• شنبه / ۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403080503271
  • خبرنگار : 50622

جشنواره امیر کبیر فرصتی برای ایجاد گفتمان و کاربردی شدن پایان نامه‌ها

جشنواره امیر کبیر فرصتی برای ایجاد گفتمان و کاربردی شدن پایان نامه‌ها

ایسنا/البرز رئیس بنیاد نخبگان البرز گفت: هدف از جشنواره ملی امیر کبیر این است که به سمت ایجاد گفتمان مسئله و کارفرما محور در پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها برویم. چون ظرفیت کشور برای حل مسائل از طریق انجام تحقیقات دانشگاهی بسیار بالاست.

محمد نبیونی در گفت و گو با ایسنا درباره جشنواره ملی امیر کبیر اظهار کرد: فراخوان چهارمین دوره جشنواره ملی امیرکبیر در مهرماه سال جاری منتشر شده و طی آن پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی که از مهر سال ۱۴۰۱ تا ۳۰ مهر ۱۴۰۳ دفاع شده‌ و به صورت کاربردی و کارفرما محور هستند، در هفت گروه مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال و در بازه زمانی مشخص شده است با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

دبیر علمی جشنواره ملی امیرکبیر افزود: هدف این جشنواره ایجاد گفتمان برای کاربردی شدن پایان نامه‌ها و حل مسائل ملی و منطقه‌ای در حوزه‌های مختلف است، چرا که همیشه این موضوع مطرح است که تعداد زیادی پایان نامه و رساله کارشناسی ارشد و دکتری در طول دوره تحصیلات دانشگاهی انجام می‌شود اما خیلی از آنها یا کاربرد ندارد و یا بعد از اتمام در قفسه‌ها می‌مانند و یا حداکثر به مرحله چاپ مقاله در مجلات داخلی یا دوره‌های بین المللی بسنده می‌شود.

نبیونی ادامه داد: البته چاپ مقاله و ثبت پتنت از پایان نامه‌ها یک دستاورد بسیار مهم است، ولی در حوزه‌هایی که ضروری بوده و مشکلات جدی وجود دارد، انتظار می‌رود که این پایان‌نامه‌ها استفاده شده و این مشکلات را در صنعت یا جامعه برطرف کنند و برای آن پاسخ داشته باشند. بنابراین هدف از جشنواره امیرکبیر این است که به سمت ایجاد گفتمان مسئله و کارفرما محور در پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها برویم. چون ظرفیت کشور برای حل مسائل از طریق انجام تحقیقات دانشگاهی بسیار بالاست و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بسیار زیادی هم داریم.

وی در ادامه بیان کرد: اگر این گفتمان به خوبی شکل بگیرد و امکانات لازم برای آن فراهم شود، بسیاری از پایان نامه‌ها و رساله‌ها می‌توانند مشکلات را حل کنند و یا برای مسئله‌ای پاسخ، پروتکل یا دستاورد لازم را ارائه دهند و به موازات آن صنعت یا جامعه هم از نتایج آن استفاده کند. این یک فرایند برد برد خواهد بود، چرا که داشتن کارفرما می‌تواند منابع مالی مورد نیاز استاد و دانشجو را برای انجام پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها تامین کند.

 رئیس بنیاد نخبگان البرز گفت: از طرفی صنعت می‌داند که مشکل و موضوعی را که برای تحقیق به جامعه دانشگاهی سپرده، در آینده‌ای نزدیک می‌تواند نتایج آن را در اختیار گرفته و در مسیر تولید یا انجام کار استفاده کند. البته دولت هم برای بسیاری از مشکلات اقتصادی، مالی، سیاسی، اجتماعی فرهنگی می‌تواند از این راهکارها استفاده کند. بنابراین وقتی کارفرما را مطرح می‌کنیم این کارفرما می‌تواند دولت، نهادها، سازمان‌های مختلف، بخش خصوصی، دانش بنیان‌ها و عرصه‌های تحقیق و توسعه، مراکز علم و فناوری و.. باشند.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم این جشنواره بتواند ما را به اهداف مورد نظرمان نزدیک کند. سال‌های قبل سه دوره این جشنواره در استان البرز و در سطح ملی برگزار شده و برگزار کنندگان آن ترکیبی از جهاد دانشگاهی و اتاق بازرگانی، کارگروه‌های علمی با کمک بنیاد ملی نخبگان بوده است.

نبیونی درباره همکاری وهم‌ افزایی مراکز مرتبط با این جشنواره ادامه داد: مسئولیت بنیاد نخبگان شناسایی، هدایت و حمایت مستعدین و استعدادهای برتر به سمت مسیر نخبگی است. در این میان جهاد دانشگاهی تشکل و یک نهاد عمومی غیردولتی است که در فضاهای علمی، فرهنگی و اقتصادی فعالیت کرده می‌توانیم جهاد دانشگاهی را رابط بین بخش خصوصی و دولت تلقی کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: اتاق بازرگانی نماینده واقعی بخش خصوصی است و وقتی در مورد پایان نامه‌های کارفرما محور صحبت می‌کنیم علی القاعده این بخش خصوصی است که صنعت را اداره می‌کند و می‌تواند نیازهای خود را از مسیر اتاق‌ها به دانشگاه‌ها و اساتید منتقل کند.

نبیونی ادامه داد: دانشگاه‌ها هم از این حلقه‌های ایجاد شده می‌توانند استفاده کنند، چون همواره شعار ارتباط صنعت با دانشگاه و ارتباط جامعه با دانشگاه را مطرح می‌کنیم، ولی حلقه‌های مفقوده باید کنار همدیگر قرار گیرند و بتوانند این وظیفه را به نحو احسن انجام دهند. پس ارتباط بین بنیاد نخبگان، جهاد دانشگاهی، اتاق بازرگانی، حضور و مشارکت دانشگاه‌های مختلف، مراکز علم و فناوری، مراکز تحقیقاتی و کارخانه‌های نوآوری و صنایع خلاق در کنار یکدیگر می‌تواند اولا در اطلاع رسانی و ایجاد این گفتمان نقش داشته باشد و در وهله بعدی از ظرفیت‌های آنها در مسیر مسئله محور و تقاضا محور شدن پایان نامه‌ها و رساله‌ها استفاده کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha