• دوشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403080704917
  • خبرنگار : 50046

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد

تلاش برای ایجاد نهالستان انار در خراسان شمالی/کشت انار در گلخانه از راه‌های افزایش تولید این محصول

تلاش برای ایجاد نهالستان انار در خراسان شمالی/کشت انار در گلخانه از راه‌های افزایش تولید این محصول

ایسنا/خراسان شمالی مدیر باغبانی سازمان کشاورزی خراسان شمالی از انجام تلاش‌ها برای ایجاد نهالستان تولید قلمه و نهال انار در این استان خبر داد.

صفدر صفدری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه تولید انار به شدت تحت تاثیر اقلیم و نیاز آبی است، اظهار کرد: کوچکترین تنش سبب می‌شود تا پوست این میوه بترکد.

وی با بیان اینکه در کشور چندین رقم صادراتی انار وجود دارد، گفت: تولید انار در این استان در شهرستان‌های گرمه و جاجرم و همچنین حاشیه رودخانه اترک انجام می‌شود.

صفدری افزود: مساحت باغ‌های انار در این استان ۲۰۰ هکتار است و علاوه بر آن دو باغ الگویی نیز با استفاده از اعتبارات سال مالی ۱۴۰۲ در شهرستان جاجرم ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: انار محصولی صادراتی بوده و ارزآوری خوبی دارد و از سوی دیگر تازه خوری خوبی نیز دارد، بنابراین کشاورزان می‌توانند در مکان‌هایی که اقلیم و میزان آب مناسبی داشته باشد این محصول را تولید کنند و در این ارتباط کلاس‌های آموزشی و ترویجی نیز توسط کارشناسان این سازمان در حال برگزاری است.

این مقام مسئول تاکید کرد: از آنجا که هرس درخت انار کاری تخصصی است، آموزش‌های لازم توسط کارشناسان ترویج سازمان انجام می‌شود.

وی بیان کرد: تلاش ما این است تا اعتباری را از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای ایجاد نهالستان و تولید نهال‌های متناسب با اقلیم این منطقه جذب کنیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی به ایجاد گلخانه و تولید میوه‌های خارج از فصل نیز اشاره کرد و گفت: یکی از محصولاتی که می‌شود در گلخانه و خارج از فصل تولید کرد انار است که در صورت انجام این کار بهتر است نهال‌های این درخت را در گلدان غرس کرد که چند استان این کار انجام شده است.

وی تاکید کرد: ایجاد سایه‌بان به منظور کاهش تبخیر و تعرق و همچنین کاهش مصرف آب از دیگر اقداماتی است که می‌توان در باغ‌های انار انجام داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha