• پنجشنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403081007283
  • خبرنگار : 50037

یک کارگردان تئاتر:

همدان نقشی در مدیریت و تصمیم‌گیری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ندارد

همدان نقشی در مدیریت و تصمیم‌گیری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ندارد

ایسنا/همدان نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر همدان گفت: متأسفانه همدان تنها برگزار کننده جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بوده و هیچ نقشی در مدیریت و تصمیم‌گیری‌ها ندارد با این شکل می‌توان هر نقطه دیگری از کشور هم این جشنواره را اجرا کرد.

احمد بیگلریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: چرا دفتر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان نیست این سوالیست که همه همدانی‌ها هم می‌پرسند و هیچ کس هم پاسخگو نیست.

وی با بیان اینکه هر ساله این بحث مطرح می‌شود و باز هم در سال آینده دوباره این موضوع را مطرح می‌کنند، افزود: وقتی ساز و کار یک جریان هنری در مکانی شکل می‌گیرد طبعاً همه لوازم و ملزومات آن در محل اجرا باید فراهم شود، اما پس از گذشت ۲۹ سال هنوز چنین ساختاری در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان ایجاد نشده است.

بیگلریان با اشاره به ارزیابی ۲۹ دوره این رویداد تئاتری مهم، گفت: اثرگذاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری آنی و سریع نیست، پی‌ریزی  فرهنگ، هنر و تاثیرگذاری‌اش در تغییر رفتارهای یک نسل به طور قطع دیده خواهد شد.

بیگلریان در ادامه پژوهش را یکی از ارکان مهم پیشرفت در عرصه هنر دانست و خاطر نشان کرد: پژوهش می‌تواند چهره تولیدات هنری را به روز و نوآور کند.

پژوهش از جشنواره تئاتر کودک حذف شده است

وی با بیان اینکه پیشرفت‌های حاصله و رسیدن به موضوعات جدید در ورای پژوهش تحول ایجاد می‌کند، تصریح کرد: متاسفانه در جشنواره کودک و نوجوان بخش پژوهش را حذف کرده‌اند در حالی که یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بخش همین پژوهش است.

بیگلریان با بیان اینکه فرهنگ و هنر کاشت بذری است که دیر جواب می‌دهد، اما جواب خوب خواهد داد، یاد آور شد: کودکانی که تئاتر می‌بینند با کودکان همسال خود که به تئاتر نمی‌روند تفاوت بسیاری دارند کودکان و نوجوانان با تئاتر جهان‌بینی اجتماعی پیدا می‌کنند و نگاهشان نسبت به جامعه و اجتماع مثبت و اخلاقی می‌شود کودکان از تئاتر چگونه زیستن را فرا می‌گیرند به همین دلیل است دولت‌هایی که در بخش کودک و نوجوان سرمایه‌گذاری می‌کنند سودآورترین معامله قرن را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه طی دو سه روز آینده جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برگزار می‌شود و  هر پیشنهادی هم که داشته باشیم دیگر در این چند روز باقی مانده عملی نخواهد شد، اظهار کرد: تئاتر کودک و نوجوان در سراسر کشور دارای وضعیت نسبتا مستحکمی است، سالانه تعداد زیادی نمایش کودک در همه شهرستان‌ها به اجرا در می‌آید و نمایش‌ها در سکانس‌های مختلف برای کودکان و نوجوانان مدارس و خانواده‌ها اجرا می‌شود.

این نویسنده، بازیگر و کارگردان شناخته شده تئاتر همدان با بیان اینکه همواره بخش خصوصی فعالیت‌های دامنه‌داری در زمینه تولید و اجرای نمایش بر عهده گرفته است، ادامه داد:  تئاتر کودک و نوجوان نقش عمده‌ای در تئاتر ایران دارد کودکان و نوجوانان ما صاحب یک جشنواره بزرگ بین‌المللی هستند، در جهان سالیانه ۱۵ جشنواره مهم کودک و نوجوان برگزار می‌شود  که یکی از آنها جشنواره کودک و نوجوان امید همدان است.

بیگلریان با اشاره به اینکه گام‌های اساسی برای تخصصی شدن تئاتر کودک و نوجوان در کشورمان برداشته شده است، گفت: برگزاری ورک‌شاپ‌ها، نشست‌های تخصصی آموزش‌های گروهی هنرمندان کودک کار، برگزاری پژوهش‌های مختلف در این زمینه، حضور تحصیلکرده‌های دانشگاهی در این شاخه‌های تئاتری و ورود بخش خصوصی با نگاه ویژه در این حوزه، تئاتر کودک و نوجوان را به پیشرفت‌های خوبی هدایت کرده است.

وی با بیان اینکه دوره کرونا برای بسیاری از مردم در فعالیت ها وقفه ایجاد کرد، افزود: در دوران کرونا به خاطر اینکه کار عملی و اجرا صورت نمی‌گرفت بنده بیشتر در این دوران به پژوهش و نوشتن پرداختم و در سال‌های اخیر سه مقاله درباره تئاتر کودک، یک نمایشنامه با نام «جاماندگان» درباره کرونا و دو کتاب رمان به نام‌های «کوچه فرنگی‌ها» برای نوجوانان و «جایی برای مردن» نوشتم و چاپ کردم.

بیگلریان با اشاره به تفاوت اساسی تئاتر کودک با تئاتر نوجوان، تصریح کرد: در تئاتر کودک به لحاظ سن کودکان فانتزی و رنگ آمیزی و طراحی صحنه و موسیقی و فضاهای شاد بیشتر مورد نظر قرار می‌گیرد و موضوعات نمایش‌ها اغلب ساده و اخلاقی و آموزشی بوده و در محیط شاد و زیبا و خیال‌پردازانه اجرا می‌شود .

وی با بیان اینکه در تئاتر نوجوان متناسب با رشد سنی موضوعات جدی می‌شوند، اغلب مسائل و چالش‌های نوجوانی در صحنه مطرح می‌شود و بافت نمایشنامه‌ها چالش برانگیز است، یادآور شد:در تئاتر نوجوانان مطالبات نوجوانی دغدغه اصلی گروه‌های اجرایی است، ضمن اینکه در مورد رقابتی بودن جشنواره می‌توان گفت هر رویدادی نیاز به بررسی نتیجه کار دارد و طبیعتا رقابت باعث تحرک می‌شود و نگاه‌های جدی را ایجاد می‌کند.

بیگلریان شور و نشاط و هیجان در هنر امری مهم دانست و گفت: برای اجرای تئاتر هیچ گونه حمایت‌های دولتی و کمک مالی انجام نمی‌گیرد حتی گاهی گروه‌ها باید اجاره سالن را هم خودشان پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه رشته‌های تحصیلی در مورد تئاتر کودک و نوجوان در دانشگاه‌ها نداریم، اضافه کرد: بیشتر آموزش‌ها در این زمینه در آموزشگاه‌های تخصصی انجام می‌گیرد و وزارت علوم هم کوچکترین قدمی در این راه بر نمی‌دارد.

بیگلریان با اشاره به تفاوت تئاتر خصوصی و دولتی اظهار کرد: در تئاتر خصوصی فضای بهتر و آزادتری حاکم است، چون هزینه‌های تولید شکل اقتصادی پیدا می‌کند، همه چیز جدی بوده و تولید و درآمد در دست گروه اجرایی است به همین خاطر کارهای خصوصی با ایده‌های نو و مدرن به اجرا در می‌آید.

این کارگردان تئاتر افزود: امروزه تئاترهای خصوصی در چرخه اقتصادی و تولید هنر سهم مهمی را بر عهده دارند، اما در تئاترهای دولتی اینگونه نیست و اغلب بر اساس سفارش و یا مناسبت کارهایی تولید می‌شود.

به گزارش ایسنا، احمد بیگلریان فعالیت‌های تئاتری را از دوران نوجوانی و دبیرستان در سال ۱۳۴۸ شروع کرده و تاکنون به طور پیوسته و مداوم در بخش‌های نمایشنامه‌إنویسی و کارگردانی و بازیگری فعالیت دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha