• شنبه / ۱۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403081208568
  • منبع : نمایندگی فارس

معاون استاندار فارس:

تمهیدات فنی برای خط دوم مترو شیراز در جوار حافظیه انجام شده است

تمهیدات فنی برای خط دوم مترو شیراز در جوار حافظیه انجام شده است

ایسنا/فارس معاون هماهنگی اموز زائرین و گردشگری استانداری فارس در مورد پروژه خط دوم متروی شیراز که از نزدیکی حافظه می‌گذرد، اعلام کرد: تمهیدات فنی و مهندسی منحصر به فردی با ۵ برابر هزینه عادی احداث تونل‌ها انجام شده است که طبق گفته کارشناسان عملا هیچ نگرانی و تهدیدی این ابنیه تاریخی را تهدید نخواهد کرد.

محمد فرخ‌زاده امروز، ۱۲ آبان در حاشیه بازدید از خط دو متروی شیراز که در نزدیکی آرامگاه حافظیه عبور می‌کند، با بیان اینکه شیراز در مسیر توسعه است، گفت: توجه اولیه به پیوست‌های گردشگری، فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی، فنی و مهندسی می‌تواند به لحاظ فنی و مهندسی کمترین آسیب را در مسیر توسعه ایجاد کند.

جانشین استاندار فارس در شورای توسعه گردشگری استان افزود: شیراز یک شهر گردشگری با عناوینی همانند سومین حرم اهل بیت(ع)، باغ شهر یا باغ موزه، شهر هزار مزار، فخر ادب پارسی و... لقب گرفته است که این عناوین مسئولیت‌آور وظیفه همه ما را برای صیانت از داشته‌های این شهر سنگین‌تر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از شاخصه‌های اساسی توسعه گردشگری، توجه به موضوع حمل و نقل است، افزود: با توجه به بزرگی شهرها و فشردگی جمعیت در معابر مرکزی و محدودیت‌های متعدد، لازم است از تکنولوژی‌های متفاوت برای تسهیل در مدل‌های حمل و نقلی که یکی از مؤثرترین آن‌ها مترو است، استفاده کرد.

فرخ‌زاده تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی شیراز طولی است و به ناچار باید از فضای زیر زمین و رینگ‌های اطراف در قالب پخش کننده و جمع کننده استفاده کنیم؛ همچنین تونل‌ها هم در شیراز به دلیل اقلیم خاص این شهر می‌تواند در کاهش ترافیک و روان‌سازی مسیرها و معابر راهگشا باشد.

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس با تأکید بر این نکته که کارهای کارشناسی و آزمایشگاهی بسیار خوبی برای مسیر حافظیه انجام شده است، گفت: در مورد پروژه خط دوم متروی شیراز که از نزدیکی حافظه می‌گذرد تمهیدات فنی و مهندسی منحصر به فردی با ۵ برابر هزینه عادی احداث تونل‌ها انجام شده است که با توجه به جدول ضرایب سختگیرانه استاندارد بین‌المللی(ضریب ۱/۸) و انتقال تونل به عمق ۲۶ متری با فاصله ۱۲۰ متر از مقبره در نظر گرفته شده است که مطابق گفته کارشناسان عملا هیچ نگرانی و تهدیدی این ابنیه تاریخی را تهدید نخواهد کرد.

وی اظهار کرد: به دلیل موقعیت ملی و فراملی آرامگاه حافظیه توجه افراد زیادی در سطح کشور و جهان به این مجموعه است و به همین دلیل باید با دقت همه ملاحظات فنی و مهندسی رسانه‌ای و افکارعمومی کاملاً غنی شود.

فرخ‌زاده بیان کرد: برای این پروژه‌ها لازم است قبل از آغاز عملیات اجرایی جلساتی با فعالان و دغدغه‌مندان دانشگاهی و شاغلین این حوزه تخصصی در بافت‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری برگزار و مفاهیم فنی و مهندسی برای تکمیل چرخه دانش دو طرف را بررسی کرد.

معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس از تلاشگران شهرداری و سازمان حمل و نقل ریلی خواست تا ملاحظات فنی و مهندسی که برای رعایت ضوابط محیط زیستی، تاریخی و میراثی در خط دوم متروی شیراز رعایت شده است به اطلاع ذینفعان برسانند.

وی ادامه داد: بر اساس مذاکرات و جلسه کارشناسی خوبی که فی ما بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و سازمان حمل و نقل ریلی برگزار شد، این مجموعه هم آماده همراهی با این طرح است و به زودی نظریه آن‌ها نیز اعلام خواهد شد.

در این بازدید مدیرعامل و مدیران پروژه خط دوم متروی شیراز به بیان توضیحات تفصیلی طرح احداث این خط از میدان امام حسین(ع) به سمت چهار راه ادبیات و میدان کلبه و نهایتاً خیابان فضیلت را با رعایت ضوابط و استانداردهای سختگیرانه به منظور رعایت حریم ابنیه تاریخی و فرهنگی پرداختند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha