• دوشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403080704960
  • خبرنگار : 50117

از «ریز لنجان» تا «ریز بوشهر» 

از «ریز لنجان» تا «ریز بوشهر» 

ایسنا/اصفهان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان لنجان گفت: با توجه به قرابت اسمی دو شهر «ریز لنجان» و «ریز بوشهر» تفاهم‌نامه‌ای میان این دو شهر برای همکاری‌های مشترک منعقد شد.

احمد فتحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: زرین‌شهر نام فعلی شهری در شهرستان لنجان واقع در استان اصفهان است که در متون تاریخی با نام «ریز» از آن یاد شده است. پیرو بررسی‌های صورت گرفته توسط تاریخ‌پژوهان مشخص شد که در حدود ۲۰۰ سال قبل تعدادی از اهالی این شهر بنا به دلایلی به بوشهر مهاجرت و به یاد سرزمین مادری خود، نام این شهر را«ریز» می‌گذارند. باید توجه داشت که بررسی این پیشینه تاریخی و وجه تسمیه یاد شده فارغ از اینکه مورد تأیید حافظه تاریخی مردم دو شهر است، نیازمند پژوهش‌های دقیق‌تری است، ولی این قرابت اسمی موجب شد تا گروهی از مسئولین شهرستان لنجان و زرین‌شهر به دعوت شهردارِ «ریز بوشهر»، سفری به این شهر داشته باشند و زمینه‌های همکاری مشترک طرفین مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: در این سفر پس از بررسی نقاط مشترک فرهنگی-اقتصادی دو شهر تفاهم‌نامه‌ای میان شهردار ریز بوشهر و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان لنجان منعقد شد که به موجب آن موارد مقرر شد برگزاری تورهای گردشگری بین شهرستان لنجان و شهر ریز بوشهر تسهیل شود و زمینه ایجاد برگزاری جشنواره‌های مشترک ملی و منطقه‌ای شامل سوغات، هدایا و آداب و رسوم فراهم شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان لنجان تصریح کرد: همچنین مستند نگاری و مطالعه برای شناسایی وجوه مشترک معماری و شهرسازی تاریخی و همچنین مواریث فرهنگی ناملموس مشترک، تسهیل حضور هنرمندان صنایع دستی در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های صنایع دستی دو منطقه، ایجاد زمینه معرفی آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری دو منطقه با استفاده از پتانسیل‌های موجود، ایجاد زمینه همکاری و تعامل دفاتر خدمات مسافرتی دو منطقه و ایجاد شرایط برگزاری فم تورهای گردشگری برای آشنایی مسئولان و راهنمایان تورهای گردشگری با پتانسیل‌ها و جاذبه‌های گردشگری دو منطقه از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است.

فتحی خاطرنشان کرد: به منظور افزایش این تعاملات بین دو منطقه تفاهم‌نامه دیگری نیز بین شورای اسلامی زرین‌شهر و شورای اسلامی ریز بوشهر منعقد شد که با توجه مذاکرات صورت گرفته می‌توان امیدوار بود زمینه توسعه صنعت گردشگری و صنایع‌دستی بین دو منطقه فراهم شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha