بنابراین تنها راه ارتباطی مردم ۴۰ روستای دهستان عنافچه با پل شناور ارتش و بلم یا به اصطلاح قایقهایی است که توسط اهالی مستقر شدهاند به نحوی که نه تنها تردد اهالی به سختی و خطرناک بوده بلکه عملا در زمستان و با بالا آمدن آب، راه ارتباطی این دهستان با مرکز شهر به طور کامل قطع میشد و در صورت نیاز مردم به خرید مایحتاج روزانه و یا نیاز به مراکز درمانی، باید ۳۰ کیلومتر از کمربندی شرق اهواز تا ملاثانی را طی میکردند.
به گزارش ایسنا، پس از وقوع سیل سال ۹۸ در خوزستان، پل شناور عنافچه به طور کامل تخریب شد و جای خود را به قایقهای ناایمن که تنها وسیله ارتباطی مردم منطقه به ویژه دانشآموزان بود، داد.
سرانجام در سال ۹۹ ساخت پل اصلی و ثابت دهستان عنافچه توسط وزیر راه و شهرسازی وقت کلید خورد. البته ناگفته نماند که در مهرماه سال گذشته به دستور فرمانده نیروی زمینی ارتش، برای سهولت دسترسی مردم، پل شناور مجددا مستقر شد. با این وجود با نزدیک شدن به زمستان و فصل بارندگی و بالا آمدن آب، احتمال قطع شدن ارتباط این دهستان با مرکز باوی وجود دارد.
روح الله عمادی مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان در گفت و گو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت ساخت پل عنافچه، اظهار کرد: ساخت پل عنافچه از سال ۹۹ با اعتبارات استانی حدود ۵ میلیارد تومانی آغاز شد. با توجه به کمبود اعتبارات، این پروژه حدود یک سال متوقف شده بود که با پیگیریهای انجامشده، مجددا با تامین اعتبار از محل مسئولیتهای اجتماعی نفت و سفر رییس جمهور، مجموعا ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد و پروژه مجددا آغاز شد.
وی با اشاره به جزئیات فنی این پروژه، ادامه داد: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی پل حدود ۸۵ درصد است. پایههای پل تکمیل شده است. این پل دارای ۷ دهانه به طول ۴۲۶ متر و عرض ۱۴ متر که شامل سه دهانه ۷۲ متری، دو دهانه ۶۰ متری و دو دهانه ۴۵ متری است.
در این زمینه بخوانید:
مردم عنافچه؛ گذر سخت از رودخانه و پُلی که نیست...
پل شناور دهستان عنافچه شهرستان باوی نصب شد
پیشرفت ۷۰ درصدی ساخت پل عنافچه شهرستان باوی
پیشرفت پل عنافچه شهرستان باوی به ۸۰ درصد رسیده است
/گزارش تصویری/ گذر سخت از رودخانه
ویدیو/ قایق، تنها راه ارتباطی بیش از ۳۰ روستا!
مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان عنوان کرد: در صورت تکمیل پروژه، تردد حدود ۱۴ هزار نفر از اهالی منطقه عنافچه از روی این پل انجام خواهد شد. از کمربندی شرق اهواز تا ملاثانی که حدود ۳۰ کیلومتر است، هیچ راه ارتباطی برای اتصال دهستان عنافچه به باوی وجود ندارد و برای طی این مسیر، مردم منطقه باید ۳۰ کیلومتر دور بزنند اما با احداث این پل، تردد مردم منطقه تسهیل خواهد شد و نیازی به طی کردن ۳۰ کیلومتر نخواهد بود.
عمادی با تاکید بر اینکه این پروژه وسیع و بزرگ است، ادامه داد: تاکنون، ۴ کیلومتر عملیات شمعکوبی زیر آب و خاک انجام شده است. همچنین عرشه سه دهانه تکمیل شده و مابقی با پیشرفت ۹۰ درصدی در حال انجام است.
وی با اشاره به مشکل تامین اعتبار این پروژه، گفت: در سال جاری، مبلغ ۲۲ میلیارد تومان، اعتبار در نظر گرفته شده است. در حالی که برای تکمیل پل، به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. در صورت تامین و تخصیص اعتبار موردنیاز این پروژه، پیشبینی میشود تا پایان سال به بهرهبرداری برسد.
در این باره محمد خانچی معاون عمرانی استاندار خوزستان در جلسه بررسی آخرین وضعیت پروژه پل عنافچه که اواخر آبان ماه با حضور جواد حمیدی مدیرکل دفتر فنی استانداری خوزستان، البرزی فرماندار شهرستان باوی، عمادی مدیر کل راه و شهرسازی استان در دفتر این معاونت برگزار شد، با اشاره به حرکت جهادی و نگاه مسئولین دولتی و استانی به تکمیل این پل اظهار کرد: بیش از ۶۰ درصد احداث پل در حدود دو سال اخیر محقق شده است.
وی با اشاره به پیشرفت این پل در دو سال گذشته با نگاه ملی که نسبت به این پل ایجاد شده بود و تخصیص اعتبار ملی به این پروژه گفت: باید تلاش کرد که با هماهنگی بیش از بیش کارفرما که اداره کل راه و شهرسازی است و همچنین پیمانکار این پروژه تکمیل این پل سرعت یابد.
معاون هماهنگی امور عمرانی خوزستان به بازدید اخیر استاندار از این پل اشاره و خاطرنشان کرد: پل عنافچه یکی از پروژههای اولویتدار استاندار و مسئولین استان است و انتظار میرود که در ایام فجر شاهد بهرهبرداری از این پل باشیم. تمام دستگاههای مسئول تلاش خود را در جهت تسریع اتمام این پروژه بکار گیرند و ناهماهنگی بین دستگاهها شیرینی اجرای پروژه را در کام مردم تلخ نکند.
به گزارش ایسنا، مردم دهستان عنافچه برای عبور و مرور مشکل دارند. باید دید براساس وعدههای داده شده چه زمانی شرایط تردد ایمن برای مردم منطقه فراهم خواهد شد و رنج و انتظار چند ساله مردم این منطقه برای تردد به پایان میرسد.
انتهای پیام
نظرات