اسدالله طاهری حسینخانی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا با اعلام این خبر، اهمیت احداث خطوط انتقال فرواردههای نفتی را در استان فارس یادآور شد و گفت: طرح احداث خطوط انتقال فرآوردههای در فارس یک پروژه ملی است که نیاز به اعتبارات ملی دارد.
وی با بیان اینکه پیشبینی هزینه اجرای این طرح قریب ۴۲۰ میلیون یورو است، افزود: این طرح چون یک طرح ملی است باید در تهران دنبال شود. در سفر اخیر معاون وزیر نفت به شیراز در این زمینه قول همکاری داده شد و امیدواریم به نتیجه برسد و تا قبل از پایان سال جاری، کار مناقصات آن شروع شود.
طاهری حسینخانی با تصریح اینکه هم اکنون تشریفات لازم برای اجرای مناقصه طرح مذکور در حال انجام است، بر ضرورت اجرای طرح مذکور تأکید کرد و افزود: از آنجایی که پالایشگاه شیراز توانایی تأمین بنزین و گازوییل روزانه استان فارس را ندارد، لذا باید چنین طرحی را اجرا کنیم.
مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی فارس با یادآوری اینکه بخش عمده سوخت استان از پالایشگاه بندرعباس تأمین میشود، گفت: ماهانه ۲۲۰ میلیارد تومان کرایه تانکر حمل سوخت را برای تأمین روزانه سوخت در استان فارس پرداخت میکنیم که اگر خطوط انتقال احداث شوند، هم شاهد بهبود بحث ترافیک جادهای، هم کاهش تصادفات جادهای، هم کاهش قاچاق سوخت و هم صرفهجویی در تأمین اعتبار و سوخت خواهیم بود.
رفت و آمد حداقل ۴۰۰ تانکر حمل سوخت به صورت روزانه در جادههای فارس
وی بیان کرد: هم اکنون به صورت روزانه حداقل ۴۰۰ دستگاه تانکر حمل سوخت در جادههای استان فارس در حال رفت و آمد هستند یعنی روزانه حداقل ۲۰۰ تانکر حمل سوخت را در استان خالی میکنیم و ۲۰۰ تانکر هم برای تأمین سوخت به سمت بندرعباس حرکت میکنند که مسلماً با اجرای خطوط انتقال، این حجم از رفت و آمد تانکرها در سطح استان نخواهیم داشت.
طاهری حسینخانی با بیان اینکه خط لوله انتقال فرآوردههای نفتی از مهرآران بندرعباس به سمت شیراز ۴۲۰ کیلومتر طول دارد، گفت: هر روز باید نیاز استان را در بحث بنزین تأمین کنیم و این تعداد تانکر حمل سوخت هر روز و بدون هیچ روز تعطیلی در سطح جادههای استان در حال رفت و آمد هستند.
مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی فارس بر اهمیت همکاری نمایندگان مجلس و مسئولان ارشد استان برای اجرایی طرح مذکور تأکید کرد و گفت: اجرای این طرح مسلماً به لحاظ اقتصادی، زیست محیطی، حوادث جادهای و... برای استان فارس اهمیت فراوانی دارد.
وی در پاسخ به اینکه آیا امکان افزایش تولید بنزین در استان فارس وجود دارد، گفت: خیر، در استان فارس تنها پالایشگاه شیراز در حال فعالیت است که سال ۱۳۵۳ تأسیس شدهاست و تقریباً نیم قرن قدمت دارد. در آن زمان بنزین ۴ استان کشور را تأمین میکرد، اما اکنون تنها نیاز روزانه نصف شهر شیراز را تأمین میکند. البته اقدامات توسعهای برای این پالایشگاه انجام دادهایم و اکنون روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بنزین تولید میکند و بیشتر از این دیگر امکان تولید بنزین را ندارد.
احداث پالایشگاه جدید نیاز به حمایت بخش خصوصی دارد
طاهری حسینخانی در پاسخ به اینکه احداث پالایشگاه جدید در استان فارس بهتر است، یا اجرای طرح خطوط انتقال، گفت: هر دو طرح اقدام بسیار خوبی است. احداث پالایشگاه جدید برای اشتغالزایی و همچنین کاهش هزینههای انتقال اقدام بسیار خوبی است، اما خطوط انتقال مسلماً سوخت باید از جنوب تأمین شود، آن هم تا زمانی که پالایشگاه بندرعباس بتواند پاسخگو باشد.
مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی فارس اظهار کرد: اگر پالایشگاه جدید در استان فارس احداث کنیم، حتی میتوانیم سوخت سایر استانها را هم تأمین کنیم و این به لحاظ اقتصادی به صرفهتر است که البته چنین اقدامی نیاز به حمایت بخش خصوصی و جذب سرمایهگذار دارد.
انتهای پیام
نظرات