• دوشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403080705055
  • خبرنگار : 50976

رونمایی از ۳۰ سردیس شهدا در شیراز

رونمایی از ۳۰ سردیس شهدا در شیراز

ایسنا/فارس در آستانه برگزاری دومین کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس، طی مراسمی از ۳۰ سردیس شهدا در شیراز رونمایی شد.

جانشین فرماندهی سپاه فجر فارس امروز، ۷ آبان ماه در مراسم رونمایی از ۳۰ سردیس شهدا، پوستر اصلی کنگره ملی پانزده هزار شهید استان فارس و تولیدات هنری که در راستای دومین کنگره ملی ۱۵ هزار شهید استان فارس با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در سالن امام علی(ع) برگزار شد، بیان کرد: در آستانه دومین کنگره ملی شهدای استان فارس و بزرگترین رویداد فرهنگی، هنری فارس قرار داریم؛ مدتی است فضای استان سرشار از عطر شهدا شده است.

سردار هاشم جمالی با بیان اینکه امروز جامعه بیش از هر زمانی نیاز به ترویج تفکر ایثار و شهادت دارد، اظهار کرد: با اتفاقاتی که در محور مقاومت شکل می‌گیرد ترویج این تفکر و فرهنگ بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه ۷ هزار و ۴۰۰ کنگره در راستای دومین کنگره ملی ۱۵ هزار شهید استان فارس با موضوعات متنوع با محوریت هنر برگزار شده است، تصریح کرد: سردیس شهیدان تا دهم آبان ماه در نمایشگاه روایت اقتدار قرار دارد و پس از آن در قسمت‌های مختلف شهر شیراز نصب خواهد شد. 

رونمایی از ۳۰ سردیس شهدا در شیراز

جانشین فرماندهی سپاه فجر استان فارس بیان کرد: دهم آبان‌ماه گنگره ملی ۱۵ هزار شهید استان فارس برگزار خواهد شد که یک حرکت جدید در راستای یک انقلاب جدید برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و قطعاً ۱۰ آبان‌ماه پایان کار نخواهد بود.

هزینه کردن برای شهدا هزینه برای حفظ موقعیت جمهوری اسلامی است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های اسلامی استان فارس نیز در این مراسم بیان کرد: اگر چه ۱۵ هزار شهید استان فارس شاخص هستند اما شهیدانی که سردیس آنان ساخته شد و تصاویر شهدایی که در ورودی شهر نصب شده است، فرماندهان شهیدی هستند که خود شهیدان آنان را شاخص می‌دانستند. 

سردار سعید کوشکی جهرمی با بیان اینکه فرماندهان شهید نیروهای ارتش، سپاه، جهاد و نیروی انتظامی شناسایی شدند، افزود: حدود ۵۰۰ فرمانده گردان شهید در سپاه شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه ۵ هزار و ۵۰۰ رزمنده نیروی انتظامی در دفاع مقدس از استان فارس داشتیم، گفت: ۷ هزار و ۵۰۰ رویداد فرهنگی مردمی محور با محوریت مردم در تمام نقاط فارس شکل گرفت و برای اولین بار بسیاری از گردان‌ها یادواره تخصصی برگزار کردند. 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های اسلامی فارس اظهار کرد: برای تقابل با جنگ نرم دشمن راهی جز ترویج سبک زندگی شهدا نداریم. یادواره شهدا در خیابان‌ها و کوچه‌ها برای تذکر به زنده‌ها نصب می‌شود، چون این یادواره‌ها مولد قدرت هستند. 

کوشکی جهرمی با بیان اینکه جوانان و نوجوانان و پیشکسوتان پای کار یادواره‌های شهدا هستند، گفت: در واقع هزینه کردن برای شهیدان، هزینه برای حفظ موقعیت فاخر جمهوری اسلامی است.

وی تصریح کرد: گالری یک هزار متری ویژه شهدا در دستور کار قرار دارد و این سردیس شهدا در این گالری نیز رونمایی خواهد شد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز نیز در این مراسم بیان کرد: سالیان سال ساخت تابلو سردیس شهدا به یک آرزو تبدیل شده بود که با نیت خیر شهدا که صادقانه و خالصانه جان دادند، این سردیس‌ها آماده رونمایی شده است.

حمید کشتکار با بیان اینکه امروز شاهد این هستیم که روز به روز تصویر و تمثال شهدا در سطح شهر شیراز نصب می‌شود، گفت: حدود ۵ هزار متر مربع نقاشی دیواری در ۱۸ نقطه شهر شیراز داشتیم که این نقاشی‌ها حدود ۳ میلیارد تومان هزینه داشته است.

وی با اشاره به اینکه کارگروه پیگیری و طراحی تصاویر تشکیل شده است، بیان کرد: تاکنون حدود یک‌هزار و ۸۰۰ تمثال شهدا بر روی تابلوی فلزی، با چاپ روی فلز با ماندگاری بالا در قالب تابلوهای تک شهیدی، تابلوهای ۴ شهیدی و تابلوهای تجمیعی و تابلوهای بزرگ مقیاس شهدای شاخص در شهر شیراز نصب شده است که اخیراً ۱۸ تابلوی بزرگ مقیاس آماده نصب است که از این تعداد ۴ تابلو در بلوار امام رضا(ع) بعد از شهرک زیباشهر و ۱۲ عدد تابلو در بلوار خلیج فارس نصب شده است.

کشتکار اظهار کرد: حدود ۳۶ سردیس شهدا ساخته شده است که از ۲۴ سردیس رونمایی و ۱۲ سردیس در نقاط مختلف شهر نصب شده است، این سردیس‌ها ۷ میلیارد تومان هزینه داشته است.

رونمایی از ۳۰ سردیس شهدا در شیراز

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز با بیان اینکه برنامه‌ریزی شده است که ۳ هزار تمثال شهدا در شهر نصب شود، تصریح کرد: در منطقه شهرک‌گلستان در محل برگزاری کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس بالغ بر ۵۰ تابلوی ۴ شهیدی نصب شده است که تا آخر هفته مجموعاً ۷۰ تابلو نصب می‌شود.

کشتکار در ادامه سخنان خود در خصوص «سامانه شاهد» بیان کرد: کلیه تصاویر و تمثال شهدا که در سطح شهر نصب می‌شود به روی این سامانه قرار می‌گیرد؛ ابعاد، مکان، مختصات جغرافیایی تابلو، زندگینامه و تمام مشخصات هر شهید در این سامانه قرار دارد. سامانه شاهد، سامانه ماندگاری است و روزبه‌روز بر کیفیت و قابلیت این سامانه افزوده خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از ۳۰ سردیس شهدا، پوستر کنگره ملی ۱۵ هزار شهید فارس و ۲ کتاب «نهضت ادامه دارد» و کتاب «فرشتگان تاریخ‌ساز» رونمایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha