حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن حسنزاده در همایش روز جهانی معلولان (۳ دسامبر) که امروز (۱۱ آذرماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: این افراد در عرصههای مختلف از جمله ورزش افتخارات زیادی کسب کردهاند و این موضوع باید بیشتر اطلاعرسانی شود.
به گزارش ایسنا، وی افزود: یکی از مهمترین ویژگیهای پیامبر اکرم(ص)، احساس مسئولیت و دلسوزی بود و آیات فراوانی هم در قرآن کریم در این خصوص وجود دارد. باید این احساس مسئولیت و دلسوزی بین مسئولان و عموم مردم وجود داشته باشد و مهمترین بخش این موضوع، آموزش است.
نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: محیط آموزش، تامین وسایل رفت و آمد و تجهیزات باید برای آموزش این افراد در نظر گرفته شود.
حسنزاده عنوان کرد: اولویت بعدی، اشتغال این افراد است. البته همه افراد جامعه از نظر اشتغال مشکل دارند و جایی نیست که برویم و این مشکل مطرح نشود.
وی افزود: افراد معلول تواناییهایی دارند و باید بر اساس تواناییهایشان، به اشتغال مناسب آنها توجه شود. باید به قانون در این زمینه توجه شود و مسئولان هم نسبت به اجرای قانون، دلسوزی داشته باشند و طبق قانون، این افراد استخدام شوند.
نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: مسکن، رفت و آمد و مشکلات معابر شهری برخی دیگر از مشکلات معلولان هستند. در حال حاضر معابر شهری به گونهای است که یک فرد سالم هم نمیتواند از این معابر استفاده کند و اختلاف سطح در پیادهروها آن قدر زیاد است که افراد ترجیح می دهند از خیابان عبور کنند. بحث مبلمان شهری برای افراد معلول نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.
حسنزاده با بیان اینکه باید آموزش معلولان توسعه یابد و اعتبارات بیشتری در این زمینه در نظر گرفته شود، عنوان کرد: خوزستان بخش مهمی از درآمد و ثروت کشور را تامین میکند و اگر درصد کمی که از این درآمدها به خوزستان و جامعه معلولان اخحتصاص یابد، توسعه خوبی در بخش آموزش خواهیم داشت.
وی با تاکید بر لزوم مطرح کردن و پیگیری مطالبات گفت: لازم نیست مطالبات با نزاع و دعوا مطرح شود بلکه باید همراه با اخلاق، پیگیری شود و مسئولان برای رفع این مسائل اقدام کنند.
تحصیل ۵ هزار دانشآموز با نیازهای ویژه در خوزستان
عبدالله حبیبی مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان هم در این مراسم گفت: در استان خوزستان حدود ۵ هزار دانشآموز با نیازهای ویژه وجود دارد و یک هزار همکار فرهنگی در حوزه تعلیم و تربیت این دانشآموزان در مدارس استثنایی مشغول به فعالیت هستند.
وی افزود: به ازای هر ۳.۵ دانشآموز استثنایی، یک همکار فرهنگی داریم و در هنرستانها نیز متناسب با نوع معلولیت فضاهای خاصی ایجاد شده است تا بتوانیم زمینه رشد و استعدادهای دانشآموزان را فراهم کنیم.
حبیبی گفت: معلولیت یک امر نسبی است و این مساله برای فرد محدودیت ایجاد نمیکند چون انسان فراتر از جسم، استعدادهایی برای رشد و پیشرفت دارد و شاهد بودیم که این دانشآموزان صاحب ۵۰ رتبه برتر در جشنواره خوارزمی و مسابقات پرورشی و فرهنگی شدند.
انتهای پیام
نظرات