• دوشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403080704794
  • خبرنگار : 50200

رئیس کل دادگستری مازندران تاکید کرد

نقش مهم کارشناسان رسمی در اتخاذ تصمیمات صحیح قضایی و تحقق عدالت

نقش مهم کارشناسان رسمی در اتخاذ تصمیمات صحیح قضایی و تحقق عدالت

ایسنا/مازندران رئیس‌کل دادگستری مازندران، کارشناسان رسمی دادگستری را همیار قضات در تحقق عدالت دانست و گفت: کارشناسان رسمی دادگستری ضمن رعایت کامل اصل بی‌طرفی و سلامت نفس، با توجه به مدارک و مستندات، نسبت به ارائه نظر کارشناسی دقیق اقدام کنند.

عباس پوریانی ۷ آبان در آیین بزرگداشت روز کارشناس که به میزبانی کانون کارشناسان رسمی دادگستری مازندران در بابلسر برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کارشناسان رسمی دادگستری، به نوعی همکار و کمک رسان مقامات قضایی در نیل به عدالت بوده و نقش بسیار مهم و موثری در اتخاذ تصمیمات صحیح قضایی دارند.

رئیس‌کل دادگستری مازندران افزود: قاضی برای حرکت در مسیر تصمیم گیری صحیح، نیازمند بسترهای مناسب بوده و در بسیاری موارد برای صدور آرای مستدل و متقن نیازمند بهره مندی از نظرات فنی و تخصصی کارشناسان رسمی دادگستری است.

پوریانی همچنین به تکالیف دستگاه قضایی در خصوص ارجاع امر به کارشناسان رسمی دادگستری اشاره و با بیان اینکه موضوع مورد کارشناسی باید به شکل دقیق و روشن برای کارشناس، تبیین و تشریح شود، تاکید کرد: بهره‌مندی از ظرفیت کارشناسان رسمی دادگستری به عنوان افراد دارای صلاحیت، جهت کمک به صدور آرای متقن، مورد توجه و تاکید بوده و حتی الامکان با توجه به قانون، باید از ارجاع امر به کارشناسان غیررسمی خودداری شود.

رئیس‌کل دادگستری مازندران یکی از موضوعات مورد گلایه مردم را اطاله دادرسی در محاکم قضایی برشمرد و گفت: عدم ارائه نظرات کارشناسی در موعد تعیین شده و همچنین ارائه نظارت کارشناسی دارای نقص و ابهام، بدون توجه به مستندات و اسناد ارائه از جمله دلایل اصلی این مساله است که موجب اعتراض طرفین دعوی و در نتیجه طولانی شدن زمان دادرسی می‌شود و توجه به موارد مذکور باید مدنظر کارشناسان رسمی دادگستری قرار گیرد.

پوریانی با بیان اینکه کارشناسان رسمی دادگستری باید با رعایت کامل اصل بی‌طرفی و سلامت نفس، با توجه به  مدارک و مستندات موجود، نسبت به ارائه نظر کارشناسی اقدام کنند، از آمادگی دستگاه قضایی برای برگزاری جلسات مشترک با هیات مدیره کانون کارشناسان رسمی استان خبر داد و افزود: قطعاً برگزاری این گونه جلسات در تحقق خواسته‌های قانونی کارشناسان در بخش‌های مختلف بسیار مفید و موثر خواهد بود.

به گزارش ایسنا در خاتمه این آیین، با اهدای هدیه و لوح تقدیر از کارشناسان پیشکسوت کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان مازندران تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha