• دوشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403080704865
  • منبع : نمایندگی خوزستان

در حوزه هوشمندسازی صورت می‌گیرد

بررسی راهکارهای همکاری دانشکده مهندسی شهید چمران با نیشکر بهشتی

بررسی راهکارهای همکاری دانشکده مهندسی شهید چمران با نیشکر بهشتی

ایسنا/خوزستان در نشستی با حضور رئیس و اعضای هیئت علمی دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز و مدیران شرکت کشت و صنعت شهید بهشتی دزفول، راه‌کارهای همکاری در حوزه‌های مرتبط با فناوری‌های پیشرفته، نوآورانه و هوشمندسازی در صنایع نیشکر، کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی، بررسی شد.

غلامرضا اکبری زاده رییس دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز در این نشست اظهار کرد: دانشکده مهندسی دارای پنج گروه آموزشی «برق»، «مکانیک»، «مواد»، «کامپیوتر» و «شیمی» است و بیش از دو هزار و ۵۰۰ دانشجو (مقاطع مختلف) در این دانشکده در حال تحصیل هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از دانشگاه شهید چمران اهواز، وی افزود: حدود ۲۰ درصد از این دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به فعالیت پژوهشی‌ هستند که این امر پتانسیل عظیمی برای توسعه و انجام پروژه‌های صنعتی و تحقیقاتی ایجاد می‌کند.

رییس دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به ظرفیت‌های تحقیقاتی دانشکده به معرفی مراکز تحقیقاتی فعال مانند «مرکز پژوهشی شبکه‌های گازرسانی»، «مرکز تحقیقات نورد فولاد» و «مرکز تحقیقات حفاری» پرداخت و تاکید کرد: این مراکز تحقیقاتی به عنوان پل ارتباطی میان دانشگاه و صنایع نفت، گاز و فولاد عمل می‌کنند.

اکبری زاده عنوان کرد: امیدواریم با توجه به نیازهای صنعت نیشکر «مرکز تحقیقات نیشکر» نیز در آینده‌ای نزدیک در دانشکده راه‌اندازی شود تا همکاری‌ها در این حوزه بیش از پیش گسترش یابد.

وی با اشاره به برخی پروژه‌های تحقیقاتی موفق دانشکده در حوزه صنعت نیشکر از جمله پروژه «بررسی و اندازه‌گیری آنلاین کریستال‌های شکر در فرآیند پخت» گفت: با استفاده از این نرم‌افزار بومی طراحی‌شده در دانشکده، موفقیت‌های چشمگیری حاصل شده است. این پروژه که مورد استقبال شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر قرار گرفت، نشان از توانمندی دانشگاه شهید چمران اهواز در ارائه راه‌کارهای علمی و کاربردی دارد.

چناری، مدیر تحقیقات و فناوری کشت و صنعت شهیدبهشتی دزفول با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری در خصوص طرح جهاد علمی، بیان کرد: این طرح به‌منظور تقویت همکاری‌های علمی میان دانشگاه‌ها و نیروهای مسلح ابلاغ شده و در هر استان نماینده‌ای برای اجرای آن تعیین شده است.

مدیر تحقیقات و فناوری کشت و صنعت شهیدبهشتی دزفول تاکید کرد: در استان خوزستان، اولویت اصلی موضوع امنیت غذایی است.

وی افزود: این طرح شامل ۲۵ زیرفصل است که در آن‌ها نیازهای پژوهشی و صنعتی مختلف تعریف شده‌اند.

چناری تاکید کرد: حمایت‌های مالی از طریق انجام پروژه‌های تحقیقاتی، پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد، دکتری و حتی پسادکتری صورت می‌گیرد و این حمایت‌ها برای پروژه‌های نوآورانه و بدیع اعضای هیئت علمی نیز در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به محورهای تحقیقاتی موردنیاز شرکت کشت و صنعت شهیدبهشتی گفت: فناوری‌های پیشرفته نظیر «اینترنت اشیاء»، «بینایی ماشین» و «پردازش تصویر و سنجش از دور» می‌توانند در هوشمندسازی کشاورزی نقشی کلیدی ایفا کند.

چناری افزود: استفاده از این فناوری‌ها در مدیریت هوشمند «آبیاری»، «برداشت محصولات»، «تغذیه گیاهی»، «هواشناسی مجازی در زراعت» و «اتوماسیون نگهداری دام و طیور» از جمله مواردی است که می‌تواند به بهبود کارایی و بهره‌وری در صنایع کشاورزی کمک کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha