به گزارش ایسنا، دکتر عماد احمدوند در نشست خبری امروز که در محل ساختمان ستاد نانو برگزار شد، برگزاری این نشست را مقدمهای برای ورود به نمایشگاه نانو دانست و گفت. یکی از برنامههای مستمر ستاد در راستای اجرای اهداف کلان ستاد، برگزاری این نمایشگاه است و هر ساله بازیگرانی به این رویداد اضافه شدهاند و در این دوره از نمایشگاه بازیگرانی از حوزههای توسعه فناوری، تولید علم و ایجاد کسب و کارها و شرکتهای صنعتی حضور دارند.
وی ادامه داد: از این رو برگزاری نمایشگاه نانو، یکی از برنامههای سالانه این ستاد به شمار میرود که با حضور بخشهای مختلف برگزار میشود. نمایشگاه امسال همزمان با نهایی شدن اندازهگیری بازار نمایشگاه نانو برگزار خواهد شد.
احمدوند ادامه داد: طبق سند توسعه نانو که هماکنون سومین سند را در دست اجرا داریم، راهبردهای کلانی را در این حوزه تعریف کردیم که شامل اهدافی چون ترویج و فرهنگسازی، ارتقای کیفیت علمی و بورس سرمایههای انسانی، ارتقای توان نوآوری مبتنی بر فناوریهای نوین، ارتقای منابع موجود و توسعه و مدیریت بازار میشود.
وی با بیان اینکه برای اجرای این راهبردها، نیازمند همکاری با مجموعههای مختلف هستیم، خاطر نشان کرد: حوزه نانو یک حوزه بین رشتهای است و تلاش داریم شرکتهایی را که خدمات و یا محصولات مبتنی بر نانو را توسعه دهند، در صنعت توسعه دهیم.
حمایت از محصولات نانویی
احمدوند با اشاره به انجام مطالعات تحلیلی بر بازار فناوری نانو، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ تمرکز بر افزایش تعداد پروژههای توسعه نانو بوده است، به گونهای که در سال گذشته ۳۲۹ پروژه را در سطوح اساتید ماموریتگرا تا توسعه کسب و کار حمایت کردیم. این میزان در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۸۹ محصول و در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۴۲ محصول مورد حمایت ستاد قرار داشتند.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نانو و میکرو، برنامههای حمایتی این ستاد را شامل سطوح محققان در TRLهای ۲ تا ۳، کسب و کارهای نوپا در TRL های ۴ تا ۵ و شرکتهای صنعتی در سطح فناوری ۵ تا ۹ دانست و گفت: در بخش شرکتهای صنعتی در نیمه اول سال ۱۴۰۳ از ۱۶۹ محصول در سطح ۵ تا ۹ حمایت شده است.
احمدوند به برخی از پروژههای مورد حمایت در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: در سال گذشته عمده حمایتهای ستاد از پروژههای حوزه سلامت و انرژی است. این حمایتها بهصورت مالی بلاعوض یا تسهیلات ارائه شده است؛ بهطوریکه در حوزه سلامت ۵۰ میلیارد تومان و در حوزه نفت و گاز و انرژی ۱۸ میلیارد تومان تخصیص یافته است.
به گفته وی، تاکنون ۱۵۷۷ محصول فناورانه تاییدیه ستاد نانو را دریافت کردهاند.
حجم بازار ۶۲ هزار میلیاردی
به گفته احمدوند، حجم بازار نانوی ایران ۶۲ هزار میلیارد تومان (معادل ۱۶۲۰ میلیون دلار) است که ۹۰.۸ درصد آن متعلق به بازار داخلی است و ۹.۲ درصد آن به صادرات اختصاص دارد. همچنین، در فروش محصولات نانوی ساخت ایران رشد ۱۰۴ درصدی مشاهده شده است. سهم فناوریهای مختلف از بازار نانو شامل نانوپوشش، نانوکامپوزیت و نانوکاتالیستها است.
احمدوند همچنین اعلام کرد که در سال ۱۴۰۲، ۱۱ شرکت با درآمد بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به عنوان شرکتهای بزرگ و تاثیرگذار شناسایی شدهاند.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نانو و میکرو، خاطر نشان کرد: صادرات محصولات نانوی ایران به ۴۹ کشور در ۵ قاره صورت گرفته است که حدود ۶۰ درصد از این صادرات به کشورهایی نظیر عراق، سوریه، هند، چین و ترکیه انجام شده است. بیشترین سهم صادرات به محصولات عمرانی، نانومواد، اپتیک و الکترونیک اختصاص داشته و در حوزه محصولات کشاورزی نیز رشد ۲۰ برابری نسبت به سال گذشته ثبت شده است.
وی با اشاره به اثرات اجتماعی و اقتصادی فناوری نانو اظهار کرد: توسعه فناوری نانو طی سالها ادامه داشته و اثرات قابل توجهی در حوزههای سلامت و کشاورزی داشته است. هرچند سهم این حوزهها در بازار زیاد نیست، اما تاثیرات اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی دارند و ستاد نانو حمایت ویژهای از آنها به عمل میآورد.
احمدوند در خصوص اثرات داروهای نانوی ضدسرطان، خاطرنشان کرد: این محصولات از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲ منجر به صرفهجویی ارزی به میزان ۱۲۶ میلیون دلار و کاهش هزینههای بیمه به مبلغ ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان شدهاند.
وی اضافه کرد: همچنین، در حوزه کاتالیست و نانوکاتالیست، حجم فروش چهار سال گذشته به ۲۱ هزار میلیارد تومان رسیده است و حدود ۶۰ درصد نیاز کاتالیست صنایع پتروشیمی، نفت و گاز و خودرو و فولادسازی توسط شرکتهای دانشبنیان داخلی تامین میشود.
به گفته وی، بخش قابل توجهی از شرکتها و نهادها در نمایشگاه نانوی امسال حضور خواهند داشت.
انتهای پیام
نظرات