• شنبه / ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403080503315
  • خبرنگار : 50455

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

مرکز تحقیقات مجلس نمایندگان را از پشتوانه فکری اسلامی بهره‌مند کند

مرکز تحقیقات مجلس نمایندگان را از پشتوانه فکری اسلامی بهره‌مند کند

ایسنا/قم رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، گفت: ما باید بتوانیم نمایندگان مجلس را به عنوان سلول اصلی و عناصر کلیدی قوه مقننه و با حضور در کمیسیون‌های تخصصی، از پشتوانه فکری اسلامی بهره‌مند کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین علی نهاوندی امروز ۵ آبان‌ماه در نشست شورای علمی گروه اقتصاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، حضور کیفی و موثر در کمیسیون‌های تخصصی را مورد تاکید قرار داد و گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به اقتضای موضوعات مختلف و همچنین بررسی طرح‌ها و لوایح، باید دیدگاه‌های حوزه‌های علمیه، علما و فقه پژوهان را تجمیع و در گروه‌ها و کارگروه‌های علمی خود بررسی و بعد از یک اجماع نسبی، با ادبیات و زبان تقنینی، به کمیسیون‌های تخصصی و نمایندگان جهت تصمیم گیری ارائه دهد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، با اشاره به اینکه هر اقدام مرکز تحقیقات اسلامی مجلس باید منجر به خروجی برای مجلس شورای اسلامی و نهاد قانونگذاری شود، گفت: ما باید بتوانیم نمایندگان مجلس را به عنوان سلول اصلی و عناصر کلیدی قوه مقننه و با حضور در کمیسیون‌های تخصصی، از پشتوانه فکری اسلامی بهره‌مند کنیم.

نهاوندی پرداختن به برخی مباحث بنیادی و جدید را با محوریت قانونگذاری نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: تکنولوژی‌های نوین در آینده نه چندان دور، پایه و اساس مفاهیم را تغییر و میدان موضوعی ما را در فهم مفاهیم پایه به هم می‌زنند، بنابراین باید از بعد قانونی نیز به استقبال این موضوعات جدید برویم.

وی همچنین به برخی مباحث دیگر از جمله اقتصاد مقاومتی و بودجه اشاره کرد و گفت: مسأله اقتصاد هنوز مسأله اول کشور، دغدغه کارآمدی نظام و از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: اقتصاد مقاومتی نیز به عنوان یکی از مطالبات و دغدغه‌های بر زمین مانده رهبر معظم انقلاب، ابتدا باید توسط محققان به درستی فهم شود، سپس به مسأله و بندهای قانونی تبدیل شود، ما اگر در این زمینه در عرصه راهبردسازی و نظریه پردازی حرکت کنیم باید خروجی آن را تعریف کنیم وگزارش‌های متقن، دقیق و مورد توجه در این زمینه ارائه دهیم.

وی گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز در مسأله بودجه می‌تواند در مسیر حرکت مجلس در مباحثی مانند عدالت اجتماعی، توزیع مناسب و مردم پایه بودن آن از جنبه‌های فقهی و حقوقی پیشنهاداتی را به قوه مقننه ارائه دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha