• سه‌شنبه / ۲۹ آبان ۱۴۰۳ / ۰۶:۱۵
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403082821033
  • خبرنگار : 71935

جی-۳۵ در برابر اف-۳۵؛ رقابت جنگنده‌های نسل پنجم آمریکا و چین

جی-۳۵ در برابر اف-۳۵؛ رقابت جنگنده‌های نسل پنجم آمریکا و چین

رقابت نظامی چین و آمریکا به سطوح جدیدی رسیده است و جنگنده «جی-۳۵» که به‌عنوان یک رقیب مستقیم با «اف-۳۵» آمریکایی طراحی شده، بر جاه‌طلبی‌های رو به رشد چین برای ایجاد برتری هوایی تأکید می‌کند.

به گزارش ایسنا، چین از جنگنده «شنیانگ جی-۳۵ای» (Shenyang J-۳۵A) در نمایشگاه هوایی ژوهای ۲۰۲۴ رونمایی کرد.

طبق اعلام ارتش چین، از این جنگنده رادارگریز چندمنظوره برای عملیات نبرد هوایی استفاده خواهد شد. بر همین اساس، نیروی هوایی چین، دومین نیروی هوایی پس از آمریکا خواهد بود که ۲ نوع جنگنده رادارگریز نسل پنجم متمایز را در اختیار دارد.

در حالی که این ۲ جنگنده از نظر طراحی و اهداف عملیاتی شباهت‌های زیادی دارند، اما در قابلیت‌ها، از جمله توانایی خود برای حمل تسلیحات، سیستم‌های دفاعی، فناوری راداری و نیروی محرکه تفاوت چشمگیری دارند.

این تمایزات اولویت‌های راهبردی منحصر به فرد آمریکا و چین را برجسته می‌کند.

جی-۳۵ در برابر اف-۳۵؛ رقابت جنگنده‌های نسل پنجم آمریکا و چین
جی-۳۵ای

جی-۳۵ای، انعکاسی از جاه‌طلبی‌های چین

طبق گزارش تارنمای خبری-نظامی ArmyRecognation، جی-۳۵ که در نمایشگاه هوایی ژوهای ۲۰۲۴ رونمایی شد، تازه‌ترین گام در تکامل فناوری پیشرفته جنگنده‌های رادارگریز چین است. این هواپیما که توسط شرکت هواپیماسازی «شنیانگ» ساخته شده است، نشان دهنده یک نسخه ارتقا یافته از سلف خود، یعنی جنگنده «شنیانگ اف‌سی-۳۱» است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ به پرواز درآمد. جی-۳۵ای که هم برای ماموریت‌های زمینی و هم برای عملیات در ناوهای هواپیمابر طراحی شده است، منعکس کننده جاه‌طلبی‌های چین برای افزایش قابلیت‌های عملیات مخفی در سراسر جهان است.

این هواپیما از فناوری‌های پیشرفته جنگ الکترونیک و ویژگی‌های رادارگریز استفاده می‌کند و آن را به عنوان یک دارایی استراتژیک برای نیروهای هوایی و دریایی چین قرار می‌دهد.

توسعه جی-۳۵ای قابل توجه است. نوع دریایی این جنگنده اولین پرواز خود را در سال ۲۰۲۱ انجام داد و پس از آن جی-۳۵ای در سال ۲۰۲۳ از زمین به پرواز درآمد. این پیشرفت‌ها نشان‌دهنده یک جهش بزرگ در نوسازی نیروی هوایی و نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق چین است.

به طور غیرمعمول برای پروژه‌های دفاعی چین، توسعه اولیه اف-۳۱ به صورت خصوصی و بدون حمایت مستقیم ارتش چین انجام شد، که نشان دهنده تغییر در رویکرد این کشور به نوآوری نظامی است.

در همین حال، ایالات متحده همچنان از «اف-۳۵ لایتنینگ ۲» تولید شده توسط لاکهید مارتین به عنوان ستون فقرات ناوگان جنگنده نسل پنجم خود استفاده می‌کند.

جی-۳۵ در برابر اف-۳۵؛ رقابت جنگنده‌های نسل پنجم آمریکا و چین
تصویری از جی-۳۵ ای چین و اف-۳۵ آمریکا

تفاوت جی-۳۵ای و اف-۳۵

با وجود شباهت‌های بصری، جی-۳۵ای و اف-۳۵، این ۲ جنگنده از تفاوت‌های گسترده برخوردار هستند. هر ۲ جنگنده، توانایی رادارگریزی را در اولویت قرار می‌دهند و از طراحی‌های براق و جاذب رادار استفاده می‌کنند. قابلیت‌های پنهان‌کاری جی-۳۵ای و اف-۳۵، یکی از حیاتی‌ترین جنبه‌های طراحی آن‌ها هستند.

پیشرانه، حوزه دیگری از تمایز ۲ جنگنده را نشان می‌دهد. جی-۳۵ای متکی بر ۲ موتور WS-۱۳ یا در مدل‌های قبلی موتورهای RD-۹۳ ساخت روسیه است که به حداکثر سرعت ۱.۸ ماخ دست می‌یابد. در مقابل، تک موتور پرت اند ویتنی اف۱۳۵ جنگنده‌های اف-۳۵، برد عملیاتی گسترده ۲۲۲۰ کیلومتری را ارائه می‌دهد.

از نظر قدرت شلیک، جی-۳۵ای می‌تواند تا ۸ تن مهمات را حمل کند و محموله‌های داخلی و خارجی را برای حفظ درجه‌ای‌ از پنهان‌کاری ترکیب کند. اف-۳۵ با ظرفیت محموله داخلی کمی بزرگتر ۸.۱۶ تن، دارای سلاح‌های هدایت شونده است.

جی-۳۵ در برابر اف-۳۵؛ رقابت جنگنده‌های نسل پنجم آمریکا و چین
جنگنده اف-۳۵

تولید ساده‌تر جی-۳۵ای؛ مزیت آن بر اف-۳۵

در زمینه تولید، جی-۳۵ای از فناوری‌های نوینی همچون چاپ سه‌بعدی سود می‌برد که با کاهش ۵۰ درصدی تعداد قطعات در مقایسه با مدل های قبلی، تولید را ساده‌تر کرده است. با این حال، ساختار اف-۳۵ با شبکه تولید گسترده جهانی خود و پذیرش توسط چندین کشور متحد، معیاری را برای مقیاس و کارایی تعیین کرده است.

طبق این گزارش، جی-۳۵ای و اف-۳۵، ۲ فلسفه متمایز در جنگ هوایی را در بر می‌گیرند. اف-۳۵ بر پنهان کاری، برد و یکپارچگی فناوری تأکید دارد، در حالی که جی-۳۵ای بر سرعت بالاتر، ظرفیت بار قابل توجه و کاهش بالقوه هزینه‌های تولید تمرکز دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۸-۲۹ ۱۰:۱۴

چین خودروهای آشغال خود رو شبیه خودروهای روز ژاپنی و کره ای درست می کند اما فقط ظاهرش شبیهه. هواپیماش هم همین طور

avatar
۱۴۰۳-۰۸-۳۰ ۱۷:۱۳

اولا خودروهای چینی را باید با توجه به قیمت آنها در نظر گرفت و دوما در یک دهه گذشته صنعت خودرو سازی چین یک جهش بسیار خوب داشته و در بسیاری از محصولات شاهد رسیدن به کشورهای با سابقه هستیم که البته اگه شاخص قیمت رو در نظر بگیریم عملکرد بهتری هم داشته.

avatar
۱۴۰۳-۰۸-۳۰ ۱۷:۱۶

پرفسور جان محصولات نظامی از استانداردها و شاخصها و تستهای بسیار برتر و بیشتری برخوردار هستند و ایضا کشورها با توجه به نیازهای عملیاتی خودشان آنها را طراحی میکنند.شما که خیلی پرفسور هستی آیا تا حالا جنگنده ای به پر مشکلی آف ۳۵ دیدی؟؟یا اصلا مطالعه فرت

avatar
۱۴۰۳-۰۸-۳۰ ۱۳:۱۴

تفاوت این دو هواپیما را با مثال ژیان و بنز آخرین مدل باید ببینید