• دوشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۷:۳۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403080705256
  • خبرنگار : 71234

تمهیدات کمیسیون اصل ۹۰ برای اجرای قانون ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول

تمهیدات کمیسیون اصل ۹۰ برای اجرای قانون ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس به تشریح تمهیدات و سازوکار نظارتی این کمیسیون برای اجرای درست قانون ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول پرداخت.

به گزارش ایسنا، علی کشوری در توضیح جلسه امروز کمیسیون اصل نود گفت: این جلسه‌ با حضور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و معاونان ایشان با موضوع ارائه گزارشی از آخرین وضعیت آیین‌نامه اجرایی ماده ۳ قانون ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، بررسی تکالیف قانونی سازمان ثبت راجع به مسائل مرتبط با الکترونیکی شدن مزایدات دوایر اجرا در  ثبت اسناد و املاک کشور درباره بند پ ماده ۱۰۸ قانون برنامه هفتم، راه‌اندازی سامانه تصدیق الکترونیکی در خصوص فرایند ثبت شرکت‌های حقوقی مربوط به تکالیف مندرج در قانون برنامه هفتم پیشرفت و بررسی آخرین اقدامات مرتبط با راه اندازی سامانه نظام جامع حدنگار برگزار شد.

وی توضیح داد: با لازم اجرا شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در تاریخ ۳ /۴/ ۱۴۰۳ تغییرات مهمی در فرایند ثبت و اعتبار معاملات املاک به وجود آمده که مطابق تبصره ۴ ماده یک این قانون هرگونه معامله عادی بر روی املاکی که از این تاریخ به بعد سند رسمی برای آنها صادر شده، فاقد اعتبار و دعاوی مرتبط با آنها در مراجع قضایی و شبه قضایی مسموع نیست.

کشوری افزود: با توجه به اینکه اجرای موفق این قانون مشروط به فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم از سوی سازمان ثبت اسناد املاک است، پس از بحث و تبادل نظر و ارائه گزارشی از سوی رئیس و معاونین سازمان ثبت، مقرر شد ظرف بازه زمانی مشخص نمونه‌های پرتکرار قراردادهای یکسان مرتبط مثل بیع، اجاره و پیش فروش توسط سازمان سازمان ثبت تدوین و در سامانه بارگذاری شود. همچنین  دسترسی لازم جهت ثبت قراردادهای یکسان توسط سکوهای بخش خصوصی فراهم شده و فراخوان عمومی نیز اعلام شود.

وی بیان کرد: همچنین مقرر شد اقدامات مرتبط با سرویس‌های بانکی برای ثبت قرارداد یکسان نظیر حساب امانی و وکالتی ایجاد و دسترسی برای استفاده اشخاص حقوقی از ظرفیت قراردادهای یکسان فراهم شود و امکان ثبت قراردادهای یکسان املاک در رهن نیز ایجاد شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به بررسی تکالیف سازمان ثبت راجع به الکترونیکی شدن مزایدات دوایر گفت: در این جلسه مقرر شد، موضوع فراهم نمودن امکان مزایدات درباره اجرای ثبت اسناد در سامانه تا پایان دی ماه در سراسر کشور اجرایی شود؛ فعلا این موضوع به صورت پایلوت در چند استان اجرا می‌شود که قرار شد تا پایان دی ماه در سراسر کشور اجرایی شود.

کشوری با اشاره به به بررسی موضوع راه‌اندازی سامانه تصدیق الکترونیکی در خصوص فرایند ثبت شرکت‌های حقوقی گفت: قرار شد سازمان ثبت گزارش مبسوطی درباره راه‌اندازی سامانه تصدیق الکترونیک در خصوص ثبت شرکت‌های حقوقی به کمیسیون ارائه دهد.

وی با اشاره به بررسی آخرین اقدامات مرتبط با راه اندازی سامانه نظام جامع حدنگار گفت: قرار شد گزارش پیشرفت کار سامانه نظام جامع حد نگار که مرحله به مرحله در حال راه‌اندازی است، به صورت مستمر برای کمیسیون ارسال شده و امکان اتصال سامانه جامع حد نگار به ژئوپورتال اشتراک گذاری اطلاعات مکانی سازمان ثبت و زیرساخت داده مکانی فراهم شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha