکلات بیش از ۱۰ ساله آن برای ۷۲ خانوار همسایه، اعلام کرد: مدیریت شهری آماده رفع خطر با نظارت فنی ایمن سازی دغدغه همسایگان خسارت دیده از این گودال را برطرف سازد.
مالک قبل از دریافت مجوز، گودبرداری غیراصولی کرده است
وی در خصوص ریشههای این موضوع گفت: سال ۱۳۸۴ شهرداری یک صورتجلسه با مالک گودال حصارک امضاء کرد که براساس آن از مساحت ۶۰ هزار متر مربع زمین اطراف گودال حدود ۱۵ هزار متر مربع را به کاربری برابر تراکم منطقه و ۴۵ هزار متر مربع برای پارک ، فضای سبز، پارکینگ و معابر اختصاص داده است .
عضو شورای اسلامی شهر کرج ادامه داد: در سال ۱۳۸۸ هم شهرداری و هم مالک موفق به اخذ مجوز کمیسیون ماده پنج بر اساس این صورتجلسه میشوند؛ براین اساس مالک زمین ، مجوز ساخت دو طبقه تجاری و یک طبقه خدماتی اداری دریافت میکند که متعاقب آن و در مدیریت وقت منطقه در سال ۱۳۹۹ برای مالک مجوز پروانه ساختمانی صادر میشود.
چپردار ادامه داد: حوادث پس از آن رخ میدهد که مالک قبل از اینکه مجوز صادر شود اقدام به گودبرداری غیر اصولی می کند که هم شهرداری و هم مالک از سوی دستگاههای ناظر مجاب به رعایت وضعیت ایمنی میشوند.
وی اظهار کرد: در سفر سال ۱۴۰۱رئیس جمهور شهید به استان البرز یکی از اصلیترین مطالبات مردم کرج که شهید آیت الله رئیسی آن را پیگیری کرد موضوع گودحصارک بود.
ترک فعل مدیران وقت در قبال گود حصارک چه شد؟!
عضو شورای اسلامی شهر کرج ادامه داد: اولین صورت جلسه این گود در نهاد ریاست جمهوری منعقد شد و من به عنوان رئیس شورای شهرکرج با شهردار و فرماندار وقت کرج حضور داشتیم در این زمینه صورت جلسهای تنظیم شد و مالک موظف به اسکان ۷۲ خانوار آسیب دیده از گود به مدت دو سال و شروع به اقدام ساخت شد. پس از آن روسای وقت شورا با جدیت دستورات جلسات را پیگیری نمودهاند.
چپردار بیان کرد: دستور صریح رئیس جمهور شهید نیز در این صورتجلسه وجود داشت که دستگاه نظارتی به ترک فعل مدیران وقت نیز ورود نمایند. ضمن آنکه در شورای شهر کرج منابع مالی را برای اسکان خانوارها مصوب شد؛ حتی در شورای تامین فرمانداری و استانداری البرز دو برابر منابع مصوب شورای شهر بودجه تامین شد.
هر چه مالک خواست؛ گفتند چشم اما باز هم به تعهدات خود عمل نکرد!
این عضو شورای شهر کرج افزود: در آن مقطع ساکنان ۷۲ واحد مسکونی همسایه گود با دریافت بودجه تخصیصی برای اسکان موقت موافقت نکردند و در سال ۱۴۰۲ مالک مجدد درخواست کرد که با تراکم بیشتری پروانه تمدید شود؛ ما در شورا با لایحه شش طبقه براساس تراکم ۶۰ درصد موافقت کردیم و اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در نشستی در فرمانداری کرج صورتجلسه توافق نامه با مالک زمین تنظیم شد که بر اساس مصوبه شورا تراکم ۶۰ درصد مجوز ساخت شش طبقه به مالک داده شد به شرط اینکه مالک ساخت و ساز را شروع کند.
وی ادامه داد: مالک زمین موظف شد که ماجرا را تمام کند که متاسفانه در بهمن ماه ۱۴۰۲ طی مکاتبه ای به شهرداری کرج از تعهدات خود منصرف شد.
عضو شورای شهر کرج گفت: مهرماه سال ۱۴۰۳ نیز فرمانداری کرج صورتجلسهای با حضور رئیس شورا، شهردار کرج، نمایندگان دادستانی و نظام مهندسی در این زمینه منعقد و تعهداتی نهایی را برای مالک و شهرداری ایجاد نمود؛ پس از آن مالک زمین از زیر بار تعهد شانه خالی کرد.
چپردار افزود: از آنجا که مالک پس از منقضی شدن مهلت یک ماه به تعهدات عمل نکرد لذا طبق بند هشت صورتجلسه فرمانداری کرج موضوع باید به دستگاه قضایی ارجاع داده میشد.
عضو شورای شهر کرج گفت: در کمیسیون حقوقی و نظارتی شورای اسلامی شهر کرج از تمام اعضای شورای شهر، شهردار و معاونان شهردار منطقه دعوت کردیم که براساس بند هشت صورتجلسه مدیریت شهری، موضوع را از طریق دادستانی البرز پیگیری کنیم.
وی بیان کرد: براساس فصل ششم ماده ۵۵ بند ۱۴ قانون وظایف شهرداریها، موضوع از طریق دادستانی البرز پیگیری و دادستان محترم استان دستور دادند که طبق مکاتبه شهردار، مصوبه شورا و براساس فصل ششم ماده ۵۵،بند ۱۴ قانون ، شهرداری وظیفه دارد که رفع خطر کند.
این عضو شورای شهر کرج ادامه داد: پس از آن نیز نشستی با حضور تمام معاونتهای شهرداری، سازمان نظام مهندسی ساختمان و مدیر منطقه در شهرداری مرکزی کرج در خصوص این موضوع تشکیل شد که در آن سه توافق انجام شد.
باز هم به مالک فرصت دادند!
چپردار افزود: در توافق اول بر اساس قانون فرصتی برای مالک ایجاد شد که در مهلت مقرر شروع به ساخت و ساز نماید و تصمیم گرفتیم اگر مالک به زمان مقرر توجه نکرد، شهرداری و سازمان نظام مهندسی با رعایت نکات ایمنی با تلفیقی از اقدامات فنی گود را پر و محل را ایمن سازی کنند.
وی ادامه داد: همچنین مقرر شد در زمان ایمن سازی محل ، سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز یک شرکت معتبر فنی برای نظارت در این زمینه به شهرداری کرج معرفی نمایند و شهرداری موظف شد که منابع مالی را در متمم بودجه مدیریت شهری پایدار نمایند.
چپردار گفت : در بررسی متمم بودجه سال ۱۴۰۳ منابع مالی برای رفع خطر این گود را براساس ماده ۵۵ تامین کردیم.
قول شورا به ساکنین اطراف گود حصارک؛ ببینیم و تعریف کنیم!
عضو شورای اسلامی شهر کرج تاکید کرد: به ساکنان ۷۲ واحد مسکونی خسارت دیده از این گودبرداری قول می دهیم بر اساس منابعی که در متمم بودجه تامین کردیم و ابلاغ دادستان محترم استان به طور حتم با صیانت از سلامت مالی، جانی شهروندان چالش گود را مرتفع نماییم.
وی ادامه داد: براساس نامه دادستانی البرز و طبق بند ۱۴ وماده ۵۵ قانون وظایف شهرداری و به جهت نقض تعهدات مالک مقرر نمودهایم در ذیل نظارت سازمان نظام مهندسی با تلفیقی از ایمن سازیهای فنی نهایتا با پر نمودن گود وضع موجود را به وضع اولیه بازگردانیم. علیرغم مکاتبات تا کنون معرفی شرکت مشاور از سوی نظام مهندسی ساختمان محقق نگردیده است.که به محض وصول پاسخ اقدامات عملیاتی میشود. ضمن آنکه طبق قانون مسئولیت تامین منابع مالی و خسارات محتمل به عهده مالک است.
انتهای پیام
نظرات