• دوشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403080705116
  • خبرنگار : 50219

«مطرب آقا» در مهریز به روی صحنه رفت

«مطرب آقا» در مهریز به روی صحنه رفت

ایسنا/یزد نمایش کمدی «مطرب اقا» به کارگردانی «مسلم زارع» در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهریز به روی صحنه رفت.

نمایش کمدی «مطرب اقا» به کارگردانی «مسلم زارع» و  نویسندگی «مهیار هزار جریبی» با هنرنمایی «محمد مهدی قادری، اکرم زارع، ولی کمال، زینب خواجه، محمدحسن دهقان، محدثه بهزادپور، پرنیان بخشیانی، مسلم زارع» تا قبل از ایام فاطمیه هر شب از ساعت ۱۹:۰۰ در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پذیرای علاقمندان است.

داستان نمایش «مطرب آقا» برگرفته از یک اتفاق واقعی در هفتاد و یا هشتاد سال پیش است. تاجری معروف در مشهد که فردی به‌ظاهر دین‌دار و متشرع بوده می‌میرد، برای او قبری در صحن امام رضا (ع) آماده کرده و تشییع‌ جنازه‌ی آنچنانی ترتیب می‌دهند.

«مطرب آقا» در مهریز به روی صحنه رفت

در همان شب مطربی که نامش «جیک‌ جیک» بوده و در کوچه و بازار نمایش‌های سنتی و عروسکی و خیمه‌ شب‌ بازی اجرا می‌کرده نیز جان به جان آفرین تسلیم می‌کند.

مطرب در خفا و به دور از ریا، درآمدش را خرج بچه‌های یتیم و بی‌خانمان‌ها و فقرا و برای بچه‌ های یتیم رایگان نمایش عروسکی اجرا می‌کرده.

«مطرب آقا» در مهریز به روی صحنه رفت

او به حضرت رضا (ع) ارادت خاص و خالصانه داشته است، در آن شب بر اثر اشتباه غسال جای این دو با یکدیگر عوض شده و مطرب را در کفن گران‌ قیمت تاجر پیچیده و در قبر تاجر در جوار حضرت امام رضا (ع) دفن می‌کنند.

این ماجرای واقعی دست‌مایه نمایش «مطرب آقا» شده که در اجرا مبتنی بر شیوه نمایش‌های سنتی، آیینی است و نشان می‌دهد که داستان‌های فولکلور و فرهنگ‌عامه و ایضاً شیوه نمایش‌های سنتی و آیینی چه ظرفیت‌های بالایی برای کار نمایشی دارند.

«مطرب آقا» در مهریز به روی صحنه رفت

نمایش «مطرب آقا» در عین کمدی بودن در واقع تراژیک هم است و موضوع مهمی را مطرح می‌کند، اینکه ایمان، به عملِ درست و اعتقاد خالصانه قلبی است نه اینکه فقط تظاهر به متشرع بودن کنیم، چون تظاهر به دین‌ داری در نهایت کاری را از پیش نمی‌برد و خداوند ناظر و حاضر بر اعمال ما و بر مکنونات قلبی ماست.

«مطرب آقا» در مهریز به روی صحنه رفت

«مطرب آقا» در مهریز به روی صحنه رفت

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha