• یکشنبه / ۴ آذر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1403090402107
  • خبرنگار : 71263

چرا فروش اجباری کروم گوگل مانع حقوقی دارد؟

چرا فروش اجباری کروم گوگل مانع حقوقی دارد؟

تلاش‌های رگولاتورهای ضدانحصار آمریکا برای تجزیه امپراطوری آلفابت از طریق فروش اجباری مرورگر کروم گوگل و پیشنهادهای دیگر برای محدود کردن نفوذ این شرکت در بازار جست و جوی آنلاین، احتمالا با چالش‌های قانونی مواجه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، پس از اینکه آمیت مهتا، قاضی فدرال در اوت، حکم داد گوگل انحصار غیرقانونی بر بازار جست و جوی آنلاین دارد، دادستان‌های آمریکایی، چهارشنبه گذشته، در برابر قاضی، استدلال کردند گوگل باید مرورگر کروم خود را بفروشد، داده‌ها و نتایج جست و جو را با رقیبانش به اشتراک بگذارد و اقدامات دیگری نظیر فروش اندروید را انجام دهد تا انحصار این شرکت در جست و جوی آنلاین شکسته شود.

اقدامات پیشنهاد شده از سوی وزارت دادگستری آمریکا، بخشی از یک پرونده مهم در واشنگتن است و این پتانسیل را دارد که نحوه جست و جوی اطلاعات توسط کاربران را تغییر دهد. اما به گفته کارشناسان، دولت جدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، در سال آینده می‌تواند مسیر این تلاش‌ها را تغییر دهد و مراحل قانونی فروش اجباری کروم ممکن است سال‌ها زمان ببرد.

کوین والکوش از شرکت مدیریت سرمایه جنسن که سهام گوگل را در اختیار دارد، نسبت به واگذاری کروم تردید دارد. وی در این باره گفت: از نظر من، این یک درخواست بیش از حد است.

وزارت دادگستری آمریکا در اوایل دهه ۲۰۰۰، پس از ادعای انحصار غیرقانونی مایکروسافت در بازار مرورگرهای وب، به دنبال تجزیه کسب و کار مایکروسافت بود و برنده شد. اما این حکم توسط دادگاه تجدید نظر لغو شد و مایکروسافت و وزارت دادگستری در نهایت این مسئله را بین خودشان حل و فصل کردند.

والکوش انتظار دارد که پرونده گوگل با درخواست تجدیدنظر این شرکت، سال‌ها طول بکشد. او گفت: چرخ‌های عدالت به سرعت نمی‌چرخد.

گوگل، رویکرد وزارت دادگستری را تسلط بی‌سابقه‌ دولت که به مصرف‌کنندگان، طراحان برنامه و کسب‌وکارهای کوچک آمریکایی آسیب می‌زند، خوانده است.

این پرونده همچنین می‌تواند با چالش‌هایی از سوی ترامپ روبرو شود.  در حالی که پرونده مربوط به جست و جوی گوگل در ابتدا، در اولین دوره ریاست جمهوری ترامپ تشکیل شد، رئیس جمهور منتخب آمریکا در اکتبر اعلام کرد ممکن است این شرکت را تجزیه نکند زیرا چنین اقدامی در زمانی که رقابت با چین در زمینه‌های مختلف از جمله هوش مصنوعی داغ شده است، ممکن است به صنعت فناوری آمریکا آسیب وارد کند.

موانع پیشروی جدایی کروم از گوگل

کروم، پرکاربردترین مرورگر وب و ستونی از کسب و کار گوگل است که داده‌های ارزشمندی را در اختیار این شرکت قرار می‌دهد و به گوگل کمک می‌کند تبلیغات مناسب سازی شده را به کاربران نمایش دهد. کسب و کار تبلیغات جست و جو، بیش از نیمی از کل درآمد ۸۸.۳ میلیارد دلاری آلفابت را در سه ماهه اخیر، تولید کرد.

ارزش کروم که تخمین زده می‌شود حدود دو سوم بازار جهانی مرورگرها را در اختیار دارد، در صورت تجزیه و جدایی از گوگل، به شدت کاهش می‌یابد.

 مگان گِری، مشاور عمومی سابق موتور جست و جوی «داک داک گو» (DuckDuckGO) که به عنوان وکیل در کمیسیون تجارت فدرال نیز فعالیت کرده است، می‌گوید: دلیل ارزشمند بودن کروم برای گوگل، این است که گوگل از این مرورگر برای ارتقای کسب و کار تبلیغاتی و کسب و کار جست و جوی خود استفاده می‌کند. بدون این‌ها، کروم فقط یک واسطه داده خواهد بود.

منتقدان می‌گویند که فروش اجباری، به چندین موضوع کلیدی مطرح شده در دادخواست وزارت دادگستری آمریکا از جمله انحصار جست و جو، پاسخ نمی‌دهد. مجریان ضد انحصار آمریکا که اپل و آمازون را هم به دلیل ایجاد انحصار در بازارهای دیگر، هدف پیگرد قرار داده‌اند، باید هر خریداری که برای کروم پیدا شد را مورد تایید قرار دهند.

گاس هورویتز از دانشکده حقوق کری دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید: وزارت دادگستری آمریکا با این راه حل، با موانع قابل توجهی مواجه خواهد شد، زیرا کروم می‌تواند موتورهای جست و جوی دیگری غیر از گوگل را هم اجرا کند. دادگاه‌ها انتظار دارند که هر راه حلی، ارتباط علت و معلولی با نگرانی اساسی ضد انحصار داشته باشد. واگذاری کروم مطلقا هیچ ارتباطی با رفع این نگرانی ندارد.

وزارت دادگستری یک ممنوعیت کلی را برای مشوق‌هایی که گوگل برای برخوردار شدن موتور جست و جوی این شرکت از رفتار ترجیحی عرضه می‌کند، پیشنهاد کرده است. این ممنوعیت شامل همکاری سودآور گوگل با اپل می‌شود که تحت آن، گوگل سالانه میلیاردها دلار به سازنده آیفون پرداخت می‌کند تا موتور جست و جوی گوگل به صورت پیش‌فرض در گوشی‌های هوشمند این شرکت قرار گیرد.

تحلیلگران شرکت اورکور هم محدودیت‌های پیشنهادی را سخت و بی‌رحمانه نامیدند.

هورویتز گفت: با توجه به محبوبیت موتور جست و جوی گوگل، اپل احتمالا با گوگل به عنوان موتور جست و جوی پیش‌فرض، حتی بدون هیچ توافق یا پرداختی، ادامه خواهد داد.

بر اساس گزارش رویترز، پیشنهادهای وزارت دادگستری آمریکا همچنین شامل درخواست‌ها از گوگل برای دریافت مجوز نتایج جست و جویی که ارائه می‌دهد و اشتراک‌گذاری رایگان داده‌های جمع آوری شده از کاربران با رقیبانش است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha