• یکشنبه / ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403080603869
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

نکاتی برای استفاده ایمن از مواد شوینده و پاک‌کننده‌

نکاتی برای استفاده ایمن از مواد شوینده و پاک‌کننده‌

ایسنا/کرمانشاه امروزه استفاده از مواد شوینده و پاک‌کننده‌های شیمیایی رواج زیادی یافته است. موادی که استفاده غیراصولی از آنها می‌تواند آسیب‌های جدی به سلامت افراد وارد کند.

دکتر امیر کیانی متخصص سم شناسی به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها (اول تا هفتم آبان) با اشاره به رشد روزافزون استفاده از مواد پاک‌کننده و شوینده، گفت: نمی‌توان این ترکیبات را از سبد خانوار حذف کرد، ولی می‌توان با رعایت موارد ایمنی نسبت به کاهش خطرات و استفاده بهینه از آنها اقدام کرد.

کیانی گفت: مواد شوینده، پاک کننده و ضدعفونی کننده تشکیل شده از ترکیبات اسیدی ضعیف و یا قلیایی هستند که خاصیت سوزانندگی دارند، بنابراین در صورت عدم مصرف درست، قطعا سلامت افراد را تهدید می‌کند و باعث ایجاد مشکلات جدی می‌شوند.

وی عنوان کرد: فردی‌که در معرض گازهای سمی ناشی از پاک کننده‌ها و سفید کننده‌ها قرار می‌گیرد، دچار تنگی نفس، درد قفسه سینه، سرفه‌های مکرر، سوزش چشم و گلو و خارش راه‌های هوایی فوقانی می‌شود.

وی با بیان اینکه پاک کننده‌ها و سفید کننده‌ها حاوی گازهایی هستند که در اثر استفاده درست خطرات جدی ندارند، اما مخلوط کردن آنها  با هم باعث واکنش و تولید گازهای بسیار خطرناک مثل گاز کلرین که بسیار خورنده است می‌شود، افزود: متاسفانه برخی افراد خدمتکار و نظافتچی برای اثربخشی بیشتر این مواد معمولا چند ماده شوینده را با یکدیگر ترکیب می‌کنند که این موضوع باعث می‌شود گازهایی تولید شود و پوست دست‌ها وچشم در معرض آسیب شیمیایی قرار بگیرد.

این متخصص سم شناسی با اشاره به اینکه گاز کلرین آسیب جدی به سیستم تنفسی وارد کرده و کشنده است، گفت: این گاز منجر به مسمومیت‌های شدید می‌شود و ممکن است باعث تنگی نفس، قطع تنفس و حتی مرگ شود.

کیانی با تاکید بر اینکه استفاده از مواد شوینده، پاک کننده و ضدعفونی کننده باید در حداقل  زمان ممکن انجام شود، گفت: هنگام استفاده از این مواد باید درها و پنجره‌ها را باز گذاشت.

وی تاکید کرد: هنگام استفاده از این مواد حتما باید از دستکش استفاده شود تا از  سوختگی و آسیب به پوست جلوگیری ‌شود. همچنین توصیه می‌شود جهت جلوگیری از پاشیده شدن این مواد به درون چشم درصورت امکان از عینک‌های مخصوص حفاظتی و ماسک استفاده شود.

این متخصص سم شناسی با بیان اینکه در صورت پاشیده شدن این مواد به داخل چشم می‌تواند موجب سوختگی ناحیه قرنیه و آسیب جدی به چشم شود، گفت: در صورتی که مواد شوینده روی پوست یا داخل چشمتان ریخته شد، فورا در مکانی که تهویه مناسب دارد قرار بگیرید، محل را فقط و فقط با آب معمولی به مدت حداقل ۱۰ تا ۲۰ دقیقه شست‌ و شو دهید و به هیچ عنوان از ترکیب دیگری برای شستشو استفاده نکنید. ضمن اینکه سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha