• یکشنبه / ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080604206
  • خبرنگار : 50081

نمایشگاه عکس «پورتفولیو» به کشف مسیرهای نو می‌پردازد

نمایشگاه عکس «پورتفولیو» به کشف مسیرهای نو می‌پردازد

ایسنا/خراسان رضوی دبیر اجرایی نمایشگاه عکس « پورتفولیو» گفت: محور اصلی نمایشگاه عکس «پورتفولیو»؛ پرداختن به حوزه و کشف مسیرهای نو در ارائه است.

مهدی رضوی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نمایشگاه گروهی عکس «پورتفولیو» اظهار کرد: در جهان هنر معاصر، عکاسی به ‌عنوان یک رسانه‌ پویا و چند وجهی از نقش اولیه‌ خود به‌ عنوان ابزاری برای ثبت واقعیت به مراتب فراتر رفته است. امروزه عکاسی نه تنها روایت‌گر تصویر است، بلکه در قالب‌های بی‌شماری از ایده، اجرا و ارائه به راهی برای بیان اندیشه‌ها، احساسات و واکنش‌های پیچیده به جهان پیرامون تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه هنرمندان هنرهای تجسمی، همواره به‌ دنبال خلق تجربه‌هایی نو برای مخاطبان خود بوده‌اند، افزود: آنچه در سال‌های اخیر به طور چشمگیری اهمیت یافته، نه تنها در محتوای بصری آثار، بلکه در شیوه‌های اجرای آن‌ها به ویژه در حوزه‌ چاپ و ارائه نهفته است.

دبیر اجرایی نمایشگاه عکس « پورتفولیو»  تصریح کرد: محور اصلی این نمایشگاه، پرداختن به همین حوزه و کشف مسیرهای نو در ارائه است. سفری که از دل نوآوری و خلاقیت در هنر عکاسی می‌گذرد و به باز تعریف پیوند میان اثر هنری و مخاطب می‌انجامد. انتخاب مدیا و تکنیک چاپ و ارائه در این نمایشگاه فراتر از یک تصمیم فنی و جلوه‌گر بوده است؛ بلکه به عنوان بخشی از فرآیند خلاقانه هر هنرمند در نظر گرفته شده که به‌ طور مستقیم در اثرگذاری نهایی بر بیننده دارای اهمیت است.

وی عنوان کرد: هنرمندان «پورتفولیو» از مرزهای چاپ‌های متداول عبور کرده و به کاوش در تکنیک‌های جدید و قدیم پرداخته‌اند؛ از چاپ‌های دستی که با دقت و جزئیات هنری همراه است تا پیشرفته‌ترین متدهای چاپ دیجیتال که امکانات بی‌پایان دنیای فناوری را به خدمت هنر درآورده‌اند. هر مجموعه عکس ارائه شده در این نمایشگاه هم نشانه‌هایی از اهمیت پرداختن به مفهوم را به همراه دارد و به ‌نوعی یک بوته آزمایش شخصی از روش‌هایی است که در مرحله اجرا و ارائه در اختیار قرار می‌گیرند. این شیوه‌ها بر تن عکس‌ها لباس جدیدی پوشانده و مخاطب را دعوت می‌کند تا به آن‌ها از منظرهای متفاوت و از لایه‌های فنی، تکنیکی و همچنین مفاهیم درونی و احساسی نگاه کند.

رضوی خاطرنشان کرد: برخلاف روتین نمایشگاه‌های این چنین که در آن تمام تمرکز بر محتوای اثر است و جلوه‌های بصری، عموما کمترین توجه را به خود جلب می‌کند، در «پورتفولیو» با برخوردی نو و شاید ناهمگون از ارائه آثار روبه‌رو می‌شویم و محافظه‌کاری در مواجهه با تکنیک، جای خود را به کنجکاوی و جسارت در استفاده از مسیرهای آلترناتیو می‌دهد.

وی بیان کرد: برخی از مجموعه‌ها با به کارگیری عناصر محیطی و فضاسازی، مخاطب را به درون فضایی تجربی و تعاملی می‌کشانند؛ جایی که عکس‌ها دیگر صرفا در قالبی ایستا نمایش داده نمی‌شوند، بلکه بخشی از یک تجربه‌ چندرسانه‌ای و بینارشته‌ای هستند. برخی هم با استفاده از چهارچوب‌های غیرمتعارف و نصب‌های اکسپریمنتال، تجربه‌ای متفاوت از مشاهده عکس را برای مخاطب نیز رقم می‌زنند.

دبیر اجرایی نمایشگاه عکس « پورتفولیو» گفت: این نمایشگاه تلاش می‌کند تنها نمایش مجموعه‌ای از عکس‌ها در کنار هم نباشد، بلکه شکستن قالب‌های سنتی نمایش آثار عکاسی و بازاندیشی در چگونگی تعامل بیننده با عکس را بیازماید. آثار بازتابی از مسیر فکری و هنری هر یک از این عکاسان جوان است و از جستجو و کاوش‌های خلاقانه آن‌ها در یافتن بهترین راه‌های نمایش برای مجموعه‌های‌شان نیز حکایت دارد. هر مجموعه، داستانی است از پیوند میان تکنیک و خلاقیت و هر اثر فراخوانی است برای مخاطب تا به تجربه‌ای تازه از دیدن و همراهی با آن دست یابد.

وی افزود: آنچه در این نمایشگاه وجود دارد حاصل تلاش ۹ دانشجوی کارشناسی ارشد عکاسی در یک دوره آموزشی و پژوهشی است که امکان همراهی‌شان در پیمودن این راه، نصیب من شده است؛ عکاسانی که اگرچه به لحاظ رویکرد کاملا مستقل از هم عمل کرده‌اند اما توانسته‌اند تا نخستین گام خود را در مسیر تجربه‌ورزی و نوگرایی در کنار هم نیز بردارند؛ مسیر نادیده‌ای که ۱۰۰۰ کوره راه نارفته را در دل خود جای داده است.

رضوی اضافه کرد: بهرام بیات، سیمین برجیان برجنی، سید عماد تهامی، فاطمه حسنی مقدم، حنانه جهانبخش، حدیث روحبخش، سحر دهقان نیری، مهدی یار غیرتمند، رضا عطائی و اسما ناصری از جمله هنرمندانی هستند که آثار خود را در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه ۴۱ اثر در معرض نمایش علاقه‌مندان قرار گرفته است، اظهار کرد: «پورتفولیو» در لغت و در دنیای هنر عکاسی به مفهوم مجموعه‌ای از بهترین آثار هنرمند است که جهت ارائه انتخاب و گزینش شده‌اند. از آن جایی که در این نمایشگاه هم هدف اصلی تمرکز بر روش‌های ارائه اثر به مخاطب بوده نیز از این عنوان برای نمایشگاه عکس استفاده شده است.

دبیر اجرایی نمایشگاه عکس « پورتفولیو» ادامه داد: نمایشگاه گروهی عکس «پورتفولیو» تا ۱۹ آبان ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ به فعالیت خود در نگارخانه فردوسی نیز ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha