استفاده از حملونقل عمومی، یکی از توصیههای همیشگی مسئولان بهویژه طرفداران محیط زیست است تا هوا کمتر آلوده شود و سرمایههای ملی مثل حاملهای انرژی، کمتر مصرف شود.
با افزایش جمعیت و ازدحام ترافیکی در شهرهای استان سیستان و بلوچستان افزایش قیمت سوخت و افزایش آگاهی نسبت به اثرات مثبت استفاده از وسایل حملونقل عمومی بهعنوان جایگزین خودروهای شخصی این امر مهمتر دیده میشود.
اما به دلیل ناکافی بودن وسایل حملونقل عمومی و افزایش شهر به حومه و پراکندگی مسیرها باعث شده مشکلات از قبیل زمان برای رسیدن به مقصد در شهر زاهدان برای مسافران به وجود بیاید.
حملونقل عمومی باید بهمنظور همراستا شدن با افزایش تقاضای سفر و افزایش نرخ رشد ترافیک کارآمد باشد و یکی از معیارهای سنجش میزان کارآمدی حملونقل عمومی، زمان سفر آن است و بی شک تعداد توقف اجباری وسیله حملونقل عمومی به دلیل وجود ایستگاه، موجب تحمیل تأخیر و در نتیجه افزایش زمان سفر خواهد شد.
زمان سفر وسایل حملونقل عمومی در شهر زاهدان مهمترین مؤلفه این سیستمها هستند؛ زیرا زمان سفر کمتر، کاربران بیشتری را به این سیستم جذب میکند تا یک شبکه اتوبوس درونشهری، فضای شهر را پوشش داده و دسترسی بین مکانهای مهم را میسر و دارای ساختار مکانی مشخصی باشد.
در خصوص این موضوع با مردم شهر زاهدان به گفتگو پرداختیم، سحر محمودی دانشجویی که از منطقه مهرشهر زاهدان برای حاضر شدن در کلاس درس دانشگاه منتظر اتوبوس حملونقل عمومی ایستاده بود با نارضایتی بیان کرد: من باید حدود ۳۰ دقیقه زودتر به ایستگاه اتوبوس مراجعه کنم و چند اتوبوس را عوض کنم تا به دانشگاه برسم سرما و گرما هوا برایم بسیار سخت است.
لیلا میرمرادی شهروند ساکن خیابان مراد قلی نیز گفت: اصلاً نظمی در تردد اتوبوس حملونقل اتوبوس شهری وجود ندارد و مدتزمان انتظار مشخص نیست. بارها شده است که من ۱۵ دقیقه منتظر شدهام و گاهی ۴۰ دقیقه به انتظار آمدن اتوبوس بودهام.
علی خزایی هم عنوان میکند: در سرمای زمستان و گرمای تابستان آن هم در شهر زاهدان برای منتظر ماندن در ایستگاه اتوبوس زمانی زیادی باید گذاشت از طرفی آمدن این وسایل حملونقل عمومی مشخص نیست گاهی منتظر میمانم؛ اما اتوبوس نمیآید و این امر همیشه باعث میشود تا نتوانم به موقع در محل کار حاضر شوم.
فرامرز سیاه جنگلی مدیر سازمان اتوبوسرانی شهرداری زاهدان در گفت وگو با ایسنا بیان کرد: ۲۴ اتوبوس و ۷ مینیبوس را در داخل سامانه ثبت کردهایم تا به بخشهای خصوصی واگذار شود و شرکت منتخب آنها را بهکارگیری کند تا خدمترسانی به مردم شروع شود.
وی افزود: اشخاص که دارای اتوبوس و مینیبوس هستند میتوانند با مراجعه و درخواست بهکارگیری شوند حتی هیچ هزینهای از این اشخاص گرفته نمیشود تا با خیال آسودهتر با سازمان اتوبوسرانی شهرداری زاهدان خدمترسانی داشته باشند.
سیاه جنگلی ادامه داد: آموزشهایی با همکاری پلیس راهور برای رانندگان در جهت بهبود وضعیت ناوگان حملونقل شهر صورتگرفته است تا برای بهبود وضعیت ناوگان اتوبوسرانی مفید واقع شود.
مدیر سازمان اتوبوسرانی شهرداری اظهار کرد: در شهر خطهای متفاوتی داریم و هر خط با تعدادی اتوبوس خدمات ارائه میدهد، به طور مثال خط خیابان دانشگاه با ۹ دستگاه اتوبوس، خط خیابان جامجم با چهار دستگاه اتوبوس، خط خیابان زیباشهر با چهار دستگاه اتوبوس، خط خیابان مزاری با سه دستگاه اتوبوس، خط شهرک مهرشهر با یک دستگاه اتوبوس، خط خیابان مراد قلی با دو دستگاه اتوبوس، خط خیابان رجایی با پنج دستگاه اتوبوس، خط خیابان بعثت با چهار دستگاه اتوبوس، خط خیابان سیستان سه دستگاه مینیبوس، خط خیابان دایی آباد یک دستگاه مینیبوس در حال فعالیت و خدمترسانی در ناوگان اتوبوسرانی و حملونقل شهرداری هستند.
وی تصریح کرد: زمان انتظار اشخاص برای استفاده از وسایل حملونقل عمومی متفاوت است و به تعداد وسیلهای که در آن خطوط فعالیت دارند ارتباط دارد به طور مثال خیابان دانشگاه هر ۸ دقیقه، خیابان زیباشهر هر ۱۵ دقیقه برای حمل مسافران اقدام میکنند.
سیاه جنگلی گفت: کنترل خطوط در اول صبح توسط رانندگان در ایستگاه خیابان شهید بهشتی اعلام میشود و در روز هم گشت اتوبوسرانی نظارت بر روند کار وسایل حملونقل شهری دارد همچنین در صورت غیبت و یا تخلف هر کدام از اتوبوسها در طول روز حتماً پیگیریها صورت گرفته و اقدامات لازم جهت برخورد انجام میشود.
انتهای پیام
نظرات