• دوشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۲۲:۰۵
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403080705366
  • خبرنگار : 50535

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز:

حاشیه‌نشینی و مخاطرات آن ابر مسئله تبریز است

حاشیه‌نشینی و مخاطرات آن ابر مسئله تبریز است

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: حاشیه‌نشینی و مخاطرات آن ابر مسئله تبریز است که توانمندسازی بافت حاشیه و فرسوده در سطح شهر از اولویت‌های شورای ششم بوده و همچنان پیگیر آن هستیم.

غلامرضا احمدی عصر دوشنبه در نشست خبری هیئت رئیسه این شورا ضمن گرامی‌داشت یاد شهدای پدافند هوایی ارتش و شهدای حادثه تروریستی تفتان گفت: مشتاق بودیم بعد از انتخاب هیئت رئیسه در خدمت اصحاب رسانه باشیم که به لطف خدا توانستیم امروز از حضور مسئولانه اصحاب رسانه بهره‌مند شویم.

وی ضمن اشاره به عملکرد شورای ششم و اقدامات صورت گرفته، گفت: موظفیم از بسترهایی که به رسانه‌ها کمک می‌کند، حمایت کنیم و از رسانه‌هایی که در چارچوب قوانین پای باورهای خود ایستاده و پیگیر منافع شهری هستند، سپاسگزاریم.

وی ادامه داد: رسانه رکن مهم دموکراسی است که‌ با انعکاس مطالبات، به بهبود وضع موجود کمک می‌کند. از حضور رسانه‌ها چه در جلسات شورا و چه در جامعه که با پرسش و پاسخ، نقد و تولید محتوا از عملکرد شورا چه مثبت و چه منفی، قدردانم.

احمدی تأکید کرد: با کمک رسانه‌ها، باید بستر عملکرد به روز و به موقع شورای شهر را در رسانه‌ها و افکار عمومی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: رسانه‌ها، امروز شورا را وادار می‌کنند، حمایت می‌کنند و امکان ایجاد می‌کنند تا به سمت ماموریت‌های اصلی‌اش سوق پیدا کند و با تقبیح حواشی و بداخلاقی، اجازه شخصی‌سازی مسائل را نمی‌دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به طرح حسابرسی‌های شهرداری در صحن شورا، گفت: توجهی که باید به حسابرسی داده شود، کمتر مطرح می‌شود اما باید بیشتر مورد توجه باشد.

احمدی ادامه داد: عملکرد شش‌ماهه شهرداری و بودجه شهرداری باید مورد توجه، نقد و پیشنهاد بوده و نقد و پیشنهاد تعرفه محلی اولویت باشد.

وی اظهار کرد: یکی از اولویت‌های شورا، تقویت حمل‌ونقل عمومی است که قدم‌های خوبی در این حوزه برداشته شده و در جلسات غیررسمی قبل از آغاز شورای ششم هم مورد پیگیری بود.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: شرکت اتوبوسرانی تبریز با ۲۰۰ دستگاه اتوبوس با عمر ۱۱ سال و فرسوده، ورشکسته بود که سیاست‌گذاری تأمین اتوبوس انجام شد و طی دو سال، ۲۰۰ دستگاه خریداری و وارد ناوگان شد و قراردادهای جدیدی بسته شده که این تعداد به ۵۰۰ دستگاه برسد اما باز هم نیاز زیاد است و طبق مطالعه، در ۱۰ سال قبل تنها ۵۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده است.

احمدی ادامه داد: به موضوع مترو نیز توجه خوبی شده و بودجه خوبی مقرر شده است. ضمن اینکه تلاش شده تا مترو فعال‌تر باشد و استفاده ۱۰۰ درصدی از ظرفیت خط یک صورت بگیرد.

وی با اشاره به اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام ازجمله پل‌ها و مسیرگشایی‌ها، گفت: مسیرگشایی ۴۵ متری انقلاب مزین به‌نام شهید آل‌هاشم کارکردهای مختلف دارد که سامان‌دهی حاشیه‌نشینی، حل ترافیک و مسیرگشایی در این راستا بوده و توان، بودجه و اعتبار خوبی برای آن صرف شده است.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز در خصوص دیگر اولویت‌های ششمین دوره شورای شهر تبریز، گفت: نوسازی تاکسی با افزودن دو هزار تاکسی جدید، سامان‌دهی و همسان‌سازی دریافتی پرسنل و رفع تبعیض و نگاه عدالت‌گرایانه نیز از دیگر اولویت‌های شورای ششم بود.

وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید شفافیت را بیشتر مطالبه کنند، گفت: سیستم شهرداری ابتدا به شفافیت تن نمی‌داد، در حوزه شهرسازی دستاوردهای خوبی داشتیم تا شاهد افزایش سلامت اداری و کاهش ورودی مراجعات به شهرداری باشیم.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز، گفت: حوزه عدالت شهری و توزیع عادلانه منابع و بودجه، توجه به مسائل فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، ارتقای مشارکت‌های مردمی اولویت ما بود و باید در این خصوص به توفیقات بیشتری دست یافت که خمیرمایه دیگر مسائل است.

احمدی اظهار کرد: برای پرهیز از حواشی و پرداخت به اولویت‌های ضروری و فوری شهر، تلاش می‌کنیم و سعی کرده‌ایم هیئت رئیسه را بر مدار خردورزی و عقلانیت پیش ببریم.

وی خاطرنشان کرد: انجام کارهای عمرانی و خدماتی خوب است اما باتوجه به اینکه اولویت‌هایی مطرح بوده و منابع محدود است، باید دید کدام موارد فوریت دارد که باید مورد مطالبه رسانه‌ها باشد.

غلامرضا احمدی در پاسخ به حواشی شورا و ورود عضو علی‌البدل به شورای ششم گفت: انتخابات هیئت‌رئیسه در سال آخر به مذاق برخی خوش نیامد و با منافعشان سازگار نبود و سعی کردند حاشیه ایجاد کنند اما اولویت هیئت‌رئیسه دوری از حاشیه بود و نیازهای اصلی شهر نصب‌العین هیئت‌رئیسه سال چهارم شورا بود.

وی ادامه داد: در هیئت‌رئیسه سال چهارم شورای ششم سعی کردیم ابتکاراتی داشته باشیم؛ نشست امروز با اصحاب رسانه از روزهای اول مطرح بود که امروز فرصت برگزاری آن فراهم شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: اقداماتی در حیطه فرهنگ‌سازی انجام شد و پاسخگویی، حضور بیشتر و تمرکز بر برنامه‌های شورایی اولویت ما بود که بعضا ۱۶ ساعت حضور روزانه در شورا داشته‌ایم.

احمدی با تأکید بر اینکه یکسری مسائل حاشیه‌ای خارج از حیطه هیئت‌رئیسه سال چهارم شورای ششم بود، گفت: غیبت‌های پرویز هادی، از خارج از شورا شاکی داشت که فرمانداری تبریز و وزارت کشور به این مسئله ورود کردند.

وی ادامه داد: تلاش ‌کردیم مسئله غیبت‌های آقای هادی به حاشیه نرود و بداخلاقی صورت نگیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: شاید انتظار از ما این بود که بداخلاقی کنیم اما تلاش کردیم آنچه فرمانداری می‌خواست را مطابق قانون انجام دهیم و روند، اخلاقی پیش برود.

احمدی با اشاره به اینکه در استعفای فریدون بابایی‌اقدم شاهد بداخلاقی بودیم، گفت: استعفای این عضو شورا به قضایای باغ گلستان ربط داشت اما از دست ما خارج بود و صلاح نمی‌دانستیم بررسی این استعفا، با این شیوه پیگیری شود.

وی ادامه داد: به موضوع باغ گلستان از سوی اعضای شورا به صورت مستقل پرداخت می‌شود اما توجه و پیگیری آقای فریدون بابایی‌اقدم در این خصوص، بیش از بقیه اعضا بود.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: آقای بابایی‌اقدم پس از پیگیری‌های مستمر به این نتیجه رسید که با استعفا کردن از عضویت شورا، در اصلاح رفتارها و اجتناب از تکرار آن، به شهر کمک کند.

احمدی با تأکید بر اینکه هیئت‌رئیسه سال چهارم شورای ششم به‌دنبال حاشیه نبود اما مسائلی مطرح شد، گفت: تلاش کردیم حواشی را به‌خوبی مدیریت کنیم و براساس نظر مشاور محترم حقوقی شورا، می‌شد که استعفانامه را در جلسه اخیر دریافت کرد و در جلسه آتی به آن پرداخت نمود و اعضا به صورت مستدل با این مسئله برخورد کنند.

وی ادامه داد: می‌خواستیم رسیدگی به این استعفا خرد ورزانه و منطقی پیش برود و ممکن نشد اما با انعطاف برخورد کردیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز، گفت: تلاش کردیم کمترین عکس‌العمل را درخصوص برخی مسائل داشته باشیم. تریبون شورا نباید شخصی‌سازی و تبدیل به وسیله‌ای برای پاسخگویی به مسائل خصوصی شود.

احمدی گفت: طرفدار برخورد منطقی، خرد ورزانه، دور از کینه‌ورزی، برخورد اخلاقی و قانونی هستیم و اگر عضو این هیئت رییسه نبودم نیز از عملکرد آن دفاع می‌کردم.

غلامرضا احمدی با تأکید بر اینکه ارزیابی‌ها باید علمی باشد، گفت: از برداشت‌های شخصی در ارزیابی‌ها باید ابا کرد و شاید شورا گاهی از ارزیابی علمی دوری کرده باشد.

وی درخصوص عملکرد شهردار تبریز، گفت: شهردار تا توانسته وقت گذاشته و کم‌کاری نکرده اما نقدهایی نیز به برخی مسائل داریم.

وی با تاکید بر اینکه در هر کار باید به مقررات پایبند بود و از چارچوب خارج نشد، گفت: در مسائلی که جزء وظایف اصلی شهرداری نیست اما به آن‌ها پرداخت شده، ما حرف‌هایی داریم.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: درخصوص پرداختن به غیر ضرورت‌ها انتقاد داشته‌ایم؛ کارهای عمرانی خوب است اما باید دید تا چه حد ضرورت دارد.

احمدی خاطرنشان کرد: معتقدیم هروقت موضوع مهمی ضرورت داشت و نهاد مربوطه به آن پرداخت نکرده بود، شهرداری ورود کند اما مقابل کارهای غیرضروری و ویترینی ایستاده‌ایم.

وی گفت: باتوجه به محدودیت منابع باید در چارچوب قوانین عمل کنیم.

رئیس شورای شهر تبریز خاطرنشان کرد: از نکات مثبت توجه به حوزه‌های مختلف و تلاشگری شهردار تبریز باید مورد توجه باشد و از نکات منفی، عدم رعایت برخی مقررات و عدم توجه به نظر شورایی باید مورد توجه باشد که البته شهردار تبریز به زعم خود، مقید به شورا و تصمیمات آن بوده و ممکن است شرایط موجب شود که آنچه می‌بینیم مخالف این موضوع باشد. 

احمدی اظهار کرد: همکاری ما با شهرداری، توام با نقد، نظارت و اعمال نظارت از طریق ابزار قانونی بوده است و به بیش از ۹۵ درصد مصوبات و لایحه‌ها رای داده شده که حاکی از تعامل است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری در برخی مسائل پافشاری بیش از حد دارد، گفت: تعامل نباید به معنای چشم‌پوشی بر واقعیت‌ها باشد؛ تعامل باید صحیح و منطقی باشد تا کارها پیش برود.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز، گفت: کارآمدی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر تبریز، زبانزد خاص و عام است و در اجلاس روسای شوراهای اسلامی کشور، این مرکز مورد توجه و قدردانی اعضای چند شورا از شهرهای مختلف کشور بود.

غلامرضا احمدی با اشاره‌ به عملکرد شهرداری تبریز درخصوص بافت تاریخی، گفت: شهرداری در تلاش است در این خصوص اقداماتی انجام دهد اما هماهنگی با میراث فرهنگی طبق مقررات و موازین کار سختی است و موانعی وجود دارد.

وی در خصوص رسیدگی به وضعیت بازار تبریز، گفت: وضعیت طاق ورودی بازار کفش (باشماقچی‌بازار) اخیرا مورد انتقاد رسانه‌ها بود و در خصوص رسیدگی به وضعیت بازار کفش، برخی از اصناف محترم اجازه بهسازی را نمی‌دادند که با آن‌ها صحبت شده و رسیدگی به وضعیت این بازار شروع شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز با تأکید بر اینکه باید برای رسیدگی به بهبود وضعیت بازار تبریز تلاش شود، گفت: سرویس‌های بهداشتی بازار تبریز از چند جهت در اولویت است و مناطق برای تعمیرات اساسی در سرویس‌های بهداشتی اختیار کامل دارند.

احمدی گفت: در میز خدمت شهرداری منطقه هشت تبریز، گزارش بسیار خوبی از وضعیت سرویس‌های بهداشتی ارائه شد و باید از این منطقه بازدید کرد تا از نزدیک و به صورت میدانی در جریان آخرین وضعیت موارد گزارش قرار بگیریم.

وی درخصوص ساماندهی وانت‌بارها با اشاره به اینکه شهرداری در این خصوص تلاش ویژه داشته و گاه مجروح داده، گفت: شورا می‌خواهد تا برنامه‌ای در این خصوص ارائه شود؛ در دوره‌های قبل هم اقداماتی شد اما وانت‌بارها و دستفروشان جمع نشدند و بیش از دو سال است که برنامه مدنظر شورای شهر، ارائه نشده است و باید برنامه مکتوب در این خصوص ارائه شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز، با اشاره به عدم اقدام عملی و بی‌اعتنایی به احداث بازارچه‌های محلی، گفت: نسبت‌به این مسئله نطق میان‌دستور نیز داشتم، جزء تکالیف سالانه شهرداری است که به آن عمل نمی‌شود.

احمدی ادامه داد: ایجاد ۲۴ بازارچه محلی طی دو سال، تکلیف شهرداری است که تنها یک مورد نیمه‌کاره ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد بازارچه محلی میوه و تره‌بار، مورد تأکید است، گفت: یک مورد بازارچه محلی وجود داشت که آن هم تبدیل به سوپرمارکت شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز، با اشاره به اینکه وانت‌بارها براساس نیاز شهروندان وجود دارند، گفت: بایستی بازارچه‌های محلی احداث و مدیریت شود که شهروندان به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشند. همچنین واسطه‌ها حذف شده و محصولات با قیمت و کیفیت مناسب عرضه شود و نظارت بر قیمت وجود داشته باشد که در این صورت مشکل وانت‌بارها نیز رفع می‌شود.

احمدی با تأکید بر اینکه کمیسیون‌ خدمات پیگیر ایجاد بازارچه‌های محلی است، گفت: با بازاریان و معاونت خدمات شهرداری جلسه داشتیم؛ برنامه‌ای مدون خواستیم تا جلسه‌ای در فرمانداری برگزار و نسبت به آن تصمیم‌گیری کنیم اما تاکنون برنامه‌ای ارائه نشده است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha