• یکشنبه / ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403080604251
  • خبرنگار : 71616

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور:

چرایی اداره کشور با مالیات را باید به مردم توضیح داد

چرایی اداره کشور با مالیات را باید به مردم توضیح داد

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور ضمن تاکید بر اینکه نظام مالیاتی باید شریک راهبردی فعال اقتصادی باشد، معتقد است که بایستی تسهیل‌کننده فضای کسب‌وکار بود و مسیرهایی را انتخاب کرد که هزینه حصول مالیات در کشور کاهش پیدا کند؛ همچنین باید به این پرسش مهم مردم نیز پاسخ داد که چرا باید با مالیات کشور را اداره کنیم.

به گزارش ایسنا، صبح امروز (یکشنبه)، دومین همایش ملی امنیت اقتصادی، با همکاری اتاق بازرگانی ایران و پلیس امنیت اقتصادی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد؛ در این همایش، سردار حسین رحیمی (رئیس پلیس امنیت اقتصادی)، صمد حسن‌زاده (رئیس اتاق ایران) و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری و فعالان اقتصادی حضور داشتند.

سیدمحمدهادی سبحانیان-رئیس سازمان امور مالیاتی کشور- ضمن تاکید بر نقش مهم نظام مالیاتی در حکمرانی کشور، اظهار کرد: اگر "امنیت" شرط لازم حفظ ثبات و پیشرفت اقتصادی کشور است، تأمین مالی این امنیت هم باید مورد توجه قرار گیرد. در حقیقت بایستی از مسیر باثبات و غیرتورمی این امنیت تأمین شود.

وی افزود: در نظام مالی دولت و در بودجه عمران و آبادانی و حفظ منابع مالی امنیت کشور اتفاق مهمی افتاده است. باتوجه به تاکید مقام معظم رهبری و اقتصاددان‌ها بر کاهش وابستگی به منابع نفتی، در حال حاضر در این مسیر در حرکت هستیم و در نمودارهای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، روند صعودی داریم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با طرح این سوال که چرا باید با مالیات کشور را اداره کنیم، گفت: این پرسش مهم مردم است که باید به آن پاسخ داده شود. باید مخارج جاری کشور از مسیر مالیات تامین شود؛ موضوعی که همه اقتصاددان‌ها از طیف‌های مختلف فکری، بر آن تاکید دارند. یکی از دلایل بالا رفتن تورم، اتکا به درآمدهای نفتی بوده که همین موضوع سبب رشد نقدینگی در کشور شده است. در سنوات اخیر ۴۵ درصد هزینه‌ها از محل مالیات تامین شده است.

سبحانیان اظهار کرد: درآمد مالیاتی ۵۵.۷ درصد در سال گذشته رشد کرده است؛   در سند بودجه ۱۴۰۰ به این طرف نیز این درآمد به بالاترین نسبت خود رسیده که موفقیت کشور به حساب می‌آید؛   طبق برآوردها، درآمد مالیاتی در سال جاری ۵۱ درصد رشد خواهد کرد. رشد درآمد مالیاتی به نسبت GDP همچنان با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد. درحالی که در دنیا پرداخت‌های مردم به شهرداری‌ها هم در محاسبه مالیاتی لحاظ می‌شود، اما در نمودارهای ما به این موضوع توجه نشده است.

وی خاطرنشان کرد: ما در راستای اسناد بالادستی و به سمت کاهش مخارج جاری دولت به نفت، حرکت می‌کنیم. سطح تمکین مردم به مالیات را باید افزایش داد و باید به مردم پاسخ هم داده شود. یکی از اقدامات خوب، امکان هزینه‌کرد مالیات برای مالیات‌دهنده است؛ از سال گذشته این امکان به وجود آمده و این موضوع تمکین در مؤدیان مالیاتی را افزایش می‌دهد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: سال جاری، علیرغم اینکه این کار به‌تازگی آغاز شد، ۴۰۰ هزار نفر از مردم انتخاب کردند که محل هزینه کار مالیاتشان کجا باشد. این شیوه سبب تمکین مؤدیان خواهد شد. مالیات ضمن کارکرد تأمین مالی دولت، باید کمک‌کننده به فعالیت اقتصادی هم باشد و نباید ابزاری برای گرفتاری تولید باشد.

مالیات‌ستانی و حسابرسی‌ها باید سیستمی شود

سبحانیان در ادامه ضمن تاکید براینکه نظام مالیاتی باید شریک راهبردی فعال اقتصادی باشد، تصریح کرد: در غیراین صورت، شرایط کسب‌وکار و نظام مالیاتی متضرر می‌شود. باید این را به بدنه نظام مالیاتی تسری دهیم. ما باید تسهیل‌کننده فضای کسب‌وکار باشیم. هزینه حصول مالیات پایین بیاید و مسیرهایی را انتخاب کنیم که هزینه حصول مالیات در کشور کاهش پیدا کند.

این مقام مسئول اعلام کرد: راهبرد جدی ما این است که مالیات و حسابرسی سیستمی شوند.

وی با بیان اینکه نباید وقت کسب‌وکارها در ادارات مالیاتی تلف شود، تاکید کرد: مالیات ستانی باید به‌گونه‌ای باشد که نیازی به مراجعه به سازمان مالیاتی کمتر شود. این شیوه ضمن اینکه سبب کاهش تخلفات خواهد شد، بی‌عدالتی در نظام مالیاتی را هم که فعالان اقتصادی به آن اعتراض دارند، جمع خواهدشد. باید باب تخلف و بی‌عدالتی بسته شود و این با مالیات ستانی سیستمی ممکن است. در این مسیر فعالان اقتصادی با ما همکاری کنند.

رئیس سازمان امور مالیاتی ضمن اشاره به تبصره ماده ۱۰۰، اظهار کرد: این ماده قانونی سبب می‌شود اصناف و کسبه و فعالان اقتصادی مالیات خود را بدون اینکه به ادارات مالیاتی مراجعه کنند، بپردازند. طبق تبصره ماده ۱۰۰ مؤدی خرد، می‌تواند بدون مراجعه به اداره مالیاتی تکلیف خود را ادا کند. این موضوع به بهبود فضای کسب‌وکار کمک خواهد کرد؛ این موضوع در بودجه سال ۱۴۰۴ دنبال می‌شود.

سبحانیان در ادامه اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و مالیات ارزش‌افزوده را باعث تقویت امنیت اقتصادی عنوان کرده و گفت: فضای کسب‌وکار باید برای فعال اقتصادی پیش‌بینی‌پذیر باشد. سامانه امور مالیاتی نیز در این مسیر حرکت می‌کند. نظام مالیاتی با این نگاه که پرداخت مالیات باید در رتبه‌بندی اثرگذار باشد. باید فعالان اقتصادی از سیستم مالیات‌دهی منتفع شوند.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور نیز بر حکمرانی مبتنی بر داده تأکید دارد، تاکید کرد: بایستی همه دستگاه‌ها به‌نظام مالیاتی، داده‌های دقیق ارائه کنند. در این شیوه ابراز مالیاتی و هزینه فرار مالیاتی بیشتر می‌شود. در این مسیر از هوش مصنوعی، تجربه کشورهای دیگر و تجربه پلیس امنیت اقتصادی استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha