• یکشنبه / ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403080604280
  • خبرنگار : 71498

وزارت نیرو رقیب بخش خصوصی نیست

وزارت نیرو رقیب بخش خصوصی نیست

وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو رقیب بخش خصوصی نیست و با آن رقابتی ندارد، مصارف برق بالای الگو با قیمت آزاد محاسبه می‌شود و مشترکان پرمصرف لازم است مصارف بالای خود را از طریق تابلوی سبز بورس، مولدهای خورشیدی و یا ذخیره سازها تأمین کنند.

به گزارش ایسنا، عباس علی آبادی در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق و در نشستی با نمایندگان تشکل‌ها و فعالان بخش خصوصی صنعت برق گفت: سوابق تاریخی نشان می‌دهد بسیاری از مشکلات و چالش‌های صنعت برق ایران توسط بخش خصوصی حل شده است و در شرایط کنونی نیز که این صنعت با مشکل ناترازی مواجه است، همراهی و کمک بخش خصوصی در کنترل و کاهش ناترازی نقش بسزایی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه صنعت برق ایران یک صنعت پرافتخار و پیشرو در جمهوری اسلامی ایران است، ادامه داد: بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی برق که با حضور بسیاری از شرکت‌های نوآور، دانش بنیان و توانمند صنعت برق در حال برگزاری است، بخشی از توانمندی‌ها و دستاوردهای این صنعت بزرگ به ویژه در بخش خصوصی را به نمایش گذاشته است.

او با ابراز رضایت از برگزاری نشست‌های تخصصی با فعالان بخش خصوصی و تأثیر مثبت آن بر اصلاح روندها خاطرنشان کرد: جلسات تخصصی با فعالان بخش خصوصی به صورت هفتگی برگزار می‌شود و خروجی این جلسات نیز با هدف رفع ایرادهای موجود و بهتر کردن شرایط برای فعالیت بخش خصوصی در صنعت برق به صورت جدی تا حصول نتیجه پیگیری می‌شود.

علی آبادی با تأکید بر لزوم تعامل و همکاری بخش خصوصی با وزارت نیرو برای حل مشکل ناترازی در صنعت برق ادامه داد: وزارت نیرو پشتیبان و حامی بخش خصوصی است و با این بخش در مسیر حل مشکلات صنعت برق به ویژه مشکل ناترازی رقابت نمی‌کند.

وی در ادامه بر لزوم گفت‌وگو با مردم و فرهنگ‌سازی در خصوصی مصرف صحیح انرژی تاکید کرد و افزود: به واسطه پدیده تغییر اقلیم و شکل‌گیری زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های بسیار گرم، تأمین انرژی و سوخت کافی در کشور با مشکلات فراوانی رو به رو است که این موضوع علاوه بر لزوم مشارکت عمومی در حوزه صرفه‌جویی نیازمند کاهش شدت مصرف انرژی و بهینه‌سازی مصرف انرژی است.

علی آبادی در همین رابطه اظهار کرد: با وجود اینکه در هفته آغازین ماه آبان قرار داریم، در برخی نقاط کشور بارش یک متری برف را شاهد هستیم که پیش از این سابقه نداشته است و بیانگر این است که به لحاظ اقلیمی با شرایط جدید و دشواری رو به رو هستیم.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود به آغاز عملیات اجرایی ۱۴ مگاپروژه توسط وزارت نیرو برای عبور موفق از اوج بار سال ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو برای عبور موفق از اوج بار سال آینده ۱۴ مگاپروژه را در دستور کار قرار داده است که شامل اقدامات گسترده‌ای مانند افزایش بازدهی و تعمیرات دوره‌ای نیروگاه‌ها، احداث نیروگاه‌های جدید، نصب کنتورهای هوشمند، اصلاح و نوسازی شبکه برق سراسری می‌شود و در اجرای کامل این پروژه‌ها به کمک بخش خصوصی نیاز است.

وی مدیریت و بهینه‌سازی مصرف برق را یکی از اصلی‌ترین راهکارهای موجود برای حل مشکل ناترازی برق کشور دانست و در همین رابطه افزود: شدت مصرف انرژی در ایران بسیار بالاست و علاوه بر آن بخش محدودی از مشترکان به واسطه مصارف بسیار بالاتر خود نسبت به الگو ناترازی برق را تشدید می‌کنند که باید در دو حوزه اقدامات اصلاحی ویژه‌ای صورت بگیرد.

علی آبادی با تأکید بر اینکه وزارت نیرو بر اساس قانون تنها به مصارف برق تا سطح الگو یارانه پرداخت خواهد کرد، گفت: آن دسته از مشترکانی که مصارف بالایی دارند، یا باید با اقدامات مدیریتی مصرف برق خود را به سطح الگو نزدیک کنند و یا برق مازاد خود را از طریق روش‌های جایگزین ماننده ذخیره ساز، مولدهای خورشیدی و بورس انرژی تأمین کنند.

اقدامات وزارت نیرو برای تسهیل فعالیت بخش خصوصی در صنعت برق

همچنین در این نشست، یزدان رضایی- معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو اقدامات و برنامه‌های وزارت نیرو به منظور تسهیل فعالیت بخش خصوصی در صنعت برق را تشریح کرد و در بخشی از سخنان خود گفت: آقای علی آبادی از روز آغازین شروع به کار خود به عنوان وزیر نیرو نسبت به لزوم حل مشکل و دغدغه‌های بخش خصوصی فعال در صنعت برق تأکید کرده است و وزارت نیرو در دوره جدید مصمم است مشکلات پیش روی بخش خصوصی مانند تأمین مالی در تعامل با دیگر نهادها مانند بانک مرکزی و وزارت اقتصاد حل کند.

مصطفی رجبی مشهدی- مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر نیز در این نشست و در سخنانی از آمادگی این شرکت برای استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی خبر داد و گفت: شرکت توانیر با هدف بهبود بسترهای موجود برای فعالیت بخش خصوصی در صنعت برق اقداماتی مانند عرضه برق در بورس، اصلاح تعرفه، توسعه ظرفیت استفاده از مولدهای خورشیدی در بخش مصرف و حمایت از تولید با کیفیت کالا و تجهیزات برقی داخلی را در دستور کار قرار داده است.

در این نشست علیرضا پرنده مطلق- معاون فنی و مهندسی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) نیز در این نشست آخرین اقدامات ساتبا به منظور حل مشکلات پیش روی بخش خصوصی به منظور توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را تشریح کرد و ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص فرایند تخصیص زمین و ارز برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر گفت: طبق هماهنگی صورت گرفته با بانک مرکزی، به نیروگاه‌های تجدیدپذیر با اولویت بالا خارج از نوبت و در سریع‌ترین زمان ممکن ارز تخصیص داده خواهد شد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha