• یکشنبه / ۱۱ آذر ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403091107787
  • خبرنگار : 50972

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد

آب و راه؛ شاه کلید حل چالش‌ها و مشکلات شهرستان درگز با نگاه ملی

آب و راه؛ شاه کلید حل چالش‌ها و مشکلات شهرستان درگز با نگاه ملی

ایسنا/خراسان رضوی نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی گفت: دو موضوع آب و راه از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های شهرستان درگز است که باید در سطح ملی به آنها پرداخت.

حسین محمدزاده، نماینده مردم درگز با حضور در تحریریه ایسنا اظهار کرد: در طول تاریخ مرزهای کشور تقلیل یافته و سرزمین‌های بسیاری از این کشور جدا شده است، خاستگاه تمدن اشکانیان در شمال شرق در منطقه درگز (داراگرد، عنوان اصلی این شهرستان) بوده و در حقیقت درگز باقی‌ مانده ایران کهن و تاریخچه باستانی در حدود مرزی ما است.

وی با اشاره به اینکه درگز بر اساس همین موقعیت ممتاز، از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار است، ادامه داد: این شهرستان از سه جبهه غرب، شرق و جنوب منتهی به کوهستان بوده و از شمال دسترسی به دشت‌های آزاد قره ‌قوم و کپه‌ داغ دارد. در واقع تعلق به حوزه باستانی، اسباب درخشیدن ستارگانی در آسمان این شهرستان را در حوزه‌های مختلف فراهم آورده و این شهرستان به لحاظ پرورش ستارگان و نام‌آوران به نوبه خود بی‌نظیر است.

نماینده مردم درگز در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیان کرد: درگز مهد تربیت اشخاصی مانند فضیل بن عیاض، ابن یمین و ابن الوردی است و از طرفی زادگاه نادرشاه افشار بوده و اشخاص بزرگی مانند شهید صیاد شیرازی و علامه شهرستانی که در دوره معاصر برای کشور افتخارات و فداکاری‌های بسیاری را به ارمغان آورده‌اند در این منطقه نشو و نمو پیدا کرده‌اند و در تبیین آمار شهدا به نسبت جمعیت در خراسان رضوی، شهرستان درگز رتبه اول را داراست.

محمدزاده یکی از اهداف خود در مجلس نهم و دوازدهم را معرفی بهتر و بیشتر این شهرستان عنوان کرد و گفت: شناساندن جایگاه و تمدن یک کشور از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. به طور مثال اگر بخواهیم از پنج تن از فداکاران دوران دفاع مقدس نام ببریم، هیچ‌گاه نمی‌توانیم از افتخارآفرینی‌های شهید امیر سپهبد صیاد شیرازی بگذریم حتی خردسال‌ترین شهید دوران دفاع مقدس، پرویز اژدو نیز از دانش‎‌آموزان این شهرستان هستند.

وی بیان کرد: شهرستان درگز از اولین تقسیمات کشوری و رسمی مملکت از جایگاه خوبی برخوردار بوده، به ‌طوری که از سال ۱۳۰۸ و در زمانی که استان خراسان بزرگ به عنوان نهمین استان کشور قلمداد می‌شده، یک شهرستان مستقل محسوب می‌شده است.

 محمدزاده با اشاره به اینکه در سایه‌سار نظام جمهوری اسلامی به تمامی نقاط این کشور توجه شده و آبادگری‌های بسیاری صورت گرفته است، گفت: خداوند ودیعه‌های بسیاری را ازجمله طبیعت زیبا در منطقه درگز قرار داده است و در این شهرستان با ۳۸۰۰ کیلومتر مساحت شاهد شرایط آب‌وهوایی بسیار متنوعی هستیم و وجود رودخانه‌های بسیار زیبا، آبادانی‌هایی را برای این منطقه ایجاد کرده‌است.

نماینده مردم درگز در مجلس افزود: این شرایط اقلیمی باعث تمرکز اقتصاد شهرستان در حوزه کشاورزی و دامپروری شده و به بخش صنعت توجه خاصی نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات اقتصادی کشور، رونق دامپروری منطقه کاهش یافته اما پیش از آن، قریب ۳۵۰ هزار رأس دام سبک در منطقه وجود داشته که به نوبه خود در مقایسه با استان، کم نظیر بوده‌است؛ همچنین در حوزه کشاورزی، باغداری و پرورش آبزیان، نسبت تولیدات به سرانه جمعیت قابل توجه است.

از قافله توسعه عقب مانده‌ایم

محمدزاده وجود بزرگ‌ترین شکارگاه ملی و پارک ملی تندوره در درگز با مساحت ۳۹ هزار هکتار و گوناگونی گونه‌های جانوری مختلف را از جاذبه‌های قابل توجه این منطقه برشمرد و گفت: متأسفانه به دلایل متعدد و البته اصلی‌ترین آنها عدم دسترسی مناسب به سایر شهرستان‌ها و مرکز استان و احاطه شدن با کوهستان باعث شده این شهرستان از قافله توسعه عقب بماند.

نماینده مردم درگز در دوازدهمین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همین عدم دسترسی مناسب، منشأ مطالبات و درخواست‌های مردم این شهرستان است و بسیاری از موضوعاتی که در قبال درگز مطرح می‌شود، چالش‌هایی در سطح ملی است و نمی‌توان به چالش‌های منطقه صرفاً در ابعاد یک شهرستان پرداخت.

 وی خاطرنشان کرد: کشور ما به دلیل تغییرات اقلیمی و شرایط جغرافیایی، با بحران کم‌آبی روبه‌رو است؛ به طوری که برای جبران این کمبود، باید از اقیانوس هند و یا دریا عمان، آب‌شور به بخش‌های مرکزی، جنوب خراسان و خراسان رضوی انتقال یابد، البته شکل‌گیری حوزه آبی که به سمت دشت روانه می‌شود و همچنین وجود سفره‌های آب زیرزمینی در منطقه درگز از یک سو و موقعیت جغرافیایی این شهرستان و احاطه شدن توسط کوهستان از سوی دیگر موجب شده مقصد این آب‌ها، کشور همسایه باشد که جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از این موضوع، احداث دو سد را در منطقه در دستور کار قرار داده و دو سد با مقیاس ملی در درگز شکل گرفته است.

نماینده مردم درگز در مجلس اظهار کرد: تمام موضوعاتی که به آب در شهرستان درگز برمی‌گردد، تحت‌الشعاع اعتباری سنگین برای دو پروژه احداث سد بوده و حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان هزینه این دو سد شده و اگر یک صدم این میزان به پروژه ساخت راه اختصاص می‌یافت، برکات بسیار بیشتری برای مردم منطقه داشت، زیرا که ما هیچ بهره‌ای از این دو پروژه ملی نبرده‌ایم.

محمدزاده بیان کرد: یکی از این پروژه‌ها، سر در گم است و دارای طرح مشخصی نیست و از طرفی در سال ۱۳۹۵ مصوب شد، آب پشت سد یکی از این پروژه‌ها، صرف کمبود آب شرب مشهد شود که درگز از این پروژه سهمی ندارد و شکل‌گیری این دو پروژه در بخش آب، باعث شده که ما از سهم برابر سایر نقاط کشور نیز بی‌بهره شویم و این مسئله در حوزه راه، توسعه شهری و روستایی نیز حاکم است.

وی ادامه داد: درگز در نقطه‌ای قرار دارد که در پشت منتهی به کوهستان است و مدل رقومی ارتفاعی شهرستان درگز، ۴۵۰ متری است در صورتی که مدل رقوم ارتفاعی مشهد ۹۰۰ متر برآورد می‌شود و برای رسیدن به این شهرستان، ناچار به عبور از ارتفاع ۳۲۰۰ متر هستیم که نشان ‌دهنده وجود گردنه و شرایط دسترسی سخت است.

نماینده مردم درگز با اشاره به وضعیت راه‌های مواصلاتی این شهرستان اضافه کرد: اگرچه روزانه ۶۰۰ تریلی در مسیر مواصلاتی درگز در حال تردد است، اما حضور ماشین‌های سنگین در این مسیر مشکلات عدیده‌ای برای خودروهای سواری ایجاد کرده به طوری که ماه گذشته به دلیل بارش برف جاده درگز مسدود شد و در این شرایط معنای ماندن آمبولانس در گردنه و پشت تریلی و فوت عزیزی را تنها افراد این شهرستان درک می‌کنند.

وی که عضو ستاد ترانزیت کل کشور است، افزود: ترانزیت در راستای ارتقا و رشد اقتصادی کشور می‌تواند جایگزین نفت شود و رونق و گسترش ترانزیت به رونق اقتصاد محلی، استان و ملی کمک کند لذا با توجه به اینکه بخش اعظمی از ۶۰۰ تریلی عبوری در جاده درگز، مربوط به امور ترانزیت و بخشی مرتبط به صادرات و واردات است و این مسیر صرفه و صلاح کشور محسوب می‌شود نیازمند داشتن یک راه، هم‌جنس در ادامه این مسیر هستیم.

نماینده مردم درگز در مجلس با اشاره به الزامات اصلی ترانزیت گفت: مبادی ورودی مرزی در این نقطه، لطف‌آباد درگز بوده که با تصور خطی فرضی مدخل اتصال دو کریدور از لطف‌آباد تا بازرگان در غرب کشور و کریدوری دیگر از مبدأ لطف‌آباد تا بندر شهید رجایی در بندرعباس است و کریدوری شرقی و غربی و کریدوری شمالی و جنوبی از مبدأ لطف‌آباد شکل می‌گیرد که این نقطه، مدخل این دو است اما قطعه‌ای از جاده مواصلاتی لطف‌آباد تا درگز جاده‌ای فاقد مشخصات بوده و در حقیقت روی خاک آسفالت ریخته شده و متأسفانه بیت‌المال به دلایل مختلفی در این مسیر هدر می‌شود.

وی افزود: قطعه درگز به قوچان با ارتقاء یک راه فرعی به شمار می‌رود و در حقیقت راهی نظامی است، از قوچان تا سبزوار نیز راهی روستایی ایجاد شده و ۲۷۰ کیلومتر جاده در خراسان رضوی از کریدور ۱۳۰۰ کیلومتری، ناقص و دارای استانداردهای پایینی است.

محمدزاده تصریح کرد: تردد ۶۰۰ تریلی پس از سلطان‌آباد سبزوار به مسیر بازرگان، بر روی اتوبان است و متأسفانه در این قطعه از مسیر جاده‌ای، در هفته حدود ۶ تا هفت تصادف رخ می‌دهد.

وی گفت: سال ۱۳۹۱ ساخت جاده‌ای استاندارد برای این مسیر مصوب مجلس شد و پس از آن با جدیت در دستور کار دولت وقت قرار گرفت، اما متأسفانه در سنوات بعدی جایگاه خود را در برنامه‌های ملی از دست داد و از این مسیر به عنوان راه درگز و پروژه‌ای منطقه‌ای از آن نام برده شد، در صورتی که درگز هیچ‌گاه نیاز به جاده‌ای با ۵ کیلومتر تونل ندارد، اما زمانی که به این جاده به چشم ترانزیت و سرمایه‌ای ملی بنگریم، آنگاه از اهمیت این پروژه مطلع خواهیم شد.

نماینده مردم درگز در دوازدهمین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گرچه قابلیت توسعه ترانزیت در این محور حدود ۱۳۰۰ دستگاه تریلی است، ولی در حال حاضر این تعداد به حدود ۶۰۰ دستگاه تریلی می‌رسد و این خواسته کشور همسایه در راستای ترانزیت و لجستیک بوده که امروزه مرز لطف‌آباد به عنوان یک منبع حمل بار عمومی به معنای حمل بار ترانزیت، صادرات و واردات از سمت کشور ترکمنستان در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته از تردد حدود ۶۰۰ تریلی از ورودی مرز لطف‌آباد، قریب به ۴۹۰ میلیارد تومان، درآمد استحصالی ورودی این مرز بوده است و اگر این عدد به سه برابر افزایش یابد، اعتبارات ساخت و احداث جاده، می‌تواند در یک سال بازگردد.

وی در ادامه دو موضوع آب و راه شهرستان درگز را از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌هایی برشمرد که در سطح ملی می‌توان به آنها پرداخت.

محمدزاده اظهار کرد: علیرغم اینکه در حوزه انتخاباتی ما، دو سد با هزینه‌های بسیار احداث شده اما حتی در سنوات دارای بارندگی بسیار نیز بیش از ۲۰ میلیون‌ مترمکعب آب از کشور خارج و به سمت کشور همسایه روانه می‌شود و از طرفی این پروژه‌ها برای مردم منطقه دستاوردی نداشته است.

وی گفت: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های من در راستای مطالبات مردم، دو پروژه ایجاد سد و راه‌های مواصلاتی است.

محمدزاده گفت: اگر ساخت راه‌های مواصلاتی درگز به درستی انجام شود، قطعاً می‌توانیم در آن منطقه، طرف توجه گردشگران مختلف باشیم و همچنین یکسری فعالیت‌ها و ایجاد اشتغال از این میسر خواهد شد.

وی افزود: فقدان راه از جهات مختلف به مردم درگز آسیب می‌رساند که می‌توان به کاهش ظرفیت‌های اشتغال و کار اشاره کرد. ضمن اینکه عدم دسترسی به راه مناسب، در تمامی شئون و مراتب اشتغال مخل است و اگر میزان آب استحصالی در درگز به خود منطقه اختصاص یابد، حقیقتاً مهاجرت معکوس را خواهیم داشت.

برخی از روستاهای درگز همچنان محروم از گازرسانی و آنتن شبکه‌های تلویزیونی

 محمدزاده در مورد عدم دسترسی به آنتن شبکه‌های تلویزیونی در شهرستان درگز اظهار کرد: تا سال ۱۳۷۸ در مرکز شهر درگز تنها دو شبکه یک و دو سیمای جمهوری اسلامی ایران قابل دریافت و پخش بود؛ پس از آن آنتن شهرستان کمی تقویت و شبکه‌های مختلف قابل پخش است، اما در روستاهای اطراف و به خصوص روستاهای کوهستانی، همچنان این قابلیت وجود ندارد و حتی در مرکز شهرستان نیز شبکه‌‎ها با کوچک‌ترین بارش و وزش باد، از دسترس خارج می‌شوند.

وی ادامه داد: متأسفانه دهستان میان‌کوه با ۲۳ روستا و با جمعیتی حدود ۵۸۹ هزار نفری، همچنان فاقد گاز است که متأسفانه طی اقدامی متحیرانه تعدادی از روستاهای این دهستان که قابلیت گازرسانی در آنجا وجود دارد، از دستور کار حذف شده‌اند. مردم دهستان درونگر نیز تا کنون از نعمت گاز بی‌بهره هستند.

وی گفت: گرچه شبکه گازرسانی به این منطقه انجام شده ولی به دلیل اینکه این شبکه متصل به شبکه موجود است، روستاها به دلیل عدم اختلال در شبکه، گازرسانی نشده‌اند.

محرومیت تولیدات با کیفیت درگز از بازارهای داخلی

نماینده مردم درگز در دوازدهمین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیب، انگور و گردو درگز از کیفیت و استانداردهای قابل توجهی برخوردار است، افزود: سالانه حدود ۲۰ هزار تن محصول سیب در دهستان میان‌کوه برداشت می‌شود که به نوعی منحصر به فرد است ولی متأسفانه برای فروش محصولات باغی و کشاورزی خود، مشکلات زیادی در راستای دستیابی به بازار داخلی داریم.

وی گفت: باغدار سیب در این دهستان به یک دهم قیمت بازار شهر مشهد محصول خود را به فروش می‌رساند و از طرفی برای ورود به بازارهای جهانی، شاید مقیاس تولیدات درگز در حد ورود به این عرصه نباشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha