محمد مهدی جوادی مدیر پژوهش پژوهشکده امامت در گفتوگو با ایسنا، بیان کرد: مولفههای گوناگونی در خصوص مقاومت و استقامت وجود دارد. این مولفهها همانند پازل زمانی که در کنار یکدیگر قرار بگیرند مقاومت را ایجاد میکنند و به تنهایی نمیتوانند جریان ساز باشند. مقاومت در زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) در کنار هم قرار گرفتن چندین مولفه تشکیل شده است.
وی گفت: ایمان به خداوند به معنای اعتماد به حضرت حق اولین مولفهای است که در زندگی حضرت زهرا(س) وجود دارد، یعنی انسان وظایف خود را به درستی و صحت انجام دهد و نتیجه هر چه خداوند مقدر کرد بپذیرد این قبیل مسائل به کرار در زندگی حضرت زهرا(س) نمایان است.
مدیر پژوهش پژوهشکده امامت بیان کرد: دومین مولفه شناخت حق از باطل است؛ زمانی شخص میتواند از حقی دفاع کند که به حقانیت آن آگاه باشد، شناخت ولی و ولایت مداری راه را برای شناخت حق روشن میکند.
این کارشناس حوزوی تاکید کرد: ولایت یک مولفه اصلی در جریان مقاومت است، شخصی که تحت ولایت ولی خداست در تشخیص حق از باطل دچار مشکل نمیشود.
وی شجاعت را یکی از مولفههای مقاومت دانست و گفت: شجاعت یکی دیگر از مولفههای رسیدن به مقاومت است، خطبههای حضرت زهرا(س) در مسجد النبی نمونهای از شجاعت است. ایستادگی برای حق و خطبه خوانی و مقابله با ظلم ایشان همانند مردان جنگی بود.
جوادی به جریان غصب فدک اشاره کرد و گفت: غصب فدک نمونهای از حق طلبی حضرت زهرا(س) بود. ابتدا ایشان حق خود را نسبت به فدک اثبات کردند و در مرحله بعد از ولی خدا برای حق طلبی کمک خواستند؛ مخالفان زیادی سر راه ایشان قرارگرفتند، اما حضرت زهرا(س) با شجاعت با مخالفین مقابله کردند.
مدیر پژوهش پژوهشکده امامت ادامه داد: مقاومت حضرت زهرا(س) به احقاق حق ایشان منجر نشد، اما مقاومت ایشان جریان حق طلبی را ایجاد کرد و بعد از ۱۴۰۰ سال این جریان حق طلبی و مقاومت معیار تشخیص حق از باطل است، لذا این آگاهی حاصل جریان مقاومت است.
وی افزود: مقاومت فاطمی موجب شناخت حق و باطل در واقعه عاشورا است. امروز تشخیص حق و باطل در واقعه کربلا به سهولت برای همگان امکان پذیر است، اما در خود آن زمان این چنین نبوده و اگر ما در آن زمان زندگی میکردیم شاید برای تشخیص حق دچار مشکل میشدیم.
جوادی به تداوم جریان مقاومت فاطمی اشاره کرد و گفت: جریان مقاومت تا به امروز بوده و تا روز قیامت ادامه خواهد داشت و همین امر سبب میشود اگر امتی به لحاظ عقیدتی با ما تفاوت داشته باشد اما مظلوم واقع شود بتوانیم حق را از باطل تشخیص دهیم و جریان مقاومت را جاری سازیم.
مدیر پژوهش پژوهشکده امامت الگو برداری را امر مهم در جریان مقاومت دانست و گفت: در جریان مقاومت بعد از تشخیص حق کسانی که الگوی خوبی داشته باشند، از این حق دفاع میکنند. کسی که جریان مقاومت حضرت زهرا(س) را الگوی خود قرار داده باشد با ولایت مداری و شجاعت از حق دفاع خواهد کرد.
وی به حضور شیعیان در همهی جریانهای مقاومت اشاره کرد و گفت: در هر کشوری که جریان مقاومت شکل گرفته باشد، شیعیان در آن جریان حضور دارند و این نشان از الگوگیری از حضرت زهرا(س) است. در حق طلبی نتیجه اهمیت ندارد اینکه ما پیروز یا شهید شویم در هر صورت جریان حق پیروز نهایی است.
جوادی، پیروزی جبهه باطل را شکست دانست و اشاره کرد: در مقابل اگر کسی در جریان باطل قرار گیرد چه به پیروزی ختم شود و یا نشود در هر صورت شکست خورده است؛ همانطور که در واقعه عاشورا عمر سعد در ظاهر پیروز شد، اما در نهایت به هدف دنیوی نرسید و هلاکت اخروی نصیبش شد.
مدیر پژوهش پژوهشکده امامت ادامه داد: امام حسین(ع) در کربلا در ظاهر شکست خوردند اما حقانیت اهل بیت(ع) برای همه اثبات شد و بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال و تا روز قیامت راه ایشان سرمشق زندگانی و نام ایشان زنده و به نیکی یاد میشود.
جوادی با اشاره به جریانهای مقاومت در دیگر کشورها، اظهار کرد: در کشورهایی از جمله آمریکا که جریانهایی در دفاع از جبهه مقاومت رخ میدهد، با وجود اینکه آنان نسبت به ائمه اطهار شناختی ندارند و دین را نمیشناسند این حق طلبی آنان نشان از حقیقت وجودی جریان مقاومت است.
مدیر پژوهش پژوهشکده امامت در پایان به نقش زنان در جبهه مقاومت اشاره کرد و گفت: زنان در جریان مقاومت باید از حضرت زهرا(س) الگو برداری کنند. در دوران ۸ سال دفاع مقدس زنان نقش بسیار موثری داشتند؛ امروز نیز شاهد هستیم که زنان در جریان مقاومت با بذل آنچه دوستش دارند ایفای نقش میکنند. این مسیر و جریان باید در نسل بعدی زنان ما ادامه یابد و باید به ایفای نقش در جریان مقاومت در مسیر حق بپردازند.
انتهای پیام
نظرات