محمود صادقی در گفت وگو با ایسنا، در ارزیابی خود از تحقق شعار وفاق ملی توسط رئیسجمهور، اظهار کرد: یک ابهام مفهومی از ابتدا درباره شعار وفاق ملی وجود داشت، البته آقای پزشکیان در مناظرههای انتخاباتی سعی کرد تا حدی مقصود خود را از وفاق ملی روشن کند. در دیدار اخیر با مراجع قم هم به این نکته اشاره کرد که اگر همگرایی بین همه اجزای حاکمیت وجود داشته باشد، همافزایی حاصل از آن می تواند کلید حل مشکلات کشور از جمله مشکلات اقتصادی باشد.
نقش مردم در وفاق ملی چیست؟
وی ادامه داد: البته این نکته جای تامل دارد که نقش مردم در وفاق ملی چیست؟ آیا وفاق ملی منحصر به اجزای حاکمیت است یا اینکه خواستهها و مطالبات مردم هم مورد توجه قرار میگیرد؟رفع فیلترینگ، گسترش تعاملات خارجی، احیای حقوق مردم، رفع تبعیضهای جنسیتی، قومی و مذهبی، عدالت آموزشی و بهداشتی از مهمترین شعارها و وعدههای رئیسجمهور بود که مورد استقبال مردم قرار گرفت و باید بررسی کرد نقش این مطالبات و خواستهها در وفاق ملی چیست.
خودم را جای رئیس جمهور می گذارم
کشور در شرایط عادی نیست
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معمولا عرف است که عملکرد دولت پس از صد روز مورد ارزیابی قرار میگیرد، خاطرنشان کرد: شاید الان برای ارزیابی زود باشد. در ارزیابی هم باید تمام ملاحظات و شرایط دولت را در نظر گرفت. بیش از ۱ ماه طول کشید تا کابینه تشکیل شود و وزرا مستقر شوند. هنوز هم معاونان وزرا و استانداران تکمیل نشدهاند. با این حال برای در نظر گرفتن همه ملاحظات، فرصتها و چالشها، من عملکرد دولت در تحقق شعار وفاق ملی را مثبت ارزیابی میکنم.
وی ادامه داد: البته نقدهایی هم دارم، ولی نگاه صفر و صدی نداشته و نقاط مثبت و منفی را با هم مشاهده میکنم و خودم را جای رئیسجمهور میگذارم که فردای مراسم تحلیف، اسماعیل هنیه در ایران ترور شد و در ادامه هم تنشهای منطقهای بالا گرفت، حوادث لبنان و شهادت سیدحسن نصرالله و تقابل نظامی ایران و اسرائیل ایجاد شد. مجموع این اتفاقات موجب شد کشور در شرایط عادی نباشد.
به دولت، نمره ۷۰ میدهم
صادقی افزود: من با وجود همه این شرایط و همچنین نقدهایی که دارم به عملکرد دولت در تحقق شعار وفاق ملی از ۱۰۰، ۷۰ میدهم. تلاش زیادی برای ایجاد وفاق ملی در کابینه انجام شد. رئیسجمهور با توجه به ملاحظاتی از جمله دیدگاه رهبری درباره برخی وزراتخانهها و همچنین ملاحظات مجلس، کابینه قابل قبولی را معرفی کرد و از مجلس رای گرفت. با درایت پزشکیان افراد اصلاح طلب شاخص در کابینه انتخاب شدند و رای گرفتند. اگرچه به برخی وزرا هم نقد وارد است اما پزشکیان نشان داد که پیچیدگیهای سیاست ایران را می شناسد.
پزشکیان به وعده رفع تبعیض قومیتی و مذهبی عمل کرد
این فعال سیاسی درباره انتخاب استانداران نیز بیان کرد: انتخاب استانداران اهل سنت، کرد، بلوچ و عرب اقدام مناسبی بود، البته من طرفدار قومگرایی نبوده و معتقدم حفظ هویت ملی یک اصل است اما وحدت در عین توجه به کثرت محقق میشود. رئیسجمهور برای رفع تبعیض قومیتی، مذهبی وعده داده بود و به این وعده خود عمل کرد.
وی خاطرنشان کرد: بازتاب انتخاب استاندار سیستان و بلوچستان را در جلسه معارفه او که با حضور امام جمعه اهل سنت زاهدان و صحبتهای مثبت او همراه شد را دیدیم. در کردستان با وجود اینکه نقدهایی به استاندار وجود دارد، اما او یک فرد جوان، بانشاط، کرد و اهل سنت است. یک استاندار عرب هم برای خوزستان انتخاب شده که سابقه نمایندگی در مجلس شورای اسلامی را دارد که اینها اتفاقات خوبی است.
صادقی با بیان اینکه اصلاحطلبان در مورد برخی استاندارها نقد دارند، گفت: این نقد در مورد استان تهران بیشتر است، زیرا این انتخاب میتواند در ادامه بر مسائل دیگر از جمله انتخابات شوراهای شهر و روستا تاثیر بگذارد. باید تعامل شود تا در انتخاب فرمانداران استان تهران، افرادی در حد متوسط یا از طیفهای مغایر با رویکرد رئیسجمهور انتخاب نشوند.
استانداران انتخاب شده، حد متوسطی دارند
وی افزود: با این حال من معتقدم که استانداران انتخاب شده به لحاظ توان تخصصی، کارشناسی و توانمندی در حد متوسط هستند و اگر روند انتخاب این افراد یا میانهسالاری ادامه یابد، میتواند در آینده برای دولت چالش ایجاد کند. نباید وفاق ملی موجب انتخاب افرادی در سطح میانه شود. سایر استانداران باید از افراد توانمندتر انتخاب شوند و این روند در ادامه جبران شود.
به اقلیتهای دینی هم توجه شود
صادقی همچنین اظهار کرد: در معاونت فناوری وزارت علوم هم یک فرد بلوچ انتخاب شده است که این روند در انتخاب معاونین و مدیران کل باید ادامه یابد. البته در بحث ادیان، به اقلیتهای دینی رسمی هم باید توجه شوند. مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان از اول انقلاب در مجلس نماینده داشتهاند و میتوان از آنها در برخی سطوح مدیریتی هم استفاده کرد.
برای استانداری چند استان، گزینه خانم هم وجود دارد
دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها درباره نقش زنان در دولت چهاردهم، تصریح کرد: یک خانم برای یک وزارتخانه زیربنایی مهم انتخاب شد و اگرچه به برخی انتصابهای او نقد وارد است، اما انتخاب یک خانم برای وزارت راه و شهرسازی مهم بود. سخنگوی دولت، معاونت زنان و سازمان محیط زیست هم در اختیار بانوان قرار گرفت. روند انتخاب زنان در سطوح مختلف مدیریت دولتی باید ادامه یابد.
وی افزود: البته زنان انتظار دارند در سطح استاندار هم انتخاب شوند که خبر دارم برای چند استان، گزینه خانم هم وجود دارد که اگر آنها انتخاب شوند، تحولی در این زمینه رخ خواهد داد.
عضو فراکسیون امید مجلس دهم تصریح کرد: وقتی میگوییم که باید وزیر و استاندار خانم انتخاب شوند، این نکته را هم باید در نظر گرفت که تاکنون به بانوان مجال تجربهاندوزی کافی داده نشده است ، بنابراین در انتخاب آنها نباید بخاطر وفاق ملی از افراد متوسط انتخاب کرد زیرا چالش در مورد بانوان را بیشتر خواهد کرد و بر عملکرد آنها تاثیر میگذارد و ممکن است گفته شود دیدید که عملکرد مدیر ارشد خانم چگونه بود؟ و اینگونه به آنها ظلم مضاعفی شود.
پزشکیان نشان داد هر جا اراده کند، نتیجه میگیرد
وی در پایان گفت: البته دست رئیسجمهور در انتخاب خیلی باز نیست و محدودیتهایی مثل استعلامات یا رای مجلس وجود دارد، ولی پزشکیان نشان داد هر جا اراده کند، نتیجه میگیرد و در جاهایی ضعف وجود دارد، اگر او میایستاد، نتیجه طور دیگری بود. البته مهمتر از انتخاب افراد، انتخاب رویکردهاست. رئیس جمهور شعارهایی از جمله تحقق عدالت آموزشی و بهداشتی ، رفع فیلترینگ، حل مشکلات سیاست خارجی و سایر شعارها را داده است و تحقق این وعدهها باید در دولت چهاردهم دنبال شود.
انتهای پیام
نظرات