• دوشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۲
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403080704601
  • خبرنگار : 30163

ورزش‌های رزمی به کمک عملکرد مغزی کودکان می‌آیند

ضربات سهمگین تکواندو بر اختلال یادگیری در کودکان!

ضربات سهمگین تکواندو بر اختلال یادگیری در کودکان!

ورزش، نه تنها به تقویت جسم کمک می‌کند، بلکه می‌تواند تاثیرات مثبتی بر ذهن و عملکرد شناختی انسان نیز داشته باشد. کودکان با اختلال یادگیری به دلیل ضعف در کارکردهای اجرایی، با مشکلاتی مانند توجه، حافظه و حل مسئله مواجه هستند. محققان در یک پژوهش‌جالب نشان داده‌اند که برخی تمرینات بدنی، از جمله ورزش‌های رزمی مانند تکواندو، می‌تواند در بهبود این کارکردهای شناختی نقش موثری داشته باشد.

به گزارش ایسنا، اختلال یادگیری یا به اختصار LD، یک مشکل عصب‌زیستی است که بر نحوه پردازش اطلاعات در مغز تأثیر می‌گذارد. کودکان دارای این اختلال معمولاً در زمینه‌هایی مانند خواندن، نوشتن، ریاضیات و حافظه مشکل دارند. این کودکان ممکن است در مدیریت و برنامه‌ریزی فعالیت‌های روزمره و همچنین حفظ و استفاده بهینه از اطلاعات دچار مشکل شوند. یکی از دلایل این نارسایی‌ها ضعف در کارکردهای اجرایی مغز است. این کارکردها با توانایی‌های مهمی مانند برنامه‌ریزی، توجه به جزئیات، حل مسائل و مهارت‌های سازماندهی مرتبط هستند.

از آنجایی که ضعف در کارکردهای اجرایی می‌تواند تأثیر منفی بر یادگیری و عملکرد تحصیلی کودکان با اختلال یادگیری داشته باشد، تحقیقاتی که به دنبال یافتن راه‌حل‌های مناسب برای تقویت این کارکردها هستند، بسیار حائز اهمیت‌اند. حافظه کاری که یکی از مهم‌ترین بخش‌های کارکردهای اجرایی است، مسئول ذخیره و پردازش همزمان اطلاعات است. ضعف در این مهارت ها ممکن است تأثیرات طولانی‌مدت بر توانایی‌های یادگیری کودک بگذارد. بنابراین، تحقیق درباره راهکارهایی که بتواند به بهبود این بخش‌ها کمک کند، از ضرورت بالایی برخوردار است.

هانیه قاسمیان مقدم، پژوهشگر رفتار حرکتی از دانشگاه ارومیه با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد، تحقیقی را در زمینه تأثیر تمرینات پایه تکواندو بر بهبود عملکرد ذهنی کودکان با اختلال یادگیری انجام داده‌اند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیرات ورزش تکواندو بر تقویت کارکردهای اجرایی مغز این کودکان انجام شده است.

در این تحقیق، ۲۰ کودک پسر با اختلال یادگیری، در گروه‌های تمرین و کنترل تقسیم شدند. گروه تمرین به مدت ۱۲ جلسه در هفته و هر جلسه ۵۰ دقیقه، تمرینات تکواندو را انجام دادند. در حالی که گروه کنترل به فعالیت‌های عادی روزمره خود پرداختند. قبل و بعد از این دوره، کارکردهای ذهنی و اجرایی این کودکان با استفاده از آزمون‌های مختلف ارزیابی شد.

نتایج این پژوهش نشان دادند که تمرینات پایه تکواندو تأثیر مثبتی بر عملکرد ذهنی کودکان گروه تمرین دارند. این کودکان در مقایسه با گروه کنترل، بهبود قابل توجهی در کارکردهای اجرایی خود مانند حافظه کاری، برنامه‌ریزی و حل مسئله نشان دادند. این تغییرات قابل توجه حاکی از آن هستند که فعالیت بدنی منظم، می‌تواند نقش مهمی در بهبود مهارت‌های ذهنی کودکان با اختلال یادگیری ایفا کند.

بهبود این مهارت‌ها به کودکان با اختلال یادگیری کمک می‌کند تا در فعالیت‌های روزانه و تحصیلی خود عملکرد بهتری داشته باشند.

بر اساس این تحقیق، آموزش‌های بدنی خاص مانند هنرهای رزمی به ویژه تکواندو، می توانند برای کودکان با مشکلات یادگیری، به عنوان یک راهکار درمانی مؤثر مورد استفاده قرار گیرند.

یافته های این پژوهش که توسط محققان ایرانی انجام شده است، در «مجله پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی» وابسته به دانشگاه خوارزمی و انجمن رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی ایران منتشر شده اند.

این یافته‌ها می‌توانند نقش مهمی در ارتقای برنامه‌های آموزشی و درمانی برای کودکان با اختلال یادگیری ایفا نموده و به مربیان و والدین این کودکان راهکارهای مؤثری ارائه دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha