به گزارش ایسنا، احمد توران آکایا، رئیس انجمن فروشندگان آب و آشامیدنی استانبول، اظهار کرد: برندهای خارجی، مقررات قیمتگذاری داخلی را نادیده گرفته و قیمت خودشان را تعیین میکنند. کسانی که آب را از منابع استانبول میفروشند، تعرفه را رعایت میکنند، در حالی که آنهایی که آب را از مناطقی مانند بورسا و ساکاریا میآورند، چنین نیستند.
با وجود اینکه افزایش قابل توجهی در قیمت سوخت، آب یا نرخ مبادلات ارزی وجود نداشته، قیمت آب در شش ماه گذشته، دو بار افزایش یافته است. در بعضی از مناطق استانبول، قیمت ظرف آب ۱۹ لیتری، به ۱۴۰ لیر (چهار دلار) رسیده و میانگین قیمت آب، بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ لیر (۲.۸ تا ۳.۲ دلار) بوده است.
مهمت بولنت دنیز، رئیس فدراسیون اتحادیه مصرف کنندگان، افزایش قیمتها را غیرقابل قبول توصیف کرد و گفت: هزینههای عملیاتی افزایش نداشته تا چنین افزایشهایی را توجیه کند. تحقیقات کامل برای درک علت این افزایش قیمتها ضروری است.
هم آکایا و هم دنیز از وزارت بازرگانی خواستهاند تا علیه دستکاری قیمتها اقدام کند. رئیس انجمن فروشندگان آب و آشامیدنی استانبول گفت: برندهای خارجی اغلب برای دور زدن تعرفههای اجباری، توزیع کنندگان خود را به جای اتاقهای صنفی، در اتاق بازرگانی ثبت میکنند. وی افزود: ما این موضوع را به وزارتخانه ابلاغ کردیم و انتظار داریم به زودی بازرسیها آغاز شود
دنیز نیز بر لزوم نظارت دقیقتر تاکید کرد و گفت: اگر این افزایش قیمتها غیرقابل توجیه باشد، باید طبق قانون مجازاتهایی اعمال شود.
بر اساس گزارش ترکیه تودی، انجمن تولیدکنندگان آب بستهبندی شده اعلام کرد بازار آب بستهبندی شده ترکیه در سال ۲۰۲۳، با رشد ۱.۶ درصدی، به حجم کل ۱۰.۸ میلیارد لیتر و درآمد ۳۱.۱ میلیارد لیر (۸۹۷.۳ میلیون دلار) رسید. از این میزان، فروش آب بستهبندی شده ۵۱ درصد بازار و آب کانتینری، ۴۹ درصد باقی مانده را به خود اختصاص داده است.
انتهای پیام
نظرات