• یکشنبه / ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403080604253
  • خبرنگار : 50189

طبق قانون الزام؛

ارائه خدمات جهاد کشاورزی منوط به دریافت اسناد اراضی است

ارائه خدمات جهاد کشاورزی منوط به دریافت اسناد اراضی است

ایسنا/کرمان بنا به اعلام رئیس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان راور، قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، ارائه هرگونه خدمات توسط جهاد کشاورزی، امور اراضی و سایر دستگاه‌ها به کشاورزان فاقد سند مالکیت را ممنوع کرده است.

علیرضا صادقی‌زاده امروز ۶ آبان ماه در جمع مسئولان جهاد کشاورزی و دهیاران بخش کوهساران شهرستان راور به تشریح و تبیین قانون الزام پرداخت و اظهار کرد: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول یک انقلاب در نظام حقوقی کشور است که می‌خواهد به یک ابرچالش در دستگاه قضایی پایان دهد.

به گفته وی، وضعیت فعلی معاملات اراضی و املاک که یک نفر به وسیله دست‌نوشته، ملک چندین میلیارد تومانی را نقل و انتقال دهد، با هیچ منطقی سازگار نیست و قانون الزام با از اعتبار انداختن تدریجی قولنامه‌های عادی، یکی از گلوگاه‌های فساد و ایجاد گرفتاری برای مردم را نشانه گرفته است.

طبق اعلام صادقی‌زاده، ماده ۱۰ قانون الزام، راه‌اندازی سامانه ساماندهی اسناد عادی را تکلیف کرده و افراد دو سال پس از ایجاد سامانه مهلت دارند نسبت به ثبت اسناد قولنامه‌ای و ادعاهای خود اقدام و نهایتاً ظرف دو سال از تاریخ بارگذاری، ادعای خود را تعیین تکلیف نمایند.

وی افزود: چنانچه اشخاص در مهلت‌های فوق، اقدامات لازم را به عمل نیاورند، ادعایی درباره اراضی دولتی و علیه اشخاص ثالثی که بدون اطلاع از وجود معامله معارض، سند مالکیت حدنگار دریافت کرده باشند، قابل استماع نیست.

 رئیس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان راور گفت:تبصره ۹ ماده ۱۰ قانون الزام، ارائه هرگونه خدمات مانند بذر، سم، کود و سوخت از سوی جهاد کشاورزی و نیز سایر دستگاه‌های مربوطه از جمله شرکت آب منطقه‌ای، بانک‌ها، صنعت بیمه و... به کشاورزان را منوط به ارائه سند یا ارائه گواهی از ادارات ثبت اسناد مبنی بر تشکیل پرونده برای دریافت سند باغ یا زمین کشاورزی کرده است.

صادقی‌زاده اضافه کرد: برای رفاه حال کشاورزان برای بیش از ۳۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان راور قرارداد نقشه‌برداری و تشکیل پرونده رایگان منعقد شده اما با وجود مزایای پرشمار اقتصادی صدور اسناد مالکیت و میز تبعات سنگین عدم اخذ سند مالکیت، استقبال قابل توجهی از سوی کشاورزان صورت نگرفته است.

عضو شورای حفظ حقوق بیت‌المال راور در پایان تاکید کرد: مطابق قانون الزام، همه قولنامه‌های عادی و دستی ظرف حداکثر پنج سال آینده بی‌اعتبار می‌شود و در دستگاه‌های قضایی و اداری پذیرفته نخواهد شد تا افراد ملزم به دریافت سند شوند، بنابراین پیشنهاد می‌شود کشاورزان از ظرفیت قراردادهای اداره ثبت اسناد با شرکت‌ها به منظور دریافت اسناد کشاورزی استفاده کنند تا بخش قابل توجه هزینه آن‌ها کاهش یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha