• یکشنبه / ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403080603831
  • منبع : مطبوعات

وعــــــــــــده کـــــــــــاذب

وعــــــــــــده کـــــــــــاذب

وزیر جنگ اسرائیل در پناهگاهی در تل‌آویو یوآو گالانت از پناهگاهی در زیر زمین در حال تماشای تصاویری جعلی است که ارتش اسرائیل آن را روی نمایشگر به او نشان می‌دهد. تصویری که در مقابل گالانت قرار گرفته است، متعلق به سه سال پیش در لبنان است که رسانه‌های عبری بامداد شنبه از آن تحت عنوان تصاویر ادعایی حمله به تهران یاد می‌کردند.

به گزارش ایسنا، روزنامه ایران در مطلبی با این عنوان نوشت: بالاخره پس از لفاظی‌های چند هفته اخیر و ۲۶ روز پس از عملیات وعده صادق۲، رژیم صهیونیستی حملاتی را علیه برخی مراکز نظامی و پدافندی کشورمان انجام داد. این حملات که به گفته صهیونیست‌ها، شامل چند مرحله بود، از بامداد شنبه آغاز  شد و قریب به ۴ ساعت طول کشید. حمله‌ای که برخلاف رجزخوانی‌های اخیر نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل، دامنه محدودی داشت. اما این حمله‌ای نبود که باتوجه به لفاظی‌های پرتعداد سران رژیم صهیونیستی، ساکنین سرزمین‌های اشغالی انتظارش را می‌کشیدند.
هر قدر عملیات ۱‌اکتبر اقتدار و توانمندی‌های ایران را به روشنی به تصویر کشید و دنیا را پای گیرنده‌های تلویزیونی خود میخکوب کرد تا دقایقی را به تماشای زنده برخورد موشک‌های ایران به قلب سرزمین‌های اشغالی بنشینند، تعرض اخیر رژیم صهیونیستی به ایران اما چیزی برای عرضه نداشت.
 
ماجرا چه بود و قرارگاه پدافندی چه گفت؟
در پی انتشار گزارش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی از شنیده شدن صدای انفجارهایی در تهران، ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که درحال حمله به اهدافی در ایران است. در دقایق ابتدایی این حمله، رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شدند که ارتش این رژیم با استفاده از بیش از ۱۰۰ جنگنده، ۲۰ مرکز نظامی در نقاط مختلف ایران را هدف قرار داده است؛ ادعایی که ساعتی پس از حمله توسط قرارگاه پدافندی کشور تکذیب شد.
به‌رغم تلاش رژیم صهیونیستی برای تزریق ترس به جامعه ایران، دلیلی که موجب شد مردم از چند و چون ماجرا مطلع شوند، نه اصابت موشک‌های اسرائیل، که صدای درگیری سامانه‌های پدافندی چند نقطه از کشور با پرتابه‌های رژیم صهیونیستی بود. همین موضوع باعث شد تا قرارگاه پدافند هوایی کشور با صدور اطلاعیه‌ای مردم ایران را در جریان اتفاقات قرار دهد. در اطلاعیه قرارگاه پدافندی ایران که در توضیح اتفاقات صادر شد، آمده است: «با وجود هشدارهای قبلی مسئولین جمهوری اسلامی به رژیم جنایتکار و غیرقانونی صهیونیستی مبنی بر پرهیز از هرگونه اقدام ماجراجویانه، این رژیم جعلی بامداد امروز (شنبه) در اقدامی تنش‌زا، نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را مورد هجوم قرار داده که ضمن رهگیری و مقابله موفق توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور با این اقدام تجاوزکارانه، آسیب‌های محدودی به برخی از نقاط وارد شده که ابعاد این حادثه در دست بررسی است.»
 
محدود بود، اما بی‌خسارت خیر
همان‌طور که از اطلاعیه قرارگاه پدافندی کشور هم پیداست، حمله بامداد شنبه رژیم صهیونیستی به ایران، آسیب‌های محدودی در پی داشت. گرچه از آسیب‌های وارد شده هنوز اطلاعی در دست نیست و باید منتظر اعلام رسمی نهادهای مربوطه باشیم، اما طبق اعلام ارتش جمهوری اسلامی ایران، چند نفر از رزمندگان مستقر ارتش در سایت‌های پدافندی در جریان مقابله با اهداف متخاصم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند.

وزارت امور خارجه: حق پاسخ ایران محفوظ است
وزارت امور خارجه کشورمان نیز با انتشار بیانیه‌ای، ضمن اشاره به تعرض رژیم صهیونیستی به خاک ایران، تأکید کرد که ایران خود را محق و موظف به دفاع در برابر اعمال تجاوزکارانه خارجی می‌داند.
در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه چند مرکز نظامی در ایران را به عنوان نقض آشکار حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد، بویژه اصل منع تهدید یا توسل به زور علیه تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی کشورها، دانسته و به شدیدترین وجه محکوم می‌کند. جمهوری اسلامی ایران با ابتنای بر حق ذاتی دفاع مشروع که در ماده ۵۱ منشور ملل متحد نیز منعکس شده است، خود را محق و موظف به دفاع در برابر اعمال تجاوزکارانه خارجی می‌داند.
سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در واکنش به اقدام نظامی رژیم صهیونیستی در شبکه ایکس نوشت: اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه ایران نقض فاحش منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل است و جمهوری اسلامی ایران را محق به توسل به دفاع مشروع می‌کند.
بقایی در این پیام تأکید کرد: ایرانیان به نیروهای مسلح خود که با شجاعت، فداکاری و قاطعیت از مام میهن در برابر تجاوز جنایتکارانه رژیم اسرائیل دفاع کردند افتخار می‌کنند.
وی همچنین خاطرنشان ساخت: ما همواره قهرمانانمان، نیروهای پدافند ارتش جمهوری اسلامی ایران که در راه دفاع از ایران عزیز به شهادت رسیدند و نیز نیروهای شجاع مرزبانی که در همان روز تجاوز اسرائیل علیه ایران، هدف یک حمله تروریستی بزدلانه در خاش قرار گرفته و شهید شدند را به خاطر خواهیم داشت.
 
کوه تل‌آویو موش زایید

بدون شک، انجام چنین حمله‌ای از جانب رژیم صهیونیستی، ولو در سطح محدود هم اتفاق افتاده باشد، موضوع قابل انکاری نیست. اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، تعارض و تضاد این حمله با وعده‌ صهیونیست‌ها مبنی بر اقدام تلافی‌جویانه علیه ایران است.
اول اکتبر ۲۰۲۴، نیروی هوافضای سپاه با شلیک قریب به ۱۸۰ موشک بالستیک، مراکز نظامی و اطلاعاتی اسرائیل در تل‌آویو را مورد هدف قرار داد. طبق اعلام رسمی ایران، بیش از ۹۰ درصد موشک‌های شلیک شده با موفقیت به اهداف تعیین شده اصابت کرد. طرف صهیونیستی هم نتوانست خلاف این مدعا را ثابت کند. رسانه‌های عبری زبان اذعان دارند که تعداد قابل توجهی از موشک‌ها اصابت کرده‌اند. حداقل در پایگاه هوایی نواتیم اینطور بوده است. این، همه مشکلات اسرائیل نبود. ناکامی مطلق سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی-از فلاخن و پیکان‌های ۲ و ۳ گرفته تا گنبدآهنین- در رهگیری موشک‌های ایرانی هم برای این رژیم گران تمام شد. چه آنکه بسیاری از ساکنین سرزمین‌های اشغالی اعتماد خود به قدرت پدافندی اسرائیل را از دست دادند. افسانه‌زدایی از قدرت دفاعی صهیونیست‌ها را هم باید به این موارد اضافه کرد.
جملگی این موارد باعث شد تا بلافاصله پس از عملیات وعده صادق۲، از نتانیاهو و سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گرفته تا افسران رده‌پایین و رسانه‌های عبری زبان، قول پاسخ پشیمان کننده به ایران بدهند. در همین راستا تأسیسات هسته‌ای، پالایشگاه‌های نفتی و مراکز حساس نظامی ایران اهداف حمله قطعی اسرائیل تعیین شد. با چنین پیش زمینه‌ای و درحالی که صهیونیست‌ها انتظار حمله سخت و گسترده‌ای به ایران داشتند، این حمله به هدف قرار دادن چند سامانه پدافندی محدود شد. البته دلیل این محدودیت را نه در خواست رژیم صهیونیستی که باید در عدم توانایی این رژیم در تدارک حمله گسترده‌تر به ایران جست‌وجو کرد.
 
نه اینکه نخواهد، نمی‌تواند
اتفاقات مابین حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی و حمله اخیر اسرائیل به ایران را مرور کنیم: ایران با شلیک ۱۸۰ موشک بالستیک تل‌آویو را هدف قرار داد. سامانه‌های پدافندی اسرائیل کار چندانی از پیش نبرد. حزب‌الله لبنان با بازیابی توان فرماندهی و عملیاتی خود، حملات موشکی و پهپادی به سرزمین‌های اشغالی را تشدید کرد و مقاومت فلسطین نیز به رغم شهادت رهبران خود، همچنان بلای جان نیروهای ارتش اسرائیل هستند و خبری از توقف حملات حوثی‌های یمن هم نیست. همه اینها یک پیام برای صهیونیست‌ها دارد و آن تهدید موجودیت اسرائیل و ناتوانی رژیم صهیونیستی در تأمین امنیت است. در چنین شرایطی کابینه رژیم به گفتاردرمانی روی آورد. تمهیدی که بر تهدید ایران به‌عنوان ستون خیمه مقاومت استوار بود. حمله گسترده و ضربه بزرگ به ایران، می‌توانست وجهه اسرائیل را حداقل در افکار عمومی سرزمین‌های اشغالی ترمیم کند. اما اتفاقی که در عرصه میدانی رخ داد، حمله‌ای محدود به چند سامانه پدافندی ایران بود.
واقعیت این است که رژیم صهیونیستی هرچقدر در لفاظی علیه ایران موفق بود، در فاز عملیاتی، موفقیت چندانی کسب نکرد. نه اینکه نخواهد، بلکه نتوانست به اندازه لفاظی‌هایش، اقدامی علیه ایران صورت دهد. این یک واقعیت غیرقابل انکار است که ضربه اسرائیل به ایران هرچقدر آسیب زننده باشد، ضربه متقابل ایران به اسرائیل، قطعاً نابودکننده خواهد بود.
 
خشم و سکوت عبری

برای سنجش میزان موفقیت حمله اسرائیل به ایران، نیازی به ارزیابی خسارات احتمالی و یا صدور اطلاعیه از سوی ایران نیست، سکوت و خشم توأمان رسانه‌های عبری و مقامات رژیم صهیونیستی از حمله بامداد شنبه، بیانگر واقعیت ماجراست.
«اگر ما حمله کرده‌ایم، چرا نخست‌وزیر اسرائیل زیر زمین است؟» این سؤال اغلب کاربران شبکه‌های اجتماعی در اسرائیل و البته تعدادی از رسانه‌های عبری زبان بود. سؤالی که با تصویر حضور نتایناهو در پناهگاه‌های زیرزمینی در زمان آغاز حمله به ایران بازنشر می‌شد. انتشار تصاویر و فیلم‌های جعلی برای دستاوردسازی از حمله بامداد شنبه هم نتوانست کاری از پیش ببرد. پس از آنکه یوآوگالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با انتشار تصویری از یک انفجار، مدعی حمله به پالایشگاه تهران شد، خبرنگار روزنامه «تایمز اسرائیل» نوشت: «گالانت درحالی که زیر زمین پنهان شده بود، تصاویری جعلی درباره حمله به ایران و آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران منتشر کرد، اما متأسفانه این عکس مربوط به سال ۲۰۲۱ است و ربطی به حمله اسرائیل ندارد.»
رسانه‌های عبری همچنین تجاوز بامدادی رژیم صهیونیستی به ایران را یک نمایش ضعیف و خودنمایی مضحک نتانیاهو برای طرفدارانش توصیف کردند که به هیچ هدف راهبردی نرسید. این منابع صهیونیستی اعلام کردند: این حمله ضعیف به ایران، با اهداف سیاسی انجام شد و هدف آن یک خودنمایی از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای طرفداران خود بود و او می‌خواست بگوید: «ما کاری انجام دادیم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha