• شنبه / ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080503368
  • خبرنگار : 50492

استاندار: خواستار ایجاد دبیرخانه دائمی زعفران در مشهد هستیم

استاندار: خواستار ایجاد دبیرخانه دائمی زعفران در مشهد هستیم

ایسنا/خراسان رضوی استاندار خراسان رضوی گفت: از اتاق بازرگانی خراسان رضوی تقاضا دارم، دبیرخانه دائمی زعفران ایجاد شود و استانداری و تمام دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز با تمام توان در کنار فعالان این حوزه خواهند بود.

غلام‌حسین مظفری امروز ۵ آبان‌ماه، در همایش روز ملی زعفران که در محل اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: برای هفته آینده جلسه‌ای در استانداری تشکیل شده و تمام مباحث مطرح شده در این همایش که می‌‍توان آن‌ها را مصوب کرد، احصا و تقسیم کار خواهد شد تا نقشه راهی برای ادامه کار داشته باشیم.

وی افزود: در ۴ آذر ماه جلسه‌ای خواهیم داشت و این مصوبات که محصول زحمات تمامی فعالان این حوزه است، مرور و پیگیری خواهد شد. در صورت نیاز به اختیارات ملی برای اجرایی شدن این موارد، این اختیارات احصا و پیگیری خواهد شد. همچنین در صورت داشتن اختیارات استانی باید از آن‌ها حداکثر استفاده را ببریم. از اتاق بازرگانی خراسان رضوی تقاضا دارم دبیرخانه دائمی زعفران ایجاد شود و استانداری و تمام دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز با تمام توان در کنار فعالان این حوزه خواهند بود.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: برگزاری جشنواره زعفران باید نقطه آغاز فعالیت‌های ما باشد. امیدواریم در سال آینده موضوعاتی جدید در فضایی جدید مطرح شود.

لزوم سرمایه‌گذاری در مناطق تولیدی زعفران جهت رسیدن به محصولی باکیفیت

محمدرضا توکلی‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در بخشی از این همایش اظهار کرد: امیدواریم طی یک سال آینده تمام راه‌حل‌ها برای مسائل حوزه زعفران عملی و اجرایی شود. سال جاری اولین سالی است که جشنواره ملی زعفران برگزار و به نوعی به وسیله مقامات و بخش خصوصی، موضوعیت زعفران پررنگ شده است.

استاندار: خواستار ایجاد دبیرخانه دائمی زعفران در مشهد هستیم

وی افزود: در سال جاری هماهنگی کاملی بین بخش دولتی و خصوصی در اجرا و برگزاری این جشنواره وجود داشت. در اولین جشنواره روز ملی زعفران توانستیم زعفرانی را که برای ما به عنوان یک کالای تولیدی کشاورزی اهمیت دارد، به منصه ظهور برسانیم.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه در بخش زراعت زعفران تنها مشکلی که داریم، بهره‌وری است، تصریح کرد: تولید یک گرم زعفران در مترمربع عدد بزرگی نیست اما در حال حاضر فاصله ما با این عدد کوچک نیز زیاد است. رسیدن به این عدد یعنی می‌توانیم سطح زیر کشت و مصرف آب را کاهش داده و بهره‌وری را افزایش دهیم.

توکلی‌‍زاده ادامه داد: بخش دوم صنعت زعفران، بخش فرآوری است. در بخش فرآوری با سلامت محصول سر و کار داریم و سلامت محصول برای ما یک امر واجب است. محصول ما باید کامل و سالم باشد، زیرا در حال حاضر در دنیا محصولی که از نظر کیفیت سوال‌برانگیز است، قابلیت پذیرش ندارد. جهت رسیدن به این نقطه اولین نیاز ما سرمایه‌گذاری است. ما باید در مناطق تولیدی زعفران سرمایه‌گذاری کرده و فرآوری را به وضعیتی مطلوب برسانیم.

وی اضافه کرد: بخش سوم کار ما صادرات زعفران، افلاتوکسین و نحوه نگهداری زعفران در انبارها است. ارزش افزوده‌ای که یک محصول سالم ایجاد می‌کند، بسیار بیشتر از هزینه‌ای است که برای سالم نگه‌داشتن آن محصول صرف می‌شود. در صورت سرمایه‌گذاری جهت سالم نگه داشتن زعفران، می‌توانیم نسبت به آینده عرضه زعفران ایران در دنیا امیدوار باشیم. باید به همکاری و همیاری دولت و بخش خصوصی در رسیدن به اهداف توجه داشته باشیم. قطعا این همکاری ایجاد خواهد شد و با کمک یکدیگر می‌توانیم به نتایج خوبی در سال آینده برسیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha