• دوشنبه / ۲۱ آبان ۱۴۰۳ / ۰۶:۰۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403082014755
  • خبرنگار : 50105

/اقتصاد در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا/

وضعیت تجارت چین بعد از انتخاب ترامپ

وضعیت تجارت چین بعد از انتخاب ترامپ

صادرات چین ماه اکتبر با بیش‌ترین سرعت در بیش از ۲ سال گذشته رشد کرد، زیرا کارخانه‌ها در انتظار اعمال تعرفه‌های بیش‌تر ایالات‌ متحده و اتحادیه اروپا، هجوم ذخایر خود را به بازارهای اصلی رساندند.

به گزارش ایسنا، پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات‌متحده، وعده کمپین وی مبنی بر اعمال تعرفه‌های بیش از ۶۰ درصدی بر واردات چینی را مورد توجه قرار داده است و احتمالاً باعث تغییر در انبارها در بازار شماره یک صادرات چین خواهد شد.

تهدید تعرفه‌ای ترامپ، مورد توجه صاحبان کارخانه‌ها و مقامات چینی قرار گرفت به طوری که سالانه حدود ۵۰۰ میلیارد دلار محموله در نظر است، در حالی که تنش‌های تجاری با اتحادیه اروپا که سال گذشته ۴۶۶ میلیارد دلار از کالاهای چینی را به خود اختصاص داد، تشدید شده است. شتاب صادرات نقطه روشنی برای اقتصاد در حال مبارزه بوده است زیرا اعتماد خانوارها و کسب و کارها به دلیل بحران بدهی طولانی مدت بازار دارایی تضعیف شده است.

داده‌های گمرک نشان داد که محموله‌های خروجی از دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه گذشته ۱۲.۷ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است که از پیش‌بینی افزایش ۵.۲ درصدی در نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان و افزایش ۲.۴ درصدی در سپتامبر گذشته است. واردات ۲.۳ درصد در مقایسه با انتظارات ۱.۵ درصد کاهش یافت که برای اولین بار در چهار ماه گذشته منفی شد.

مازاد تجاری چین در ماه گذشته به ۹۵.۲۷ میلیارد دلار رسید که در ماه سپتامبر ۸۱.۷۱ میلیارد دلار بود. صادرات چین به ایالات‌متحده در ماه گذشته سالانه ۸.۱ درصد افزایش یافت، در حالی که محموله‌های خروجی به اروپا در مدت مشابه ۱۲.۷ درصد افزایش یافت.

زیچون هوانگ، اقتصاددان چینی در کپیتال اکونومیکس گفت، ما انتظار داریم که محموله‌ها در ماه‌های آینده قوی بمانند و هرگونه عقب‌نشینی احتمالی از تعرفه‌های ترامپ ممکن است تا نیمه دوم سال آینده محقق نشود. بازگشت ترامپ در کوتاه‌مدت صادرات چین را تقویت می‌کند زیرا واردکنندگان آمریکایی خریدهای خود را افزایش می‌دهند تا از تعرفه‌ها پیشی بگیرند.

بررسی رسمی فعالیت کارخانه‌ها در ماه اکتبر نشان داد که کارخانه‌های چینی همچنان در تلاش برای یافتن خریداران خارج از کشور هستند. تحلیلگران می‌گویند که ضعیف‌تر شدن یوان احتمالاً به افزایش صادرات کمک کرده است، اگرچه باعث گران‌تر شدن واردات نیز می‌شود.

واردات تحت تاثیر تقاضای ضعیف داخلی قرار گرفت. واردات چین از اتحادیه اروپا و اقتصادهای آسیای جنوب شرقی به ترتیب سالانه ۶.۱ درصد و ۷.۳ درصد در ماه گذشته کاهش یافت، در حالی که خرید از ژاپن به تازگی رشد کرده است. واردات سویا از چین در ماه گذشته افزایش یافت.

طبق گزارش رویترز، به طور کلی، از آنجایی که موتور تجارت چین با چالش‌هایی مواجه است، اقتصاددانان به پکن هشدار داده‌اند که برای رشد بیش از حد به محموله‌های خروجی وابسته نشود و از مقامات خواسته‌اند تا محرک‌های بیشتری را ارائه کنند. اقدامات سیاسی تجاری همچنین شامل کمپین مصرف محلی و توسعه بازار صادراتی جدید در میان کشورهای کمربند و جاده خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha