• یکشنبه / ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080603948
  • خبرنگار : 50664

در گفت وگو با یک روانشناس و دکترای بیومکانیک ورزشی تشریح شد

آنچه در مورد کوله‌پشتی مناسب برای دانش آموزان باید بدانیم

آنچه در مورد  کوله‌پشتی مناسب برای دانش آموزان باید بدانیم

ایسنا/خراسان رضوی این روزها که فصل مدرسه شروع‌شده شاید شما هم با این نکته طنز کیف و کوله‌هایی که در حال راه رفتن هستند؛ مواجه شده باشید که بزرگ‌تر از دانش‌آموزانی هستند که آنها را حمل می‌کنند، درواقع کیف و کوله‌ها زودتر و بیش‌تر از صاحبانشان به چشم می‌آیند. در این میان خانواده‌ها هم برای فرزندانشان دغدغه‌های بسیاری دارند از موضوع ساعت خواب و استراحت و تغذیه مناسب آنها گرفته تا انتخاب دوست و انجام مطلوب تکالیف و طی شدن فرآیند درست آموزش و یادگیری.

البته در میان تنوع اقلام مورد نیاز دانش آموزان برای مدرسه و تفاوت بچه‌های امروز با قدیم که به آنها امکان اظهارنظر و انتخاب بیشتر داده می‌شود، گاه شاهد تهیه برخی وسایلی هستیم که سلامتی فرزندان را به خطر می‌اندازد.

 یکی از این وسایل کوله‌پشتی یا کیف است که باید خانواده‌ها و دانش آموزان نکات مهمی برای انتخاب نوع و استفاده صحیح از آن در نظر داشته باشند.

نمایش شخصیت از طریق کوله‌پشتی

 اگرچه کوله‌پشتی مدرسه یکی از ضروری‌ترین وسایل دانش‌آموزان است که به آنها کمک می‌کند کتاب‌ها، دفترچه‌ها و دیگر وسایل موردنیاز خود را به‌راحتی حمل کنند، اما یک روانشناس معتقد است؛ کوله‌پشتی مدرسه که این روزها استفاده از آن رواج بیشتری در بین فرزندان ما دارد، می‌تواند نشان‌دهنده ویژگی‌های شخصیتی افراد باشد. 

محمدرضا ابراهیمی، روانشناس با اشاره به اینکه از نوع و شکل و جنس کیف می‌توان شخصیت‌شناسی افراد را انجام داد، گفت: کوله‌پشتی‌ها معمولاً کاربردی‌اند و دارای چندین بخش و جیب هستند که به افراد کمک می‌کنند وسایل خود را به گونه‌ای مرتب نگه‌دارند که به‌راحتی به آنها دسترسی داشته باشند.

وی ادامه داد: به دلیل پرکاربرد بودن، کوله‌پشتی‌ها اغلب موردتوجه مسافران هستند زیرا می‌توانند تمام وسایل خود را در آن جا بدهند و امکان حمل آسان آن را داشته باشند؛ این ویژگی برای دانش‌آموزانی که نیاز به حمل کتاب‌های مختلف و وسایل متعدد دارند بسیار مفید است و کوله پشتی در بین دانش آموزان هم پرطرفدار است.

ابراهیمی اعلام کرد: به ویژه با مد شدن استفاده از کوله‌پشتی، بارها دیده‌ایم که این کیف‌ها از قد و قواره دانش آموزان بزرگ‌تر است، اما بچه‌ها امروز کوله‌پشتی را به عنوان یک مد موردتوجه قرار داده‌اند.

وی افزود: بچه‌ها شخصیتی پرهیجان و خودجوش داشته و عاشق وسایل راحت و کاربردی هستند، اما در انتخاب مدل و رنگ و اندازه اغلب برخی خودنمایی‌ها مدنظر آن‌هایی که به دنبال مد هستند، دیده می‌شود وگرنه اگر خانواده‌ها به دنبال کیفی باشند که فشار کمتری به جسم فرزندشان وارد کند، انتخاب سالم‌تری دارند و کوله‌پشتی‌هایی را انتخاب می‌کنند که کمتر به‌سلامت جسم فرزندشان آسیب بزند.

آنچه در مورد  کوله‌پشتی مناسب برای دانش آموزان باید بدانیم

استفاده طولانی‌مدت از کوله‌پشتی‌های سنگین عامل قوز پشتی

علاوه بر اینکه کوله‌پشتی‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف عرضه می‌شوند و به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهند که بر اساس سلیقه خود یکی را انتخاب کنند و شخصیت خود را از طریق کوله‌پشتی‌شان به نمایش بگذارند، اما گاه شاهد مشکلاتی در پی استفاده از کوله‌پشتی‌ها برای فرزندانمان هستیم.

عباس فرجاد، دکترای بیومکانیک ورزشی در این خصوص اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی کوله‌پشتی‌های مدرسه، امکان سنگین شدن آن‌هاست، به‌ویژه وقتی‌که دانش‌آموزان تمام کتاب‌ها و وسایل خود را در آن قرار دهند.

وی گفت: این مسئله می‌تواند به فشار زیاد بر روی شانه‌ها و پشت منجر شود و مشکلات جسمی ایجاد کند.

فرجاد با بیان اینکه کوله‌پشتی‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که وزن وسایل به‌طور یکنواخت بر روی شانه‌ها و پشت تقسیم شود، گفت: این ویژگی باعث می‌شود دانش‌آموزان بتوانند وسایل سنگین‌تری را بدون ایجاد فشار زیاد بر روی بدن خود حمل کنند.

وی با تأکید بر اینکه کوله‌پشتی‌های باکیفیت بالا که دارای ویژگی‌های ارگونومیک و مواد مقاوم هستند، معمولاً هزینه بالایی دارند، گفت: این مسئله می‌تواند برای خانواده‌ها چالشی باشد که به دنبال خرید یک کوله‌پشتی مناسب برای فرزند خود هستند.

فرجاد افزود: این در حالی است که استفاده طولانی‌مدت از کوله‌پشتی‌های سنگین، ممکن است به مشکلاتی مانند قوز پشت (کیفوز) و انحنای جانبی ستون فقرات (اسکولیوز) منجر شود که این مشکلات می‌توانند تأثیرات بلندمدتی بر روی سلامت جسمی دانش‌آموزان داشته باشد.

این دکترای بیومکانیک ورزشی، یکی از جدی‌ترین مشکلات ناشی از استفاده نادرست از کوله‌پشتی‌ها را مشکلات عضلانی و اسکلتی دانست و گفت: حمل مداوم کوله‌پشتی سنگین می‌تواند منجر به کشیدگی عضلات، درد مفاصل و ناهنجاری‌های مختلف در ستون فقرات شود.

 وی اظهار کرد: این مشکلات ممکن است در طول زمان تشدید شده و به مشکلات مزمن تبدیل شوند.

آنچه در مورد  کوله‌پشتی مناسب برای دانش آموزان باید بدانیم

وزن کوله‌پشتی نباید بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد وزن بدن دانش‌آموز باشد

فرجاد با بیان اینکه استفاده مداوم از کوله‌پشتی‌های سنگین باعث می‌شود دانش‌آموزان به‌طور ناخودآگاه به جلو خم شوند تا وزن را جبران کنند، خاطرنشان کرد: این موضوع منجر به پوسچر نادرست می‌شود که می‌تواند به مشکلات بلندمدت در ستون فقرات و حتی به دردهای مزمن منجر شود.

وی تصریح کرد: انتخاب کوله‌پشتی‌هایی که دارای طراحی ارگونومیک هستند، می‌تواند به کاهش مشکلات بهداشتی کمک کند زیرا این کوله‌پشتی‌ها معمولاً دارای بندهای شانه‌ای پهن و پد دار و  بندهای کمری و سینه‌ای قابل تنظیم هستند که به توزیع یکنواخت وزن کمک می‌کنند.

فرجاد با اشاره به اینکه وزن کوله‌پشتی نباید بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد وزن بدن دانش‌آموز باشد، گفت: برای مثال، اگر وزن یک دانش‌آموز ۴۰ کیلوگرم است، وزن کوله‌پشتی او نباید بیشتر از ۴ تا ۶ کیلوگرم باشد.

این دکترای بیومکانیک ورزشی یادآور شد: بسیاری از دانش‌آموزان از یک‌بند شانه‌ای برای حمل کوله‌پشتی استفاده می‌کنند که این موضوع باعث توزیع نابرابر وزن می‌شود و فشار بیشتری بر یک شانه وارد می‌کند، ازاین‌رو استفاده از هر دو بند شانه‌ای به توزیع یکنواخت وزن کمک می‌کند و از ایجاد مشکلات بهداشتی جلوگیری می‌کند.

فرجاد افزود: بندهای کوله‌پشتی باید به‌گونه‌ای تنظیم شوند که کوله‌پشتی به‌خوبی بر روی پشت قرار گیرد و وزن به‌طور یکنواخت توزیع شود و تنظیم بندها به نحوی باشد که کوله‌پشتی به پشت بچسبد زیرا این کار می‌تواند به کاهش فشار بر روی شانه‌ها و پشت کمک کند.

وی با بیان اینکه کوله‌پشتی مدرسه یکی از ابزارهای ضروری برای دانش‌آموزان است که به آن‌ها کمک می‌کند وسایل خود را به‌راحتی و به صورت سازماندهی‌شده حمل کنند، اظهار کرد: بااین‌حال، انتخاب نادرست و استفاده ناصحیح از کوله‌پشتی می‌تواند به مشکلات جسمی منجر شود، لذا در انتخاب یک کوله‌پشتی، باید کوله‌پشتی مناسب و ارگونومیک انتخاب و به‌درستی از آن استفاده کرد تا از مزایای آن بهره‌مند شد و از مشکلات احتمالی آن جلوگیری کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha