• شنبه / ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080503364
  • خبرنگار : 51007

در نشست خبری سازمان نظام پزشکی مشهد مطرح شد

استفاده از روروئک در نوزادان ممنوع

استفاده از روروئک در نوزادان ممنوع

ایسنا/خراسان رضوی رئیس انجمن علمی کاردرمانی خراسان رضوی، گفت: استفاده از روروئک برای نوزادان مضر و از نظر علمی ممنوع است.

ذبیح الله راستی در نشست خبری «کاردرمانی برای همه» که  امروز شنبه ۵ آبان به مناسبت روز جهانی کاردرمانی در سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد، بیان کرد: استفاده از رورئک احتمال کوتاهی عضلات ساق پا و آسیب به لگن و ستون فقرات را به شدت بالا می برد.

وی با اشاره به اینکه کاردرمانی با تمرکز بر به حداکثر رساندن استقلال عملکردی فرد به دنبال هر نوع آسیب، نقش بسزایی در رشد و توسعه فردی و اجتماعی افراد در جامعه ایفا می‌کند، گفت: متاسفانه این رشته و خدمات مرتبط با آن در جامعه معرفی نشده است.

 راستی افزود: به طور کلی حیطه اقدامات کاردرمانی، کلیه فعالیت های هدفمند و معنادار زندگی انسان که در ۲۴ ساعت شبانه‌روز انجام می‌شود، از جمله آموزش و تحصیل، مشارکت اجتماعی، بازی، کار، تفریح و فعالیت‌های اوقات فراغت و حتی خواب را شامل می شود و هر عاملی که انسان را از انجام هر یک از موارد فوق باز دارد، کاردرمانی در کنار دیگر درمانهای پزشکی و توانبخشی وارد عرصه می‌شود.

وی اظهار کرد: در سال‌های گذشته ۲۰کلینیک کاردرمانی در سطح مشهد وجود داشت، اما  در حال حاضر بیش از ۵۰ کلینیک در مشهد فعالیت می‌کنند که متأسفانه به دلیل مشکلاتی که وجود داشت بعضی از آن‌ها دیگر تمایلی به فعالیت ندارند و  امیدواریم با حمایت سازمان‌های مربوطه، خانواده‌ها و بیمه‌ها شاهد بیشتر شدن آن‌ها باشیم.

رئیس انجمن علمی کاردرمانی خراسان رضوی  با اشاره به حیطه گستره کاری رشته کاردرمانی گفت: افراد فارغ‌التحصیل رشته کاردرمانی، با توجه به وجود حیطه‌های گسترده در این کار مشغول به فعالیت هستند و کمتر فرد بیکار در این زمینه مشاهده می‌شود؛ کار درمانی علاوه بر حیطه‌های معمول خود در حیطه‌های بازتوانی جسمی، روانی، ذهنی و شناختی کار می‌کند و  حیطه فعالیت‌ها بسیار گسترده است .

وی افزود: تمرکز کاردرمانی بر کارآمدسازی فعالیت‌های روزمره زندگی فرد  و استقلال وی در بخش‌های مختلف زندگی است، از این رو کاردرمانی با رویکردی مراجع محور و  بر اساس نیازمندی‌های عملکردی فرد، به ارزیابی دقیق حیطه‌های‌ چالش‌آور در فعالیت‌های روزمره و به تبع آن طرح برنامه درمانی جامع می‌پردازد و با نگاهی کل‌نگر و جامعه‌نگر تمام ابعاد زندگی فرد را مورد سنجش قرار می‌دهد.

رئیس انجمن علمی کاردرمانی خراسان رضوی اظهار کرد: چیزی که ما بدان معتقد هستیم انجام کار تیمی در کنار پزشکان، فیزیوتراپ‌ها، پرستاران، گفتاردرمان‌ها و مددکاران است  که متأسفانه کار تیمی در کشور ما به خوبی انجام نمی‌شود و معضلی است که با آن مواجه هستیم و امیدواریم که در سال‌های آینده با افزایش آگاهی متخصصان و عموم مردم از خدمات کاردرمانی، این نقص و فاصله‌ای که وجود دارد حل شود، چون در نهایت هدف کاردرمانی و هدف نظام سلامت، ارائه خدمت به مردم است و امیدواریم با همگرایی که اتفاق بیفتد سود بیشتری به جامعه هدف برسد.

راستی گفت: علاوه  بر بازتوانی، کاردرمانی بر حیطه‌های آموزش و پیشگیری نیز تاکید دارد. کاردرمانی با مشاوره و آموزش جنبه‌های مختلف رشد روانی و حرکتی در کودکان و همینطور سبک زندگی در بزرگسالان و سالمندان نقش پیشگیرانه مهمی در بروز اختلالات مربوطه دارد.

بهترین سن برای غربالگری کودکان در سنین ۳و۴ سالگی است

 وی تصریح کرد: شناسایی و مداخله زود هنگام در کاردرمانی پیش آگهی بهتری را در مدیریت اختلالات مختلف رقم می‌زند. با غربالگری در مهد کودک‌ها و مدارس می‌توان طیف وسیعی از اختلالات حرکتی، یادگیری و قامتی را شناسایی کرد و با آموزش به والدین و استفاده از خدمات کاردرمانی عواقب بعدی را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

رئیس انجمن کاردرمانگران خراسان‌رضوی در مورد افزایش بازدهی کاردرمانی در بین افرادی که به کاردرمانی نیاز دارند، افزود: چیزی که باعث افزایش این بازدهی می‌شود ورود و مداخله به موقع کاردرمان است و هر چقدر سریع‌تر این غربالگری در بین کودکان با سنین مختلف انجام شود، متخصصین کاردرمانی بهتر می‌توانند کمک کنند و قاعدتاً عوارض کمتری برای کودکان دارد.

استفاده از روروئک در نوزادان ممنوع

راستی تاکید کرد: بهترین سن برای غربالگری کودکان در سنین ۳و۴ سالگی است که کودک از جهت کاردرمانی مورد بررسی قرار گیرد و اگر اختلالی در زمینه ذهنی،جسمی-حرکتی مثل صافی کف پا و یا اختلالات شناختی دارد، شناسایی شود و از همان سن با کودک به طور جدی کاردرمانی شود، تأثیر مثبت‌تری خواهد داشت.

وی در خصوص جامعه هدف کاردرمانی گفت: از نوزادان تازه متولد شده تا افراد کهنسال با انواع اختلالات نورولوژی، ارتوپدی، ذهنی و روانی در دایره ارائه خدمات کاردرمانی قرار دارند و البته آنچه تاثیر کاردرمانی را مضاعف می‌سازد رویکرد تیمی و تعامل بین رشته‌ای با دیگر متخصصان از جمله پزشکان، گفتاردرمانگران، فیزیوتراپیست‌ها، روانشناسان، پرستاران و مددکاران اجتماعی است.

رئیس انجمن کاردرمانگران خراسان‌رضوی با اشاره به کمبود مراکز کاردرمانی در بعضی از شهرستان‌های استان گفت: متأسفانه به غیر از شهر مشهد که توزیع مراکز در سطح شهر را به خوبی شاهد هستیم، اما در بعضی شهرستان‌های استان متأسفانه یا افراد کاردرمانگر به تعداد کافی وجود ندارند و یا اصلا افراد کاردرمانگر در آن‌جا نداریم و مراکزی هم در آن شهرها احداث نشده‌ و افراد مجبور به مراجعه به مشهد یا بعضی شهرهای دیگر هستند و گاهی هم مشاهده می‌شود که به دلیل این بعد مسافت و سختی‌های ناشی از آن شخص درمان را نیمه کاره رها می‌کند؛ امید است که دولت تدبیری بیندیشد تا در بیمارستان‌های شهرستان‌ها کاردرمانی انجام شود و این سختی دوری مسافت و مشکلات ناشی از آن به حداقل برسد.

خانواده باید برای کودک خود وقت بگذارد

وی در مورد اثرات مخرب استفاده طولانی مدت از ابزارهای دیجیتال و ایجاد اختلالات ذهنی و روانی در کودکان گفت: ما چند معضل در این موضوع داریم و راهکار این است که خانواده باید برای کودک خود وقت بگذارد، خطرها و بایدها از طرف ما گفته می‌شود ولی خانواده‌ها به دلیل مشغله‌ها، درگیری‌های روزمره، تک فرزند بودن کودک خود و یا کمتر شدن روابط فامیلی و خانوادگی برای سرگرمی فرزند، او را وارد فضایی می‌کنند که با دنیای کودک تطابق ندارد و ابزارهایی مثل تبلت، تلفن همراه و یا حتی استفاده طولانی مدتی از تلویزیون و تصاویر آن را در دسترس کودک قرار می‌دهند.

 راستی ادمه داد: گاهی در مراکز کاردرمانی مواردی مشاهده می‌کنیم که کودک حتی با وجود اینکه علائمی نداشته اما دچار اختلالات شبه اوتیسم و اختلالات یادگیری و شناختی شده است و ممکن است حواس پنج‌گانه این کودکان به دلیل عدم تحرک و عدم شناخت صحیح از محیط پیرامون دچار آسیب جدی شود.

مردم گول تبلیغات اغواکننده فضای مجازی را نخورند

وی نسبت به فعالیت مداخله گران هشدار داد و گفت: پزشک نماها و مداخله گران گریبان نظام سلامت کشور را گرفته اند و صدمات جبران ناپذیری به سلامت جامعه وارد کرده و به یک تهدید جدی برای نظام سلامت بدل شده اند. متاسفانه کاردرمانی هم در سالیان گذشته درگیر این موضوع بوده و افرادی خارج از حوزه کادرمانی، بدون داشتن صلاحیت حرفه‌ای و دانش لازم اقدام به ارائه خدمات تخصصی کاردرمانی کرده و می‌کنند.

 خواهش ما از مردم  این است که گول تبلیغات اغواکننده فضای مجازی را نخورند، شکستن قولنج، درمان قطعی کمردرد، درمان قطعی پا درد و امثالهم در پیج‌های اینستاگرامی را باور نکنند. تمامی اعضای جامعه پزشکی در هر رشته‌ای دارای کد نظام پزشکی و نام و مشخصات ثبت شده در سامانه جستجوی اعضاِ نظام پزشکی هستند که از طریق سامانه   membersearch.irimc.orgدر دسترس عمومی قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha