دکتر علیرضا حریفی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به جایگاه پژوهش در آموزش عالی اظهار کرد: دانشگاهها به عنوان مراکز آموزش عالی مهد آموزش و پژوهش هستند. شاید در سالهای بسیار دور رسالت دانشگاههای نسل اول آموزش بود ولی پس از آن دانشگاهها وارد عرصه پژوهش شدند و دانشگاههای نسل چهارم و پنجم را به وجود آوردند.
وی افزود: از این جهت که اساتید آموزههای خود را در حوزه پژوهشی ارائه میکنند، امروزه پژوهش آمیخته با آموزش است. همچنین دانشگاهها یک مسئولیت اجتماعی بر عهده دارند و این باعث شده که رویکردهای علمی آن تغییر کند. در کنار این مسئولیت، توجه به کارآفرینی، ارتباط با صنعت و دستاوردهای پژوهشی به توسعه جامعه و عرصههای اجتماعی فرهنگی و اقتصادی کمک کرده است.
حریفی ادامه داد: هفته پژوهش و فناوری رویدادی است که در همه دانشگاههای دنیا و کشور برگزار میشود و طی آن دانشگاهیان و پژوهشگران دستاورد یکساله خود را ارائه میکنند تا بتواند آن را به مخاطبان خود که جامعه بیرونی هستند، معرفی کنند.
وی در ادامه به رسالت دانشگاه و هفته پژوهش اشاره و بیان کرد: برای اینکه دانشگاهها و مراکز عالی بتوانند رسالت اجتماعی خودشان را توسعه دهند، طی تفاهمنامهای که بین وزارت علوم و وزارت کشور منعقد شد، هفته پژوهش استانی شکل گرفت تا دستاوردهای پژوهشی و جنبشهای علمی را در هفته پژوهش رونق دهند. همچنین بتوانند پویایی و رشد تبلور ایدهها و پیشرفت را در کشور به نمایش بگذارند و بین محققان، مدرسان و پژوهشگران انگیزه ایجاد کنند.
وی درباره چگونگی هدایت ایدههای برتر پژوهشی به سمت صنعت و کاربردی شدن آنها گفت: امروزه پژوهش سرمنشأ آموزش است. در واقع اساتید آموختههای پژوهشی خود را در کلاسها تدریس کرده و محققان و دانشجویانی که در این فضا پرورش پیدا میکنند، با همین فرهنگ وارد جامعه میشوند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه خوارزمی افزود: امروزه اساتید، پژوهشگران و دانشجویان تلاش میکنند تا مسئولیت اجتماعی که بر عهده دارند را هم انجام داده و تحقیقات و پژوهشها از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل شوند تا برای جامعه هم مفید باشند.
حریفی در مورد اینکه کاربردی شدن پژوهشها به چه حمایتها و یا راهکارهایی نیاز دارد، یادآور شد: شاید نتوانیم بگوییم که راهکار دقیق و کلیدی در این زمینه وجود دارد اما مرور زمان، تجربه یک محقق و آمیختگی آن با صنعت میتواند یک پژوهش را به سمت کاربردی شدن هدایت کند. اینکه یک پژوهش بتواند از تحقیقات صرفا آکادمیک خارج شده و جنبه کاربردی پیدا کند و در خدمت جامعه در آید، در این جشنوارهها میتواند اتفاق بیافتد.
وی ادامه داد: استان البرز یک لقب مهم دارد و آن مهد علم و فناوری است و در واقع جایگاه ویژهای از نظر علم و فناوری و صنایع دارد. این پایگاه علم و فناوری و صنعتی بودن میتواند جزء استعدادهای بسیار مهم استان البرز باشد که باعث تمایز و تفاوت آن شده است.
وی ادامه داد: این تفاوت به همراه تجربههای چند سال اخیر در برگزاری هفته پژوهش استانی باعث شده که در دو سال متوالی استان در رده اول قرار گیرد و این مقام را حتما در سالهای دیگر هم به دست خواهد آورد. این امر نشان از همگرایی بین دانش در حیطه دانشگاهی و محققان و پژوهشگران، دستگاههای اجرایی و صنایع در استان البرز دارد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه خوارزمی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به موقعیت استان بر اساس نیاز بازار، نزدیکترین عاملی که بین عرضه و تقاضا وجود دارد را میتوان در این استان پیدا کرد و این پتانسیل جزء پتانسیلهای خوب استان البرز است.
وی به نیازهای حمایتی بخش پژوهش اشاره کرد و گفت: رسالت اصلی برگزاری جشنوارههای هفته پژوهش و فناوری حمایت و تقویت این عرصه است و تقدیر از نخبگان در واقع اولویت دوم است. اولویت اول دیده شدن است چیزی که در جامعه تحقیقاتی کم داریم. در واقع در مورد پژوهشها در مراکز آموزش عالی و سازمانها رؤیت پذیری کمی داریم و صنایع و بازار محققان را به خوبی نمیبینند. پس اولین اولویت این رویدادها نمایش این توانمندی و عرضه آن به بازار است.
حریفی گفت: در کنار چنین رویدادهایی، نمایشگاههایی برگزار میشود که صنایع و شرکتها در آن حضور دارند و این بهترین امکان برای برقراری این ارتباط، تفاهم و انتقال تجربی است. شاید مقداری جشنوارههای ما بیشتر به سمت تقدیر گرایش پیدا کردهاند و وقتی صحبت از جشنواره هفته پژوهش میشود، در ذهن همگان تقدیر از پژوهشگران متصور میشود. در حالی که این اولویت دوم است و باید اولویت اول را بیشتر جدی بگیریم تا جشنوارهها راه خودشان را پیدا کرده و به درستی در مسیر قرار بگیرند.
وی با اشاره به توامندیهای دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: دانشگاه خوارزمی به عنوان دانشگاه معین در استان البرز کهنترین مرکز آموزش عالی کشور است. این دانشگاه در ۱۰۶ سالگی تاسیس خود قرار دارد و این پشتوانه گرانقیمتی است. وقتی دانشگاهها به سمت دانشگاههای نسل دو گرایش پیدا کردند دانشگاه خوارزمی هم با تربیت اساتید به سرعت تغییر ماموریت داده و خود را به جرگه دانشگاههای نسل بعد و امروزه نسل چهارم رسانده است. این پشتوانه ارزشمند در استان باید مورد توجه قرار بگیرد.
انتهای پیام
نظرات